Inlägg från: Tjohalia03 |Visa alla inlägg
  • Tjohalia03

Vet du mer om periodisk fasta?

MissT01 skrev 2013-06-16 11:48:35 följande:
    Intressant det där att kuna äta nån timme senare men inte tidigare. Det låter logiskt. På en sida om leangains stod det att som kvinna kan man börja med 14:10 först för att sedan gå över till 16:8. Det låter rätt bra för min del för jag vet inte om jag skulle orka så längre, mentalt. Visst ska jag försöka men behöver jag äta redan efter 14h så känner inte så hemsk iaf. Det gäller att hitta en medelväg så man inte lägger av efter ett tag. Ska köra 14:10 idag iaf. Tycker äta kl 1 är bättre än kl 3. 

Är det proteinet i mjölken som kan reta kroppen och starta hungerkänslan? Hur funkar det med mjölkpulver? Får dricka te men där vill jag också ha mjölk... 

Enligt vad de sade i Vetenskapens Värld så triggar proteinet frisättandet av tillväxthormon, vilket är det man vill motverka om cellerna ska repareras istället för att dela sig.
  • Tjohalia03
    MissT01 skrev 2013-06-24 15:28:35 följande:

Jaha... Då får jag börja min 14h fasta tidigare på kvällen då så jag kan starta min  10h mattid med att dricka kaffe. Det känns som att det ska funka och sluta äta efter kl 7 på kvällen.

Fast jag tror ju inte att en matsked mjölk i kaffet påverkar så mycket... Vad är proteinhalten i mjölk? Fyra volymprocent kanske. Då ska du alltså ha en kvarts deciliter mjölk för att komma upp i ens ett gram protein.
  • Tjohalia03

Det kan vara värt att veta att mycket av forskningen som ligger till grund för dieten kommer från Valter Longo. Sök gärna efter publikationer och uttalanden från honom själv (och läs!) så får ni lättare att sålla bland faktabaserad och påhittad information som sprids.

• Tjohalia03
    MissT01 skrev 2013-06-26 20:49:51 följande:

En kvarts deciliter, menar du 2,5 cl?

Oj, jag har lite mer mjölk än så. Brukar ha ca 4cl i mjölk. Skäms 

Det var lite mer än vad jag trodde. :) Men fungerar det bättre för dig om du får kaffe med mjölk så kanske det ändå inte är hela världen. ;)
Svar på tråden Vet du mer om periodisk fasta?