• qinq77

vad kostar en (asyl)invandrare?

Hej
    jag undrar om det är nån som vet vad en bidrags-invandrare kostar samhället per år.?

Låt säga att du bor i en liten stad med ca 30 000 invånare. Arbetslösheten är stor och katastrofalt stor bland ungdomarna. I den lokala tidningen läser man att företag efter företag lägger ned, pensionärerna lever på gränsen för att överleva och de drar in på det ena och det andra för alla skolungdomar. Ungdomsgårdar läggs ned mm mm mm mm.

Det dras in på allt tycker jag och anledningen är det vanliga. - Det finns helt enkelt inga pengar i budgeten för att klara detta.  Problemet går inte att skatta bort heller i längden då fler och fler förlorar sina jobb eller helt enkelt flyttar härifrån till en större stad. Vi blir färre och färre som betalar skatt i samhället och staden i sig själv blir inget attraktivt ställe där nya människor väljer att slå sig ned.

Detta är läget där jag bor.

Hur kan det då komma sig att våra politiker väljer att ta in ca 250 nya asylsökanden? Det finns dessutom en hel del asyl invandrare här redan.

Hur har vår kommun råd med det? dvs får de bidrag eller vem ska betala?

Vad ska de göra förutom att gå och driva omkring som alla de andra gör nu?

Är det verkligen shysst mot invandrarna att ta hit dem? De kommer aldrig,aldrig,aldrig att kunna få ett jobb häromkring som det ser ut i detta län?

Jag skulle vilja ha en siffra vad det kostar oss som bor här att betala för 250 personers uppehälle?
    Alla dem ska väl åtminstone ha rätt till existensminimum eller vad det heter. Barnen skall in på dagis och skola.

Vem betalar?

Skulle även vilja veta hur många invandrare världens rikaste land Norge tar in. Nu menar jag såklart invandrare som kommer att leva på bidrag - inte de som invandrar och jobbar.
    Eller för den delen vår andra granne Finland?

Jag är så jävla less på att den här frågan ska vara så förbannat tabu. Du blir kallad rasist så fort man tycker att det är för mycket invandrare. Sen kan man ju tycka att många av ungdomarna borde lära sig lite vett och etikett också. Många av de invandrare vi har här beter sig som ***************.

Var lite tacksam för fan för att detta land låter dig vara här, trots att du förstör våra skolor och stjäl mina barns cyklar.!

• Svar på tråden vad kostar en (asyl)invandrare?
  • SuzR

Just nu är det många syrier som kommer och får stanna i max 3 år. Förmodligen kommer dom inte få ett jobb under denna tiden men samtidigt räddar vi dom från ett pågående krig i Syrien. Klart att vi ska ta emot invandrare när det råder krig. Andra länder tar också in invandrare men Sverige tar emot flest i hela europa. Jag vet inte vad en invandrare kostar men dagsersättningen är på 60 spänn om dagen om man bor i eget boende eller 25 per dag om man bor på anläggning. När dom senast fått sitt uppehållstillstånd så är problemet att många kommuner inte vill ta emot invandrare så dom hamnar lite mellan stolarna och tvingas fortsätta leva på så lite pengar i samma lilla håla och ingen vill ta emot dom och hjälpa dom vidare med jobb. Det är såklart vi skattebetalare som betalar för det.

• qinq77

Så varför tar inte Norge som är 1000 gånger rikare än oss emot fler invandrare istället?
    Den staden jag bor i har i alla fall inte råd att ta emot så många.

Jag tycker personligen att det är viktigare att t ex kommunen lägger ut nån tusenlapp extra på lilla Lisa som bor 50 meter för långt bort än vad budget tillåter för skolskjuts än att de köper splitter nya cyklar till invandrarbarn "för att få dem in i det svenska samhället"

• SuzR

Det finns en pott till vad pengarna ska gå till. Vissa pengar ska oavkortat gå till en viss grej och andra pengar till en annan grej.

• FIame

USA är världens rikaste land. De äger stor del av stockholmsbörsen och även norska börsen (dvs företagen)

Och de är anledningen till flyktingströmmarna. Borde inte fokus ligga på hur många flyktingar stora kontinenten USA tar in?

Sverige borde skapa en luftbro direkt till USA med alla flyktingar som kommer hit.

