• MissT01

Vet du mer om periodisk fasta?

Hej allihopa!

Även jag har sett programmet om fastan. Har blivit jättepeppad ang periodisk fasta. Vill gärna testa detta för jag känner att jag behöver ändra på mina matvanor och gärna (icke-) träningsvanor men jag börjar med kosten först. Spontant tror jag att 16:8 metoden funkar bäst för mig. Ni som kör samma metod, vilka tider är era ätfönster? Jag förstår som att man skall hoppa över en måltid men man kan välja vilket som helst. I mitt fall passar frukosten bäst.  Men kan man dricka kaffe med lite mjölk i eller är det inget kaffe alls eller bara svart?

• MissT01
    acacia skrev 2013-06-16 07:11:27 följande:
    jag kör 16:8 och har utelämnat frukosten av praktiska skäl, då kan jag fortsätta luncha med jobbarkompisar, plus att livet hemma på kvällarna blir lite smidigare. Men, man kan hoppa över vilken måltid man vill. 

Personligen tycker jag frukost är bra att utelämna för den är ofta mindre näringsrik. Min kropp vill hellre ha sallad och kött än ett par smörgåsar.

Du kan dricka kaffe, men jag personligen utelämnade mjölken (för att kunna dricka jättemycket kaffe istället). Jag blev väldigt frusen under förmiddagen, så det blev mycket kaffe och te. Dock har jag läst på leangains.com att en liten skvätt mjölk funkar, om man verkligen verkligen måste. 
    Va bram för redan nu händer det att jag bara dricker kaffe med mjölk och socker Skäms till frukost. Ska försöka ta bort sockret men det blir svårt för då måste jag ha mer mjölk. Sedan tar jag lunch/brunch när jag blir hungrig framåt 12-13 tiden istället. Men detta gäller då på helgerna. Veckodagarna äter tre mål om dan som vanligt men jag ska testa att köra 16:8 nu. 

Men igår kväll sabbade jag det lite genom att ta en macka vid 10 tiden. Skrattande Vilket innebär att jag eg inte får äta ngt förrän kl 14. Men jag kan dricka kaffe så det löser sig ganska bra ändå. I princip börjar min periodvis fasta redan igår kväll. Woooohooo!
  • MissT01

Shit, detta är så spännande får se hur länge jag klarar av det. Jag kommer som sagt att glömma av det och kommer säkert ta en lite bit mörk choklad vid 9 tiden.

• MissT01
    acacia skrev 2013-06-16 10:50:02 följande:
    Det är ju inte hela världen om man glömmer bort sig ibland - man måste ju leva också! i synnerhet när man "råkar" äta en bit choklad Flört

Jag tycker inte det är hela världen ifall man råkar äta fler timmar än man tänkt, men jag försöker vara benhård att inte bryta fastan i förväg. Bryter man fastan innan lunch bara för att man är hungrig så blir det svårare dagen därpå att "härda ut". Därför är det bra att köra 16:8 både vardag och helg, så kroppen inte blir "förvirrad" och börjar skicka hungers-signaler i tid och otid. Då blir det bara jobbigt på sikt

lycka till med kaffet och försök dra ner även på mjölken, om det går. Jag kan inte så mycket om hormoner, men det känns som en skvätt mjölk kan kicka igång ghrelinet för att kroppen tror det ska komma mer mat...och så blir man hungrig bara för att man drack lite mjölk. Ju mindre du "retar" kroppen desto lättare är det att befinna sig i fasta.

Intressant det där att kuna äta nån timme senare men inte tidigare. Det låter logiskt. På en sida om leangains stod det att som kvinna kan man börja med 14:10 först för att sedan gå över till 16:8. Det låter rätt bra för min del för jag vet inte om jag skulle orka så längre, mentalt. Visst ska jag försöka men behöver jag äta redan efter 14h så känner inte så hemsk iaf. Det gäller att hitta en medelväg så man inte lägger av efter ett tag. Ska köra 14:10 idag iaf. Tycker äta kl 1 är bättre än kl 3. 

