• Gudinnan

Tycker ni att det ska vara ett krav å kejsarsnitt ??

Ska kvinnan ha ett krav på kejsarsnitt ?
    Läste detta ifrån de unge mødrar igår om just om kvinnan ska ha ett krav på kejsarsnitt om man kan kräva sig fram till snitt om man är rädd eller om man bara vill helt änkelt ha snitt och inte föda vaginalt.
    JA svarar jag då självklart varför inte ?
    Vi alla lever i olika räddslor och då borde snitt vara något man får välja mellan borde vara lika vanligt som vaginalt.
    Jag har räddsla och det är att gå sönder som jag gjorde sist och blev sydd båda vaginalt och anus och fel sydd några ställen som jag än idag blir påmind av och känns.
    Snitt är vanligt att få det är många som gör snitt.
    Okej det borde vara en ''grund'' till kejsarsnitt med men man borde få välja vad man än vill ta.
    Glass eller godis där väljer man också.
    Så snitt borde vara OKEJ att få välja.
    Jag fick välja mellan snitt och vaginalt med tredje barnet och jag valde snitt det det var det bästa för mig.
    Nu har jag ju somsagt på svart och vitt att jag är godkännd till snitt då grunden är stora barn men om jag inte skulle ha fått stora barn skulle man nog bara ha sagt vaginalt punkt slut .

Blev faktist jävligt arg och lessen igår efter att jag läste att många skrev NEJ att kvinnan är gjord för att föda vaginalt !!
    Men det är nämligen så att alla är inte gjorda för att föda vaginalt.      
    Da solen lyser op over Danmark, så ved jeg , at jeg får en chance til ♥ ♥
  • Svar på tråden Tycker ni att det ska vara ett krav å kejsarsnitt ??
  • Dr to be

Jag PERSONLIGEN skulle inte välja snitt om det inte var medicinskt nödvändigt. Jag ser PERSONLIGEN kejsarsnitt som en stor bukoperation och en operation är inget jag PERSONLIGEN skulle välja för mig själv och inget jag tycker ska kunna väljas fritt av någon. Det är inte som att välja "glass eller godis". Men det är vad jag tycker PERSONLIGEN. Jag har ett barn som föddes vaginalt och jag sprack en bit och fick sy några stygn.

• yodi

jag tycker att man ska vara öppen för kvinnans önskningar och ta hänsyn till tex rädsla. men samtidigt så tycker jag inte att det är något som man ska kunna kräva då det kan finnas medicinska skäl till att ett kejsarsnitt är mindre lämpligt.

• straw2008

Jag knallade in o sa "jag vill ha snitt annars hoppar jag från västerbron" i stort sett. O fick snitt bums (utan att ens vara gravid) så JA givetvis tycker jag att det ska vara ett fritt val.

I kinamockaskogen.....
  • straw2008
    Gudinnan skrev 2013-06-28 06:21:42 följande:
    Ska kvinnan ha ett krav på kejsarsnitt ?Läste detta ifrån de unge mødrar igår om just om kvinnan ska ha ett krav på kejsarsnitt om man kan kräva sig fram till snitt om man är rädd eller om man bara vill helt änkelt ha snitt och inte föda vaginalt.JA svarar jag då självklart varför inte ?Vi alla lever i olika räddslor och då borde snitt vara något man får välja mellan borde vara lika vanligt som vaginalt.Jag har räddsla och det är att gå sönder som jag gjorde sist och blev sydd båda vaginalt och anus och fel sydd några ställen som jag än idag blir påmind av och känns.Snitt är vanligt att få det är många som gör snitt.Okej det borde vara en ''grund'' till kejsarsnitt med men man borde få välja vad man än vill ta.Glass eller godis där väljer man också.Så snitt borde vara OKEJ att få välja.Jag fick välja mellan snitt och vaginalt med tredje barnet och jag valde snitt det det var det bästa för mig.Nu har jag ju somsagt på svart och vitt att jag är godkännd till snitt då grunden är stora barn men om jag inte skulle ha fått stora barn skulle man nog bara ha sagt vaginalt punkt slut .Blev faktist jävligt arg och lessen igår efter att jag läste att många skrev NEJ att kvinnan är gjord för att föda vaginalt !!Men det är nämligen så att alla är inte gjorda för att föda vaginalt.      

