• frida198004

Ettåring sover mindre och mindre - hjälp!

Hej! Min son är lite drygt ett år gammal och sen en vecka tillbaks har hans sovvanor förändrats på ett negativt. Så här såg en typisk dag ut INNAN problemen började: *vakna kring 05:45-06:00 * sova 9:00-10:15 * sova 14:30-15:15 * lägga sig kl 19:00 och somna ca 19:20-19:30 NU: * vakna kring 05:30-05:40 (är jättetrött och gnuggar sig i ögonen ända tills det är dags för nästa sovstund men vägrar ändå att somna om) * sova 9:00-10:15 * sova 14:45-15:30 * lägga sig 19:00 men somnar inte förrän 20:00!!!!!! han protesterar inte alls att lägga sig -är inte ledsen eller så. Han bara ligger där med halvslutna ögon , gnuggar sig i ögonen och pratar för själv. I över en TIMME! Och han är trött!!!!! Helt vansinnigt. Så han sover ju typ en timme mindre per dygn än han gjorde för en vecka sen och verkar trött och gnällig under dagen så jag tror verkligen han behöver sova mer. Kan också säga att jag alltid (både före och efter problemen började) får väcka honom när han sover på dagen. På dagen skulle han kunnasova hur mycket som helst, Alla tips mottages tacksamt!

• Svar på tråden Ettåring sover mindre och mindre - hjälp!
  • Ellie

Vad händer om du inte väcker honom på dagen? Hur länge sover han då?
    I den åldern är det många barn som byter från 2 sovstunder till endast 1 gång mitt på dagen (men det låter som om din son är för trött för att vänta till lunch med att sova). Jag menar att sömnbehovet minskar något när de blir äldre.
    I övrigt funderar jag över om det spelar någon roll att det är så ljust ute på kvällen. Har ni rejäl mörkläggning i hans sovrum? Är det för varmt nu på sommaren? Kanske svalare kläder?

• Ellie
    MonkeyLover skrev 2013-06-02 20:35:16 följande:
    Låt honom sova på dagen! Sömn föder sömn!
  • Lena

Hur nattar ni?
    Vi ligger och håller om våra barn när de är så små för de inte ska kunna rulla runt och gnugga ögon hela tiden. Då somnar de mycket fortare än på egen hand.

• frida198004

Hej igen! Jo, det är lite varmare än vanligt men å andra sidan tänker jag att han borde vara mer missnöjd om han tyckte det var för varmt? Och vi har det mörkt nog. Vi har testat att låta honom sova (han sover 2-2,5 h) med resultatet att han är vaken resten av dagen (vill alltså ej sova em) och blir jättegrinig/övertrött sista timmarna för han klarar inte att vara vaken så länge, men man kanske ska göra så iaf? Ska man i allmänhet försöka att undvika att väcka dem på dagen? Tack för era svar!

• frida198004

Lena: Antingen ligger han i sin säng eller så ligger han i min famn. Det går lite snabbare i famnen men inte jättemycket. Och fram tills för en vecka sen var det inga problem för honom varken i sin säng eller i famnen.

• Lena
    frida198004 skrev 2013-06-02 20:44:35 följande:
    Lena: Antingen ligger han i sin säng eller så ligger han i min famn. Det går lite snabbare i famnen men inte jättemycket. Och fram tills för en vecka sen var det inga problem för honom varken i sin säng eller i famnen.
    Ibland blir det mer spring i benen bara. När barnen inte har somnat men verkligen ha behövt har vi antingen tagit bilturer eller turer med vagnen så de somnade och sov ikapp. Då har resten fungerat bättre efteråt.
  • Ellie
    frida198004 skrev 2013-06-02 20:42:40 följande:
    Hej igen! Jo, det är lite varmare än vanligt men å andra sidan tänker jag att han borde vara mer missnöjd om han tyckte det var för varmt? Och vi har det mörkt nog. Vi har testat att låta honom sova (han sover 2-2,5 h) med resultatet att han är vaken resten av dagen (vill alltså ej sova em) och blir jättegrinig/övertrött sista timmarna för han klarar inte att vara vaken så länge, men man kanske ska göra så iaf? Ska man i allmänhet försöka att undvika att väcka dem på dagen? Tack för era svar!
    Jag skulle testa att hålla honom vaken lite längre innan första sovstunden. Hitta på något roligt så att han inte bara sitter stilla och gnuggar sig i ögonen. Om han somnar senare den första gången och får sova så länge han vill, kanske han klarar sig ända till kvällen utan att sova mer (möjligtvis trött sista timmen eller så). Det tar säkert några dagar innan hans kropp vant sig vid förändringen (och ni hinner se om det blir ohållbart eller fungerar bra).
    Som sagt, så tror jag personligen att det är bäst att låta dem sova utan väckning på dagen, men det kanske inte fungerar för alla. Kring 1 år är en svår ålder att få till bra sovstunder. För lite med 1 gång per dag och för mycket med 2 (för oss).
  • Natulcien

Men om han sover middag så sent som mellan 14:45-15:30 så förstår jag verkligen att han inte kan somna kl.19!
    Barn är förvisso olika, men vår son behövde minst 6 timmars vakentid innan nattsömnen i den åldern. D.v.s. om han sov mellan 13-14 t.ex. så somnade han kl.20.
    Har ni provat att lägga ihop sovpassen till ett enda sovpass efter lunch?

Dessutom förändras ju sovvanorna. Ni kan ju inte räkna med att hålla samma tider någon längre period. En timmes mindre sömn under en period är inga konstigheter.

Svar på tråden Ettåring sover mindre och mindre - hjälp!