• carro93

Ca 6-7 veckor kvar till bf.Nedräkning tillsammans?

Carror skrev 2013-07-15 18:05:32 följande:
    Nej inga värkar än iaf.
    Va på överburenhetskontrollen innan o trodde inte ja skulle vara mogen alls men tappen va utplånad o öppen. Gjorde hinnsvepning så får se om de startar igång inatt annars är de skönt att veta att man sätts igång på morgonen :)
    Så kul!! Lycka till! Snart har du bebis hos dig :)
  • carro93
    Carror skrev 2013-07-17 11:11:35 följande:
    Ja! Dom tog hål på hinnorna 15.30 igår och 18.51 kom lilla Emilia 4,1kg 49cm
    Åh så kul! Grattis till lilltjejen :)
  • carro93
    busbajsen skrev 2013-07-18 10:33:00 följande:
    Vi fick en DOTTER!!!
    Lilla Linn föddes den 15/7 kl 00.21 efter endast 2,5 h på förlossningen.
    Hon vägde 3110 g och var 49 cm lång.
    Behöver jag skriva att vi är över våra huvuden förälskade Hjärta
    Stort grattis! :) Så kul, nu börjar bebisarna komma en efter en! :) 
  • carro93

Jag längtar efter att få känna lite förvärkar, eller om lite av slemproppen kunde komma ut så man vet att det händer lite saker men känner inget alls :P Är ju dock bara i v 36+4 men man är ändå otålig! 

• carro93
    Aapple skrev 2013-07-18 15:41:35 följande:
    Du borde stå på sig o kräva ett UL! Eller klaga på att du känner minskad rörlighet får man ett ul o fråga då.
    Är det första barnet eller andra? 

Nä det är inte säkert att man från ett ul om man tycker att man känner minskade rörelser! Jag va in på en koll i v 32 för jag hade inte känt några sparkar på hela dagen, de tog en ctg kurva och konstaterade att han hade det bra där inne så det blev inget ul. 

• carro93
    m00min skrev 2013-07-18 16:17:57 följande:

Jag har 36+6 idag och mitt sf-mått var idag 37cm fastän bebisen nu sjunkt ner! Bebisen beräknades för en vecka sedan väga 3400-3500g. Krävde att få ny bedömning av en annan läkare då jag bara fick en kontrolltid till v 39+0. Så nu får jag det hos en annan läkare nästa veckas torsdag 37+6. Men de sade också att de ogärna startar en förlossning innan v 39. Men om jag väntar för länge så kanske det inte går att förlösas med annat än snitt så jag vägrade vänts med kontrollen till 39+0.
    Hoppas dock självklart att förlossningen skulle starta av sig själv.
    Varför inte förrän v 39? De är ju färdiga i 37+0 så varför ska man vänta om bebis redan är så pass stor som en bebis i v 40? Ibland förstår man inte.. 
  • carro93
    m00min skrev 2013-07-18 17:30:36 följande:
    Dom sade att alla bebisar inte är färdiga så tidigt och att det inte är lätt att få igång en förlossning om det är omoget. Men nu har ju inte någon ens behagat se efter om hur det står till där nere hos mig. Har trots allt haft massor med sammandragningar och regelbundna förvärkar. Mittiallt behövs bara hinnsvepning/ tas hål på hinnorna för att gå igång förlossningen.
    Hm, ja det är väl så men iaf de måste ju tänka på vad som är bäst för mamman också, att föda ut ett väldigt stort barn kan ju medföra en massa extra komplikationer också! Försök få igång förlossningen själv då, vilket kanske inte är det bästa men iaf.. Ta en rask promenad eller storstäda hemmet så kanske det händer något! 
  • carro93
    m00min skrev 2013-07-18 18:02:26 följande:

Att förlossningen skulle starta av sig själv skulle ju vara det bästa. Och tror du inte jag försökt Men jag har en mycket smärtsam foglossning så raska promenader och dyl går bort.

Aha va jobbigt! :( Men ananas ska ju vara bra haha (om man äter MÄNGDER)  ;P

Sex i massor kanske får igång det?? ;D  

• carro93
    m00min skrev 2013-07-18 18:12:21 följande:
    Jag har suttit djupt på huk (aj!) så att bebisen skall sjunka ner ordentligt och det har funkat, bebisen är lågt nere nu. Så nu gäller det att få igång sammandragningarna.

Här i finland pratar man om de tre S:en: sauna, seksi ja siivous. Alltså bastu, sex och städning som skall få igång en förlossning. Jag har just städat och de två andra blir det än ikväll

Jasså, aldrig hört talas om det där med att sitta på huk! Hur länge rekommenderas det att man ska sitta? haha Satte du dig på huk en gång sen sjönk bebis ser eller?

Sex tror jag ändå är det bästa för sist jag hade sex så fick jag hemskt onda sammandragningar och som dessutom kom väldigt tätt, har inte vågat haft sex sen dess då jag bara är i v 36+4 än så länge..(Då var jag bara i 36+0).. 

Så kör på! :) Håller tummarna! :)

• carro93
    m00min skrev 2013-07-18 18:49:02 följande:
    Jag har plockat blåbär och jordgubbar sittande i huk. Det öppnar ju bäckenet. Läste någonstans att förr då kvinnorna jobbade i trädgård/ på åkern eller gjorde hushållssysslor i fyrfota så behövde ingen igångsättning. Det rekommebderades också att man skulle stå i fyrfotaläge 15 min/ dygn. Kommer inte alls ihåg var jag läst detta. Men mitt första barn kom i 38+3 efter att jag plockat blåbär i några timmar. Vattnet gick på natten efteråt sammandragningarna gör ju ingen nytta ifall inte ett huvud finns nere i bäckenet och kommer åt att trycka mot öppningen.

Hm, man kanske skulle ta och sätta sig på huk ett tag då får se om magen sjunker något :P 

Men sammandragningarna medför väl att barnet kommer längre och längre ner? Även fast huvudet inte ligger mot tappen så kanske de kommer ner till tappen men hjälp av sammandragningar?

Svar på tråden Ca 6-7 veckor kvar till bf.Nedräkning tillsammans?