• keron

Hönsföräldrar - vad är ni rädda för?

Nu kan inte jag gå och slänga sopor medan bebis är ensam och sover för att vi bor i lgh och det är en bit att gå dit. Och anledningen till varför jag inte går utanför dörren när barnen sover är inte för att jag är rädd för att något särskilt ska hända. Vill bara inte, om de skulle råka vakna under den tid jag är borta, att de ska behöva bli rädda över att vara ensamma hemma.

People make mistakes. Who made you?
  • keron
    pellepelle skrev 2013-07-09 12:48:17 följande:
    Klart att sopor kan vänta om det är långt till tunnan. Men om det "krisar" mer, typ att toapappret är slut eller så- väcker du dem då?

Sen undrar jag iofs hur långt det kan vara till soptunnan?Hur många sekunder är du utom hörhåll egentligen och vad är det för skllnad på att mamma kommer efter 20 sekunder jämfört med säg 60 sekunder? barnet lär sig ju i alla fall att mamma så småningom kommer att komma och kan vara trygg med det. Det är väl huvudsaken?

Alltså, det är verkligen en bra bit till sopcontainern (ska byta sopsystem här snart, blir liiiite närmare då).

Tar dasspappret slut är det inte hela världen. Finns vatten i kran.

Jag vill inte att mina barn ska behöva lära sig att mamma eller pappa kommer så småningom. Vi kan komma på en gång ju och slänga sopor eller köpa toapapper är sånt som kan vänta. Men barnen kan inte det när de är små och plötsligt finner sig ensamma och inte har nån aning om vart föräldrarna tagit vägen. Då är även 5 min en evighet och jag föredrar att hålla mina barns stresshormoner så låga som möjligt om jag bara kan.
  • keron
    Dr Mupp skrev 2013-07-10 02:55:42 följande:
    2-3 åringen vaknar sällan gråtandes och är fullt kapabel att ta sig ner från sängen och ut till badrummet om det är där jag råkar vara. Iaf är mina barn fullt kapabla att göra detta.

Skulle det vara tvärtom att man står mitt uppe i ett blöjbyte med 2 åringen (mina treåringar har inte haft blöjor) så kan man säga till honom att man bara ska hämta bebisen. 

Ena scenarion som jag ser som problem är om man bajsar, då vill man ju göra det klart och ifall man står i ett blodbad med ett barn när bebisen vaknar då får bebisen vakna. Nu har vi aldrig faktiskt råkat ut för nått av dessa. Tur eller skicklighet, vem vet. 

• keron
    Flickan och kråkan skrev 2013-07-11 10:02:06 följande:

Men det handlar inte om att vara mer eller mindre liberal eller rädd eller orädd. Man lämnar inte ett spädbarn i en situation där det upplever att det blivit övergivet. Ett spädbarn förstår inte att "mamma/pappa kommer om en stund/några minuter". Spädbarnet får inget svar = mamma/pappa borta. Man låter inte bli att lämna för att man är hönsig utan för att man tycker att det är fel och gör det inte i onödan för helt triviala ting.
    Just så!
Svar på tråden Hönsföräldrar - vad är ni rädda för?