Bara min bebis som ogillar andra bebisar?
Jag har en helt underbar liten drygt 8-månaders kille. Han är en pigg och glad prick som charmar de flesta. Han kan bli rädd för främmande som pratar med honom ibland men det går över efter ett tag. Fullt normalt. MEN! Han gillar INTE andra bebisar! Så länge de är tysta går det bra men pratar de eller skriker de så blir han ledsen, alltså riktigt hysterisk. I mataffären (när han sitter i vagnen) kan han reagera lite på ledsna barn men lugnar sig snabbt efter en bekräftelse från mig att allt är okej.
Bebisar i grupp är katastrof. Babycafeér är uteslutet - han blir hysterisk. Bebisar i mindre grupper kan gå om han ätit, sovit som han ska och alla såna förutsättningar är bättre än bra. Senaste gången han träffade en ensam bebis så bara gallskrek han så fort hon gjorde ett ljud ifrån sig.
Jag har inga direkt i min bekantskapskrets som har småbarn. De enda småbarnsföräldrarna jag känner är någon enstaka kompis samt mammagruppen som består av 4 personer. Alla dessa mammor sliter iväg sina bebisar på babycaféer, öppna förskolan och gud vet vad. Det har inte jag gjort för jag upplevt att min son inte klarat av det. Jag provade ett par gånger när han var yngre men han blev bara rädd och illskrek hysteriskt om och om igen hur försiktig och pedagogisk jag än försökte vara. Till hösten blir han 1 år och jag tänker att det då börjar bli dags att se om man försiktigt kan introducera öppna förskolan eller nånting för honom. Det börjar trots allt märkas på honom att han tycker att det är kul att hitta på lite saker. Så länge det inte involverar bebisar...
Han kommer att börja på dagis när han är antingen 16 eller 18 månader. Och jag är nervös för det redan nu! Dessutom ska jag och han gå och besöka förskolor nu i höst för att se vilka vi ska söka till, och hur sjutton ska det gå?!
Någon som känner igen sig? Någon annan som haft bebisar som tyckt andra bebisar var läskiga? Går det över? När blir det lättare?