• Anonym (hejsan)

egenmäktighet pga adressändring?

Separerade tidigare iår med mitt yngsta barns pappa. Han vägrade adressändra henne och tyckte att det var ett gemensamt beslut att hon skulle stå skriven hos han.

Nu har jag skickat in adressändring för henne då jag velat detta hela tiden.
    Orsakerna är:
    * Hon har bott mer hos mig
    * jag har närmare till dagis
    * hon har mer dygnsvila hos mig
    * hennes syskon bor hos mig

Nu ska han anmäla mig för egenmäktighet för att jag enligt han gjort det bakom hans rygg.

Jag har sagt att jag vill byta adress på henne ända sen jag flyttadw men han har vägrat.

Kan hans anmälan gå igenom?
    Blir jag av med vårdnaden om henne då?

• Svar på tråden egenmäktighet pga adressändring?
  • Anonym (hejsan)

Kan lägga till att hon bott mer hos mig för atr pappan jobbat på "sina helger" & vägrat byta helg för han ville hellre ut o festa med polarna

På dom barblebarnlediga helgerna.

• Anonym (vad)

Har du förfalskat hans namnteckning på anmälan?

• Topcom

Förfalskat namnteckningen? Det är ett allvarligt brott!

• Curlie

Om du har förfalskat hans underskrift så ligger du nog illa till. Men har du ensam vårdnad så får du adressändra hur du vill.

• Åke Tråk

Nej jag skickade in den utan hans påskrift men skrev på baksidan att han vägrade skriva på.

• Anonym (hejsan)

Vi har gemensam vårdnad tyvärr

• Nyfiken gul

Man behöver inte två vårdnadshavares namnteckning

Den som vill adressändra barnet gör det  på en egen blankett:  Den förälder som barnet inte bor hos får en egen blankett utskickad av skatteverket med förfrågan om adressändring på barnet.

skriver man inte under startar skatteverket en utredning där varje förälder får skriva hur mycket barnet bor hos respektive förälder.  Där barnet har sin huvdsakliga dygnsvila blir också barnet skrivet hos.  Om barnet har växelvis boende så brukar i regel barnet bli skrivet hos den förälder som bor närmast skola/barnomsorg. 

det man ska vara noga med i såna här fall är att det kan ställa till det om man har underhåll via f-kassa. Under tiden utredning pågår är föräldern med underhållsbidrag inte berättigad bidraget förrän barnet har adressändrats.    Många blir återbetalningsskyldiga  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
Svar på tråden egenmäktighet pga adressändring?