Inlägg från: Anonym (mamman) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mamman)

pappan flyttar till usa lämnar 2 barn

hallå :) har en fråga. har 2 barn på 3år och  6år. barnens pappa ska flytta till usa nästa år. ny fru som han ska leva me. idag har vi gemensam vårdnad men detta kommer ändras så ja har ensam. jag undrar hur detta funkar rent ekonomiskt, kommer han ha skyldighet att betala för sina barn eller hur funkar de? har ja nån rätt att kräva pengar av honom? såfall hur mkt ?

tack o hej

• Svar på tråden pappan flyttar till usa lämnar 2 barn
  • Anonym (mamman)
    mamita64 skrev 2013-07-02 13:16:47 följande:
    Du bör ju minst kunna få 1273 per barn i underhållsbidrag i alla fall.
    aa ne för ja ha hört nåt att om man inte bo i sverige är de inte samma regler, men som sagt bara nåt ja hört
  • Anonym (mamman)
    Anonym (ant) skrev 2013-07-02 13:17:33 följande:
    Antagligen kommer han få betala underhåll. 
    de hoppas ja verkligen
  • Anonym (mamman)
    alexDeLarge skrev 2013-07-02 13:23:13 följande:
    USA råkar vara ett av våra sammarbetsländer när det kommer till underhåll. Vi har en handfull sådana sammarbetsländer utöver EU (där gäller samma regler som i Sverige). Det ät ingen garanti, men amerikanska myndigheter kommer iaf ta kontakt med barnens far och försöka få ut underhåll, säkerligen efter domstolsbeslut.
    ja de låter ju bra, men vadå domstolsbeslut?
  • Anonym (mamman)
    Anonym (ebbalisa) skrev 2013-07-02 13:31:41 följande:
    ts, varflr ringer du inte försäkringskassan eller vem det nu är som har hand om underhållsbidrag - och frågar dom?
    jo de får ja göra sen, tänkte bara kolla här om nån vet eller nån kanske oxå har en pappa i usa till sina barn
  • Anonym (mamman)
    alexDeLarge skrev 2013-07-02 13:42:29 följande:

Ja dom följer naturligtvis inte svensk lag. Det är en domstol som för bestämma beloppet som troligen blir högre än vad det hade varit om han hade bott kvar i Sverige. Dom har ju lite andra löner i USA. Det är en mycket mer avancerad procedur också.
    jaha okej, de låter väldigt avancerat. ja ja vet att lönen är bättre där borta men de e väl visserligen bra för barnens del då om de kan bli mer än va de va här
  • Anonym (mamman)
    Faith84 skrev 2013-07-02 14:05:19 följande:
    Hej.

Jag har en väninna som är i lite samma situation som du, men hennes fd är amerikan. Vad jag vet så får hon underhållsbidrag av försäkringskassan, och de i sin tur kräver pappan på pengarna.
    jaa förskringskassan vet ja betalar lite men alltså ja tycker ju man kommer otroligt billigt undan om man bara ska betala 1273 per barn
  • Anonym (mamman)
    Anonym (Z) skrev 2013-07-02 16:01:24 följande:
    Det är inkomstprövat så en del betalar inte ens det
    va? just nu går han sista året på en utbildning till civilingenjör så ja hoppas ju han får nåt jobb där han har användning av sin utb så då borde de väl bli nån krona till barnen
  • Anonym (mamman)
    Tow2Mater skrev 2013-07-02 16:17:42 följande:
    Har han betalat nåt for barnen medan han bott/bor i Sverige?
    ne nu ha vi gemensam vårdnad, o haft varannan vecka. så de ha ju inte behövts, ja ha fått pengar från fk för 1 barn
  • Anonym (mamman)
    Flygfotogen skrev 2013-07-03 17:01:34 följande:
    Fy satan så tragiskt av en vuxen människa, en förälder, att säga upp sina barn och dra till världens ände. Hur i hela friden är han funtad?

Han har alltid varit sån tyvär, aldrig varit så intresserad av att vara me barnen :(
  • Anonym (mamman)
    smulpaj01 skrev 2013-07-04 11:17:35 följande:
    Kommer "pappan" umgås med barnen som vanligt ett halvår till innan han flyttar eller hur har han tänkt?
    han åker till usa nu snart för att hälsa på frugan så han e ju borta några veckor. o sen när han kommer tbk vet ja inte riktigt hur de ser ut. han vill ju bara bli klar me sin skola så han kan flytta härifrån. ja ha haft barnen mkt pga av att han tycker dom tar för mkt tid.
  • Anonym (mamman)
    Anonym (s) skrev 2013-07-19 16:35:21 följande:

Min sons pappa drog till USA för två år sedan. Han är tvungen att betala underhåll men gör det ändå inte. Jag klarar mig det sorgliga är att min son inte träffar sin pappa....
    okej, fy va dåligt att han inte betalar nåt. 
    mina barns pappa säger att han kan hälsa på barnen på sommarloven men hallå hur kasst e inte de? men hans val.. 
Svar på tråden pappan flyttar till usa lämnar 2 barn