• themia
    qinq77 skrev 2013-05-29 13:00:22 följande:

Hej
    jag undrar om det är nån som vet vad en bidrags-invandrare kostar samhället per år.?

Låt säga att du bor i en liten stad med ca 30 000 invånare. Arbetslösheten är stor och katastrofalt stor bland ungdomarna. I den lokala tidningen läser man att företag efter företag lägger ned, pensionärerna lever på gränsen för att överleva och de drar in på det ena och det andra för alla skolungdomar. Ungdomsgårdar läggs ned mm mm mm mm.

Det dras in på allt tycker jag och anledningen är det vanliga. - Det finns helt enkelt inga pengar i budgeten för att klara detta.  Problemet går inte att skatta bort heller i längden då fler och fler förlorar sina jobb eller helt enkelt flyttar härifrån till en större stad. Vi blir färre och färre som betalar skatt i samhället och staden i sig själv blir inget attraktivt ställe där nya människor väljer att slå sig ned.

Detta är läget där jag bor.

Hur kan det då komma sig att våra politiker väljer att ta in ca 250 nya asylsökanden? Det finns dessutom en hel del asyl invandrare här redan.

Hur har vår kommun råd med det? dvs får de bidrag eller vem ska betala?

Vad ska de göra förutom att gå och driva omkring som alla de andra gör nu?

Är det verkligen shysst mot invandrarna att ta hit dem? De kommer aldrig,aldrig,aldrig att kunna få ett jobb häromkring som det ser ut i detta län?

Jag skulle vilja ha en siffra vad det kostar oss som bor här att betala för 250 personers uppehälle?
    Alla dem ska väl åtminstone ha rätt till existensminimum eller vad det heter. Barnen skall in på dagis och skola.

Vem betalar?

Skulle även vilja veta hur många invandrare världens rikaste land Norge tar in. Nu menar jag såklart invandrare som kommer att leva på bidrag - inte de som invandrar och jobbar.
    Eller för den delen vår andra granne Finland?

Jag är så jävla less på att den här frågan ska vara så förbannat tabu. Du blir kallad rasist så fort man tycker att det är för mycket invandrare. Sen kan man ju tycka att många av ungdomarna borde lära sig lite vett och etikett också. Många av de invandrare vi har här beter sig som ***************.

Var lite tacksam för fan för att detta land låter dig vara här, trots att du förstör våra skolor och stjäl mina barns cyklar.!

250 nya invånare i en kommun med 30000, är mindre än 1 procent.
    Om tio år kommer de flesta av dessa 250 att jobba och betala skatt (om de inte rest tillbaka till sina hemländer).
    Din kommun blir lite starkare, även om det är obetydligt.
  • jlhm
    FIame skrev 2015-10-09 10:36:20 följande:
    USA är världens rikaste land. De äger stor del av stockholmsbörsen och även norska börsen (dvs företagen)

Och de är anledningen till flyktingströmmarna. Borde inte fokus ligga på hur många flyktingar stora kontinenten USA tar in?

Sverige borde skapa en luftbro direkt till USA med alla flyktingar som kommer hit.
    Fel, den som äger en börs äger inte de företag som handlas på börsen.
    Det är aktieägarna som äger företagen, börsen är endast en handelplats för aktieägarna.
  • Sallape

Hur stor chans är det att invandrare återvänder till sitt hemland
    och efter hur lång tid? Om dom stannar 3 år kanske läget 
    förbättratso och dom kan tänka sig återvända.

Och som jag tidigare tänkt, kan vi inte hjälpa dom där och
    på så sätt motverka den stora flyktingkrisen då dom flyr problemen där.

• Ulltand
    themia skrev 2015-10-09 12:12:57 följande:

Om tio år kommer de flesta av dessa 250 att jobba och betala skatt (om de inte rest tillbaka till sina hemländer).

Din kommun blir lite starkare, även om det är obetydligt.

Så varndet förr i tiden. Nu är bedömningen att jobben försvinner i snabb takt pga automation, digitalisering och articifiell intelligens. Hela 50% färre jobb om 20'år är bedömningen. Det blir därför istället en inte obetydlig kostnad för din kommun.
Svar på tråden vad kostar en (asyl)invandrare?