• Marsvin

Bara min bebis som ogillar andra bebisar?

Jag har en helt underbar liten drygt 8-månaders kille. Han är en pigg och glad prick som charmar de flesta. Han kan bli rädd för främmande som pratar med honom ibland men det går över efter ett tag. Fullt normalt. MEN! Han gillar INTE andra bebisar! Så länge de är tysta går det bra men pratar de eller skriker de så blir han ledsen, alltså riktigt hysterisk. I mataffären (när han sitter i vagnen) kan han reagera lite på ledsna barn men lugnar sig snabbt efter en bekräftelse från mig att allt är okej.

Bebisar i grupp är katastrof. Babycafeér är uteslutet - han blir hysterisk. Bebisar i mindre grupper kan gå om han ätit, sovit som han ska och alla såna förutsättningar är bättre än bra. Senaste gången han träffade en ensam bebis så bara gallskrek han så fort hon gjorde ett ljud ifrån sig. 

Jag har inga direkt i min bekantskapskrets som har småbarn. De enda småbarnsföräldrarna jag känner är någon enstaka kompis samt mammagruppen som består av 4 personer. Alla dessa mammor sliter iväg sina bebisar på babycaféer, öppna förskolan och gud vet vad. Det har inte jag gjort för jag upplevt att min son inte klarat av det. Jag provade ett par gånger när han var yngre men han blev bara rädd och illskrek hysteriskt om och om igen hur försiktig och pedagogisk jag än försökte vara. Till hösten blir han 1 år och jag tänker att det då börjar bli dags att se om man försiktigt kan introducera öppna förskolan eller nånting för honom. Det börjar trots allt märkas på honom att han tycker att det är kul att hitta på lite saker. Så länge det inte involverar bebisar... 

Han kommer att börja på dagis när han är antingen 16 eller 18 månader. Och jag är nervös för det redan nu! Dessutom ska jag och han gå och besöka förskolor nu i höst för att se vilka vi ska söka till, och hur sjutton ska det gå?!

Någon som känner igen sig? Någon annan som haft bebisar som tyckt andra bebisar var läskiga? Går det över? När blir det lättare?

• Svar på tråden Bara min bebis som ogillar andra bebisar?
  • felisa

Min kille hade en period på cirka ett halvår, där ha blev väldigt ledsen och extra mammig i närheten av andra barn. Om jag inte minns helt fel så var det i åldern ca 8 månader som hans aversion mot andra barn gjorde sig gällande. Babyrytmiken var inte rolig kan jag säga. Han höll sig bara envist fast vid min hals medan han rädd tittade sig runt på de anra barnen.

Jag tror dock att det bara var en fas, nu när han är 19 månader så är det inga problem. Det är inte så att han aktivt leker med andra barn än, men han befinner sig gärna i deras närhet och när vi är på ex öppna förskolan vill han ibland gärna skänka andra barn gåvor (som ex en extra fin legobit;).

Så jag tycker inte att du behöver oroa dig, är nog bara en fas. Prata gärna med Bvc om du är orolig:)  

• Marsvin

Jag har såklart pratat med BVC men de tyckte inte att det direkt var något att oroa sig över.

• asatantrosa

Min äldsta dotter blev också jätteledsen av andra bebisar när hon var luten men jag insåg att det berodde på att hon blev rädd av oväntade och höga ljud då många bebisar tjuter och skriker en del även när de är glada. Det gick över när hon blev större :)

• Marsvin

Tack för svaren! Ja, det är ju ljuden han reagerar på. Konstiga, och ofta höga, ljud lyckas de ju få fram, bebisarna. Hu vad hemskt tycker min kille! Ja, separationsfasen kanske spelar in, men detta har ju pågått sedan han var 3 månader. Men jag får väl ändå hoppas det går över med tiden.

Det där med gåvorna och legobitarna lät supergulligt! 

• Redmilk

Han kanske har mycket empati? Har du tänkt på det?
    När de andra bebbarna gråter kanske han sympatigråter?

• Liselurvan

Min son som nu är 6.5år var ungefär sådär när han var liten! DEt gick över såklart. När han började dagis vid 14mån ålder, lekte han helst "själv" eller med de lugna barnen. Han satte sig o började leka själv så sökte de andra barnen sig till honom istället.
    Nu är han en lugn, känslig, försiktig kille som är mkt omtyckt av kompisar och "tidig" med det mesta såsom prata, förstå, läsa, räkna osv..Han är även ganska bestämmande och vinnarskalle..
    Får se om din lille har samma egenskaper sen
    Mitt råd: Gör sånt som han gillar och undvik stora barngrupper osv..

Svar på tråden Bara min bebis som ogillar andra bebisar?