Inlägg från: Selfish Geene |Visa alla inlägg
  • Selfish Geene

Värna Alla Levande Varelser

hur ställer du dig till att döda bakterier och parasiter?

• Selfish Geene

och att mörda mördarsniglar? (mördarsniglar har faktiskt inte förtjänat sitt minst sagt osmickrande smeknamn! undersökningar visar att mördarsniglar bara står för en mycket liten del av antalet mord som begås i Sverige varje år)

• Selfish Geene
    Sven Erik Johansson skrev 2013-08-05 15:57:04 följande:
    Nödvändigt! Jag tar pennicillin om jag har halsfluss. Jag talar om vad osm är praktiskt möjligt.

Sven Erik Johansson skrev 2013-08-05 15:59:30 följande:
    Tja: Sälv brukar jag inte ha ihjäl dem , men det är sällan de syns på vår tomt och de få som finns har inte haft någon större effekt på växtligheten där. Vore de riktigt många skulle jag eventuellt döda sådana sniglar på något snabbt sätt.

Så du menar inte att vi ska värna ALLT liv, utan bara de som inte besvärar oss?
  • Selfish Geene
    Sven Erik Johansson skrev 2013-08-07 18:04:13 följande:

Det beror på hur mycket de besvärar oss. Jag avser att värna allt medvetet liv så långt det är praktiskt möjligt och då tänker jag inte på bakterier och virus. Sniglar är medvetna och jag brukar inte döda dem, men skulle jag hamna i  en situation med 10 000-tals skogssniglar eller mördarsniglar på tomten så kanske jag blir tvungen. Min flickvän typ dödar reflexmässigt tvestjärtar , men jag gör det inte. Jag vill undvika allt onödigt dödande.Sedan är det förstås en bedömningsfråga vad som är gränsen. Jag tror att vi kan prioritera mänskligt liv. Som jag skrev innan: I brist på vegetarisk mat skulle jag kunna döda och äta djur.
    Då har du inget emot att ofrivilligt gravida kvinnor aborterar omedvetna foster som parasiterar på deras kroppar heller antar jag?
  • Selfish Geene
    Sven Erik Johansson skrev 2013-08-12 12:30:08 följande:
    Kanske kan du sterilisera dig om du ser ett foster som en parasit. Ett foster är inte omedvetet under hela graviditeten. Det är svårt att med säkerhet fastställa när ett foster så att säga "vaknar" och det är förmodligen individuellt när. Strävansmålet är noll aborter om året. Jag ser dessutom ett värde även i  de tidigaste fostren och embryona också. Jag värderar både tidigare och senare foster högre än djur , men samtidigt värderar jag djur mycket högre än medel-Svensson och vill inte äta eller döda dem om jag kan undvika det. Hur värderar du själv djur förresten?

En abort involverar fler än kvinnan och fostret. Om män (ibland är det män som uppmanar kvinnor till abort) och kvinnor ser det som som självklarhet att abort skall göras inom den offentliga sjukvården även i icke medicinska nödfall är det ju faktiskt så att de så att säga ställer ett krav på hur andra skall använda sina kroppar, tid och resurser (till att utföra/möjliggöra aborten) för att eliminera konsekvenserna av mannens och kvinnans egna fria val av hur de skulle använda sina kroppar (då de hade sex vid konceptionstillfället). Mannen och kvinnan väljer själva att ha sex om det inte är fråga om våldtäkt. ,men det är det inte i det vanliga fallet.

Ett foster parasiterar per definition på kvinnas kropp, att du lägger en värdering i ordet "parasit" är inte mitt problem.

Ett 18 veckor gammalt foster är definitivt mindre medveten som en råtta.

så du tycker inte att sjukvården ska "ta konsekvenserna av människors fria val"?

