Sven Erik Johansson skrev 2013-08-12 12:30:08 följande:
Kanske kan du sterilisera dig om du ser ett foster som en parasit. Ett foster är inte omedvetet under hela graviditeten. Det är svårt att med säkerhet fastställa när ett foster så att säga "vaknar" och det är förmodligen individuellt när. Strävansmålet är noll aborter om året. Jag ser dessutom ett värde även i de tidigaste fostren och embryona också. Jag värderar både tidigare och senare foster högre än djur , men samtidigt värderar jag djur mycket högre än medel-Svensson och vill inte äta eller döda dem om jag kan undvika det. Hur värderar du själv djur förresten?
En abort involverar fler än kvinnan och fostret. Om män (ibland är det män som uppmanar kvinnor till abort) och kvinnor ser det som som självklarhet att abort skall göras inom den offentliga sjukvården även i icke medicinska nödfall är det ju faktiskt så att de så att säga ställer ett krav på hur andra skall använda sina kroppar, tid och resurser (till att utföra/möjliggöra aborten) för att eliminera konsekvenserna av mannens och kvinnans egna fria val av hur de skulle använda sina kroppar (då de hade sex vid konceptionstillfället). Mannen och kvinnan väljer själva att ha sex om det inte är fråga om våldtäkt. ,men det är det inte i det vanliga fallet.
Ett foster parasiterar per definition på kvinnas kropp, att du lägger en värdering i ordet "parasit" är inte mitt problem.
Ett 18 veckor gammalt foster är definitivt mindre medveten som en råtta.
så du tycker inte att sjukvården ska "ta konsekvenserna av människors fria val"?
Då tycker du inte att sjukvården ska laga ben som brutits som konsekvens av att benets ägare valde att åka skidor eller eliminera icke-mänskliga parasiter som flyttat in under den frivilliga långresan i Asien heller hoppas jag? (om du inte tänker göra pinan kort och redan nu erkänna att du praktiserar såväl sexual- som dubbel-moral vill säga)