Inlägg från: IdunBird |Visa alla inlägg
  • IdunBird

Fler som vill ha bebis 2015/2016?

Jag och min sambo (24 och 26 år) längtar som tusan efter barn, men jag pluggar fortfarande och är klar i sommar. Han kommer att fortsätta studera i några år till, men vi hade gärna velat försöka få barn 2015. Men det är läskigt när jag inte vet om jag får jobb efter min utbildning, och klarar vi oss isåfall ändå när han bara studerar? Ja, här är det oroligt, iaf från min sida....

• IdunBird
    Anonym (16-bebis) skrev 2014-01-04 21:00:07 följande:

Menar du att ni skulle vilja att barnet föds 2015 eller att ni skulle vilja börja försöka 2015 och då förhoppningsvis få barn 2015/2016? Om jag var du hade jag nog väntat tills jag fått jobb och om du har provanställning hade jag eventuellt även väntat tills den övergått i fast anställning, så att åtminstone en av er har jobb.

Om du börjar jobba i år och har sex månaders provanställning så hinner ni ju ändå få barn 2015 om ni lyckas snabbt . Men ni får ju själva känna hur viktigt ekonomisk trygghet är för er - min man och jag är väldigt rationella, lite trygghetsnarkomaner som vill försöka planera in allting och ni kanske inte alls är sådana. Dessutom vet man ju aldrig om våra planer kommer fungera eller om det hade varit bättre att bara köra på och tänka "går det så går det", men själv hade jag nog inte kunnat glädjas helt över en graviditet om jag inte kände att vi hade en någorlunda plan för hur vi skulle klara oss. Vi kämpar för att spara till hus och vill inte behöva nalla av de pengarna under föräldraledigheten, så det är ju olika hur man tänker.
    Ja, vi vill ju gärna att barnet föds 2015 :) Jag förstår hur du menar. Jag planerar nästan allt i mitt liv, lite av en rutinmänniska och trivs med det. Men har på sistone tänk att tiden går så fort, och jag vill inte vänta på att livet ska börja på "riktigt", utan jag vill sätta igång. Jag hoppas verkligen att min praktik i sommar ger jobb, men om det inte ger jobb direkt så kanske vi ändå försöker få barn 2015.
  • IdunBird

Det är sånt himla velande, önskar verkligen att allt vore enklare. Känner nästan att man måste bli rik innan för att skaffa barn när man tänker på alla kostnader, men samtidigt när jag diskuterar med min sambo, som förövrigt är så mycket lugnare än jag, så tycker jag att vi ändå hade klarat oss. Skönt att höra mer som tänker liknande!

• IdunBird
    Anonym (16-bebis) skrev 2014-01-05 12:17:46 följande:

Förstår hur du känner. Vi väntar på grund av att vi vill ha bättre ekonomi men självklart hade man ju klarat sig. En bra förutsättning är ju att ha en buffert.
    Ja, det hade ju varit en lättnad att ha ett jobb innan som man kan komma tillbaka till!
  • IdunBird
    juli14 skrev 2014-01-07 12:44:09 följande:
    Vi är likadana hos oss, fast här är det jag som är lugn, med en "allt löser sig"-mentalitet, även om det är jag som är studerande och han som arbetar in semestrar nu för att få råd att köpa hus om typ 10 år..

Det är en helt sjuk tanke ändå - om ett år ÄR jag gravid. Vi ska bli gravida innan nästa årsskifte (och det är en gemensam överenskommelse!) 

Här sitter jag och snurrar på min förlovningsring och försöker få det ovan att sjunka in. Va overkligt. När blev jag så här vuxen? 
    Precis, när blev man så vuxen? :) Både jag och min sambo pluggar ju så det är lite nervöst att skaffa barn, men vi har ändå diskuterat om att försöka i slutet av året då jag eventuellt fått jobb! Man kan ju hoppas. Men roligt för er, lycka till! :)
Svar på tråden Fler som vill ha bebis 2015/2016?