Då tycker du inte att sjukvården ska laga ben som brutits som konsekvens av att benets ägare valde att åka skidor eller eliminera icke-mänskliga parasiter som flyttat in under den frivilliga långresan i Asien heller hoppas jag? (om du inte tänker göra pinan kort och redan nu erkänna att du praktiserar såväl sexual- som dubbel-moral vill säga)
  • Selfish Geene
    Sven Erik Johansson skrev 2013-08-15 13:35:59 följande:
    Jag ser ett värde även i en råtta. Även tex insekter är förnimmande varelser. När ettt foster gör de första rudimentära förnimmelserna är svårt att fastställa.

Skillnaden mellan att behandla ett benbrott och att göra en abort är att aborten dödar en tredje part, nämligen fostret.

Nej: Här finns ingen dubbelmoral.

Penicillinkuren dödar också tredje part, bakterierna.

Det gör även cancerbehandlingen
  • Selfish Geene
    Sven Erik Johansson skrev 2013-08-15 13:52:17 följande:
    Ja, men dessa värderar jag inte som jag värderar människor och djur. . Abort dödar en annan mänsklig individ.

Sjukdomar måste behandlas.Bakterier och virus tror jag inte heller är förnimmande varelser. 

Du värderar inte bakterier jag och alla andra som förespråkar abort värderar inte foster.

Vad sägs om att du gör vad fan du vill med alla foster som parasiterar på din kropp så gör jag vad fan jag vill med bakterierna som tar min kropp i besittning?!
  • Selfish Geene
    Sven Erik Johansson skrev 2013-08-15 13:58:12 följande:
    Penicillin dödar bakterier och cytostatika dödar cancerceller , som förresten är kroppens egna celler som "fått fnatt" , men som jag svarade Dr Mupp är det skillnad på bakterier och virus och en mänsklig individ och som jag svarade också så tror jag inte bakterier och virus är förnimmande varelser och de har inte heller potentialen att bli vad fostret blir senare.

Vad gäller virus skiljer de sig från bakterier och räknas ofta inte in bland levande varelser ens. De är i princip en kapsel med DNA eller RNA som injiceras i värdcellen som sedan producerar nya viruspartiklar enligt koden.

Det är även skillnad på ett foster och en individ
  • Selfish Geene
    Sven Erik Johansson skrev 2013-08-15 14:06:05 följande:
    Det anser jag inte generellt kan sägas.

Desto större anledning att inte låta dina värderingar påverka vad som ska få bo i min kropp och mina värderingar vad som ska få leva i din
  • Selfish Geene
    Sven Erik Johansson skrev 2013-08-15 14:30:03 följande:
    Självfallet vill jag påverka både dina och andras värderingar. Jag vet inte om du är man eller kvinna , men du har möjlighet att inte bli gravid om du är kvinna och möjlighet att inte befrukta en kvinna om du är man.

Om du vill få mig att ändra ståndpunkt får du leverera bättre argument än "jag vet inte när ett foster blir medvetet"

Om det här är en viktig fråga för dig borde du läsa på lite om hjärnans utveckling, då skulle du kunna göra väl underbyggda uttalanden om när ett mänskligt foster börjar tolka intryck
  • Selfish Geene
    Sven Erik Johansson skrev 2013-08-15 15:25:50 följande:
    Jag har inte så stort hopp om att få just dig att ändra ståndpunkt i en handvändning. Det händer mycket under den tidiga fosterutvecklingen och det är svårt att veta säkert vad som sker exakt när. Även så enkla organismer som tex insekter förnimmer intryck.

En insekt är verkligen inte en "enkel organism"!

Men du kan som sagt lära dig n jeep massa bara du lägger ner bibeln och plockar upp lite facklitteratur istället!

Det finns en chans att du ändrar din egen ståndpunkt!
  • Selfish Geene
    Sven Erik Johansson skrev 2013-08-20 18:08:29 följande:
    Det beror på vad man jämför med och avser. Självfallet är den inte enkel i förhållande till tex en amöba eller en bakterie. Jag har mycket biologiska kunskaper och jag tycker det är bra att ha både bibel och biologiböcker och iinte sakna någotdera av det.

Du borde kanske ändra titeln på trådstarten till "värna VISSA levande varelser"?
Svar på tråden Värna Alla Levande Varelser