• Sven Erik Johansson

Värna Alla Levande Varelser

Jag hoppas på en framtid någon gång då allt färre och färre människor, genom att deras värderingar och hjärtan förändras, kommer att efterfråga dödande av andra levande varelser som tex köttproduktion och aborter.

Visserligen skulle jag om jag saknade vegetarisk mat kunna döda och äta djur, så det handlar inte om att totalt  likställa dem med människor och visserligen skulle jag föredra att min fru valde abort om alternativet var döden i en medicinsk akutsituation, men så långt möjligt är jag för att undvika allt dödande. Det handlar inte om att agera in absurdum , men så långt det är möjligt praktiskt.

Jag hörde en gång en Buddhist säga "Frid och kärlek åt alla levande varelser" och jag stöder verkligen principen även om jag tror  att Buddha hade fel i en del andliga frågor och tror på frälsning genom Jesus snarare än  på karma , på en personlig Gud snarare än en opersonlig kraft, på någon form av uppståndelse snarare än på reinkarnation osv. Dock äter nog många buddhister mer som jag än många av mina kristna trosfränder som dagligen konsumerar djurindustrins produkter.

Jag diskuterar här INTE LAGSTIFTNINGEN! Jag föreslår INTE att förbjuda djuruppfödning och konsumtion även om jag hoppas de minskar med tiden när kärleken till andra levande varelser växer i människors hjärtan och jag uttalar mig INTE dirrekt om abortlagstiftningen , men hoppas EFTERFRÅGAN på aborter kommer att sjunka. Det är vad som rör sig i hjärtat jag diskuterar här snarare än juridik.

Det finns på facebook grupper som står för något NYTT-och är både veganer/vegetarianer och pro life som det brukar kallas. Förut har det varit sällsyntare att samma personer är både abortkritiska och kritiska mot djurindustrin så som börjat förekomma i utlandet nu på senare tid. (Även ateistiska/agnostiska abortkritiska grupper har börjat dyka upp nu också.) Degamla vanliga åsiktskombinationerna är inte så givna längre.

Jag har ibland undrat om någon enda finns som håller med mig i dena åsiktskombination eller om jag är mer eller mindre ensam i att tala för pro life äver hela linjen inklusive både ofödda människor och djur/vars kritisk till köttdjursuppfödning.

Säkert får jag en  del av mina kristna meningsfränder som jag brukat skriva tillsammans med i trådar på FL emot mig vad gäller djurrättsfrågor och säkert får jag  djurrättsmänniskor som jag samverkat med i andra trådar mot mig vad gäller mitt aborttänkande. Jag vill till andra kristna understryka att jag inte förkunanr en vegetarisk livsstil som ett dirrekt frälsningsvillkor, men ajg arbetar däremot för en mer vegetarisk värld som jag tror också kan innebära en humanare värld emd mindre lidande för både djur och människor, bla mindre svält än annars Jag menar att djuruppfödning bidrar till miljöförstöring på olika sätt och till världssvälten.

• Svar på tråden Värna Alla Levande Varelser
  • Sven Erik Johansson
    VNmamma skrev 2013-07-14 18:44:47 följande:
    Kristna vegetariska föreningen Vildåsnan:

www.vildasnan.se

Tack för länken!
  • mucklas

Hur ställer du dig till ohyra? Råttfällor, råttgift, avskutning av stadsduvor, kaniner, bekämpning av kackerlackor mm?

The standard you walk past is the standard you accept.
  • mucklas
    mucklas skrev 2013-07-17 23:39:03 följande:
    Hur ställer du dig till ohyra? Råttfällor, råttgift, avskutning av stadsduvor, kaniner, bekämpning av kackerlackor mm?
    *avskjutning såklart...
    The standard you walk past is the standard you accept.
  • Selfish Geene

och att mörda mördarsniglar? (mördarsniglar har faktiskt inte förtjänat sitt minst sagt osmickrande smeknamn! undersökningar visar att mördarsniglar bara står för en mycket liten del av antalet mord som begås i Sverige varje år)

• Johan70

Det finns inget i Bibeln som kan tolkas som att man borde vara vegetarian. Jag har respekt för dina åsikter, men de stämmer inte överens med min tro.

Ett djur som har gått i skogen och mått bra ända tills det plötsligt dödas av en jägares kula, kan inte anses ha haft ett dåligt liv. Det finns inget oetiskt med viltkött.

Djurhållning leder till större variation i floran genom att alla möjliga växter kan växa i hagarna, till skillnad från odlade åkrar som är monokulturer.

Köttätande leder inte till matbrist, så som vegetarianer ibland påstår. Svält och fattigdom har stadigt minskat i världen de senaste decennierna och Jordens befolkningstillväxt har börjat stanna av till följd av att allt fler har det bra och inte känner att de måste skaffa massor med barn för att säkra sin egen ålderdom.

• Sven Erik Johansson
    Selfish Geene skrev 2013-07-17 23:36:26 följande:
    hur ställer du dig till att döda bakterier och parasiter?

Nödvändigt! Jag tar pennicillin om jag har halsfluss. Jag talar om vad osm är praktiskt möjligt.
  • Sven Erik Johansson
    mucklas skrev 2013-07-17 23:39:03 följande:

Kan också vara nödvändigt!
  • Sven Erik Johansson
    Selfish Geene skrev 2013-07-17 23:46:02 följande:
    och att mörda mördarsniglar? (mördarsniglar har faktiskt inte förtjänat sitt minst sagt osmickrande smeknamn! undersökningar visar att mördarsniglar bara står för en mycket liten del av antalet mord som begås i Sverige varje år)

Tja: Sälv brukar jag inte ha ihjäl dem , men det är sällan de syns på vår tomt och de få som finns har inte haft någon större effekt på växtligheten där. Vore de riktigt många skulle jag eventuellt döda sådana sniglar på något snabbt sätt.
Svar på tråden Värna Alla Levande Varelser