Josefine82 skrev 2013-07-28 15:02:02 följande:
Tack för dit inlägg Cecilia, men hela den där raw food grejen är inget för mig. Jag är absolut inte onyttigt på nått sätt utan fick struma under min senaste förlossning vilket gjorde att jag gick upp i vikt när jag i normal fall skulle ha gått ner! Struman gör att jag har fruktansvärt svårt att gå ner och ännu svårare att hålla mig nere oavsett hur mycke jag än tränar och pga min eds diagnos så kan jag inte träna så mycke som jag skulle vilja eller borde..
Jag har hypotyreos (kliniskt låg ämnesomsättning), men jag håller min vikt tack vare low fat (high raw) vegan. Just nu har jag ingen läkare, så jag får ingen medicin. Även om min sköldkörtel fungerar ungefär 50% så håller jag vikten, trots att jag äter så att jag tror att jag ska spricka ibland. Exempel på två dagar, ena raw och andra high raw (jag testar några tillagade saker bara för att se om jag gillar något som kan få ner kostnaderna tills jag ska börja studera på högskola). Det är bara middagen som skiljer åt, så jag skriver som alternativ
Frukost: 6 frysta mixade bananer (som glass typ), mixade frysta blåbär vid sidan av eller mixade med bananerna
Lunch: några kg vattenmelon, dadlar till om man har svårt att få i sig stora volymer
Middag (raw): 200g ruccola, 200g spenat, ca 200 g tomater (helst inte de stora vattniga, de smakar typ inget), 15 stora persikor, ev dadlar om man har svårt att få i sig stora volymer
Middag (cooked): 4-5 portioner osaltad havregrynsgröt (inte fiberberikad), 500 g ångkokt broccoli och brysselkål
Anledningen till att jag skriver "om man har svårt med stora volymer" så är det för att jag själv ex har svårt att äta nig mycket vattenmelon för att stå mig (andra saker kan jag äta nog mycket av). Det finns inte oändligt med plats i mig, när jag vaknar är mitt midjemått blott 55 cm, men jag kan knöla i mig mer än någon jag känner! :)