Men frågan var ju om du tycker att det ska vara ett aktivt val.
    I kinamockaskogen.....
  • Jill 79

Absolut. Kan inte se någon fördel med att tvinga någon som är livrädd till en förlossning. Kan säkert gå bra men är man riktigt rädd måste risken för att man låser sig och komplikationer uppstår. Själv avslutades min första förlossning i akut kejsarsnitt, var dock inte rädd innan. Men den paniken jag kände när det blev akut fick mig att avstå från ett nytt försök med vaginal förlossning. Jag fick förstås kämpa för detta, men som jag sa till läkaren: vid minsta tecken på att något känns som vid förra gången kommer jag bara få panik och låsa mig. Förstår inte varför vissa känner så starkt emot att man ska få välja vad man tror att man klarar av att gå igenom.

• Zayco

Självklart, det kan vara något så oerhört påfrestande psykiskt att tvinga en förlossningsrädd/traumatiserad gravid till att föda barn vaginalt när hon inte vill. Det kan till och med orsaka psykos/depression/trauma.

Jag ska själv förlösas med snitt, och det skulle garanterat kännas som ett rent övergrepp ifall dom hade tvingat mig till annat, jag skulle nog inte ens vilja leva då.  

• Gudinnan

Jag har ju fött vaginalt innan med första men med komplikationer (milda) men fel sydd och sydd här och där
    Självklart skulle jag vilja uppleva vaginalt igen men får inte.
    Såg fram imot att få snitt med andra men fick inte då det blev kejsarsnitt och allvarliga komplikationer.
    Med tredje fick jag välja men vågade tillslut inte så jag valde snitt där med.
    Nu blir man bara så rädd att om det skulle va så att man tar bort snitt fast man behöver snitt för att kejsarsnitt kostar nog mer pengar än vaginalt ??
    Men snitt borde finns så e det bara.
    Om jag skulle vara barnmorska skulle jag inte säga NEJ till snitt alls  men jag skulle fråga personen VARFÖR snitt då det finns komplikationer men oxå för vaginalt.    

• Zayco
    Gudinnan skrev 2013-06-28 12:02:44 följande:
    Jag har ju fött vaginalt innan med första men med komplikationer (milda) men fel sydd och sydd här och där
    Självklart skulle jag vilja uppleva vaginalt igen men får inte.
    Såg fram imot att få snitt med andra men fick inte då det blev kejsarsnitt och allvarliga komplikationer.
    Med tredje fick jag välja men vågade tillslut inte så jag valde snitt där med.
    Nu blir man bara så rädd att om det skulle va så att man tar bort snitt fast man behöver snitt för att kejsarsnitt kostar nog mer pengar än vaginalt ??
    Men snitt borde finns så e det bara.
    Om jag skulle vara barnmorska skulle jag inte säga NEJ till snitt alls  men jag skulle fråga personen VARFÖR snitt då det finns komplikationer men oxå för vaginalt.    
    Barnmorskor frågar ju varför och vissa är riktigt jobbiga med det också. Snitt kostar mer för vården ja.
  • Gudinnan
    Zayco skrev 2013-06-28 12:04:37 följande:
    Barnmorskor frågar ju varför och vissa är riktigt jobbiga med det också. Snitt kostar mer för vården ja.

De är skrämmade för oss som måste verkligen ha snitt.
    Sen finns det folk som vill ha snitt för att inte skada underlivet. 
  • Agapi

Förstår inte varför just barnafödsel skall vara den enda punkten i sjukvården där man ska göra de så "naturligt" som möjligt. Vi är väl skapta med en massa sjukdomar och fel som vi med hjälp av modern sjukvård kan bota. Varför är de just här som man skall ta så lite hjälp som möjligt oavsett hur mycket man lider (fysiskt eller psykiskt) av de? De är då ingen som säger "nej men din kropp är nog skapt för att utveckla cancer så de är inget vi behandlar" eller "nej man man har ju amputerat ben utan bedövning i hundratals år. Drick lite sprit och bit i den är pinnen så kör vi på".

Samma med att man ska få betala själv om man vill ha snitt. De allra flesta som behöver sjukvård har själva orsakat detta, genom att utsätta sig för risker (köra bil, utöva sport, åkt till länder med högre risk för olika sjukdommar,  osv osv), att leva på (ätit fel, rökt, vistats i skadliga miljöer osv osv). Men ingen annan stans är de tal om att man skall betala för vården själv. Dessutom lär de inte billigare med alla psykolog- aurora- läkarbesök osv osv man måste traggla sig igenom för att få sitt snitt.

För mig är de självklart att man skall få välja själv! Man skall få vettig information om båda förlossningssätten och få diskutera igenom det med en läkare eller kunnig barnmorska och där efter få välja de sätt som man själv känner sig tryggast med.

Svar på tråden Tycker ni att det ska vara ett krav å kejsarsnitt ??