Är det proteinet i mjölken som kan reta kroppen och starta hungerkänslan? Hur funkar det med mjölkpulver? Får dricka te men där vill jag också ha mjölk... 
  • MissT01

Jag tror det skall funka med kaffe och mjölk. Brukar dricka det på fastande mage och jag känner inte att jag blir hungrigare. Tvärtom känns det som att det dämpar hungern eller att jag kan gå längre tid utan frukost. Det är kanske inte bra för det betyder ju att maskineriet kickar igång?

• MissT01

Tess1990

Grattis! Lycka till med graviditeten och vikthållningen.Solig

Själv kunde jag bara fasta i drygt två dagar (kör 14:10) sen kom midsommarfirandet och förstörde. Nu är jag tillbaka i vardan och börjat igen. Tror det skall gå bättre denna gången.    

• MissT01
    Tjohalia03 skrev 2013-06-24 15:09:47 följande:

Enligt vad de sade i Vetenskapens Värld så triggar proteinet frisättandet av tillväxthormon, vilket är det man vill motverka om cellerna ska repareras istället för att dela sig.

Jaha... Då får jag börja min 14h fasta tidigare på kvällen då så jag kan starta min  10h mattid med att dricka kaffe. Det känns som att det ska funka och sluta äta efter kl 7 på kvällen.
  • MissT01

Jag förstår som att man kan välja att äta en måltid på 500kcal eller dela upp det i mindre måltider. Själv skulle jag bara bli mer hungrig om jag äter så litet. Beundrar er som klarar det. Heja heja!!

• MissT01
    Tjohalia03 skrev 2013-06-26 17:54:48 följande:

Fast jag tror ju inte att en matsked mjölk i kaffet påverkar så mycket... Vad är proteinhalten i mjölk? Fyra volymprocent kanske. Då ska du alltså ha en kvarts deciliter mjölk för att komma upp i ens ett gram protein.

En kvarts deciliter, menar du 2,5 cl?

Oj, jag har lite mer mjölk än så. Brukar ha ca 4cl i mjölk. Skäms 
  • MissT01

Bra jobbat tjejer!

Nu får jag komma in här och skämmas. Jag har glömt bort att jag ska fasta efter kl 19. Skäms För mkt av det goda helt enkelt. 

• MissT01

Hej igen,

Det funkar inte alls för mig med min 12:10 (min variant på 16:8). Funderar på om det är bättre med 5:2. Men jag är rädd att jag går runt och blir hungrig. Hur mycket mat är 500kcal egentligen? 

• MissT01

Av en slump kom jag in på en sida där man kan räkna den mängd kalorieintag som passar ens längd,vikt och ålder. Eftersom jag är liten tillväxten så blir mitt kcal inte mer än 1543,75 och genomsnitt för kvinnor är 2000 kcal. Enligt 5:2 dieten skall man äta 25% av sitt dagliga behov, hamnar jag på 386 kcal. Det är inte mkt...

Här är sidan för att räkna ut sitt kalorie intag.
    http://5-2dietenrecept.se/fakta/hur-du-raknar-ut-hur-manga-kalorier-du-ska-ata-pa-din-52-diet-fastedag/ 

• MissT01
    Tess1990 skrev 2013-10-18 18:42:10 följande:
    Under 2 dagar ja, men annars ska du äta så mycket som är ditt vanliga behov dom andra 5 dagarna
    dessutom behöver man inte följa det exakt, om du ökar till 500kcal under fastedagarna så gör det absolut inget, det beror på vad du äter och hur du mår
    det handlar ju om att äta så rena och naturliga produkter som möjligt, och inte så mycket lagad mat
    dessutom spelar din aktivitetsnivå, ämnesomsättning och mående in! man kan aldrig lyssna helt och hållet på kalkylatorer och sånt man läser på internet, då det handlar om individer. 
    Du har absolut rätt. =) Mkt annat spelar in också. Jag tänker på om jag inte ska testa och räkna ut mitt vanliga kcal per dag. Är ganska säker på att det ligger över 2000. :( Får som första steg gå ner till den nivå som jag bör ligga på, dvs 2000 eller strax under.
Svar på tråden Vet du mer om periodisk fasta?