• Sara H

99 dagar kvar... Någon som vill följas åt sista biten?

Ok! Då kör jag på det, känns ju helt klart mest praktiskt att ha allt i en väska.

• Sara H

Har haft både lite förvärkar och läckande bröst, men inte i samband med mys.

• Sara H

Jag kör med djupandningsteknik med avslappnande effekt som jag lärde mig hos sjukgymnast för många år sen. Funkar skitbra på all typ av smärta för min del.

Jag upplever skillnad på sammandragningar och förvärkar på så vis att sammandragningarna bara sitter i magen, den blir hård, känns för trång och det känns lite svårt att gå. Försvinner efter en stund när jag sätter mig och vilar. Förvärkarna är som koncentrerad mensvärk och sitter mest i ryggen på mig och är tvärtom mot förvärkar - de kommer när jag är stilla och går över när jag rör på mig. Eller djupandas.

• Sara H

Jag bor i Kvibille strax norr om Halmstad men är värmlänning i grunden.

• Sara H

Jag har fundering som kanske ni som fött barn tidigare eller är längre gångna än jag (slutet av vecka 33 nu) kan svara på?

Imorse när jag vaknade mådde jag illa, det har jag inte gjort på flera månader. Kände mig kräkfärdig vid lukten av vissa saker och när jag böjde mig framåt. Under morgonpromenaden med vår hund kände jag plötsligt ett tryck mot blygdbenet. Inga känningar av sammandragningar eller av att jag behövde kissa, utan bara ner mot blygdbenet. Det gick över efter en stund, men höll i sig i ca 10 minuter.

Kan det här vara tecken på att bebisen fixerar sig? Var hos BM igår (sommarvikarie, jättenöjd även med henne) och hon kunde inte säga hur bebisen låg då. Men han har inte huvudet rakt uppåt i alla fall.

Nu när jag sitter i soffan och vilar känner jag inget tryck mot blygdbenet, mer än att det möjligen sticker/nyper lite ibland. Jag har bebisens rygg/stjärt väldigt högt upp i magen just nu, och det kanske är ett tecken på att han inte fixerat sig..?

• Sara H
    Sarus85 skrev 2013-08-01 10:39:53 följande:
    Svårt att säga Sara h. Jag mår väldigt illa i omgångar är i v 35+1.

Men ilningar neråt kan vara ett tecken på fixering men även foglossning om det sitter i blygdbenet.

Min bm trodde bebis fixerat sig men samtidigt är han långt uppe mot revbenen och bökar. Nu är det nog en stor bebis och det känns som den håller på! ;)
    Ja, det är det jag funderar på också, att han kanske helt enkelt är stor? Hela magen skruvar på sig och hoppar till när han bökar och sparkar runt därinne. Tycker mig kunna känna både rygg/stjärt och huvud från utsidan då och då, och då tar han verkligen upp hela magen...

Det kanske blir vanligare med illamående igen nu mot slutet av graviditeten när det trycks på lite överallt?
  • Sara H
    oldy skrev 2013-08-01 20:50:10 följande:
    Hur ont gör era förvärkar?

Jag har haft en del i två veckor nu (är i vecka 35). Men bm tror det är vanlig träning inför förlossning.
    Gör lika ont som rätt ond mensvärk. Såpass så det gör ondare när jag pratar, går osv. Behöver lägga mig ner en rätt lång stund och med vetekudde blir det bättre efter ett tag.
    Mensvärken sitter i mage, rygg och ljumskar.
    Kanske är vanligt att känna så mot slutet?
    Jag har också känt så i två veckors tid, går in i vecka 33 imorgon. Känns precis som du skriver, som ond mensvärk. Har varit allra värst på natten, och sen ett par stycken på dagtid. BM sa även till mig att det är livmoderns träning och därför helt normalt, så länge de är oregelbundna och går över efter vila. De senaste dagarna har det varit väldigt lugnt med förvärkar dock.

Däremot börjar jag få ont under vänster revben pga att bebisen oftast ligger där. Kan inte sova på vänster sida, trycket är så hårt att jag inte kan andas ordentligt, och det känns som håll. Nån som varit med om detta..?
  • Sara H
    oldy skrev 2013-08-02 15:46:58 följande:
    Då får vi hoppas livmodern tränar så bra så den är redo på bf eller helst lite innan ;)
    Jag är redo nu!
    Hihi, vår pojk får gärna hålla ut de sex veckor som är kvar, så att vi hinner så gott som färdigt hemma..! Sovrummet blir åtminstone klart nu i helgen, så nästa vecka kan jag ÄNTLIGEN bära upp spjälsäng och fixa en trevlig sovplats åt honom. <3
  • Sara H

Ja, nu är det på tok för varmt för mig... Jag har svårt för värme även i vanliga fall (är en riktig vintermänniska) så nu är det extra tungt. Igår var det illa nog med temperaturen, och idag ska det bli ännu värre. Känner mig riktigt påverkad av värmen, alldeles svimfärdig. Låg med våt handduk på pannan i soffan igår, det hjälpte lite. Men inatt blev det inte mycket sömn, har varit vaken sen kl 04... Önskar att jag verkligen var en sån som älskar och njuter av hög värme!

Svar på tråden 99 dagar kvar... Någon som vill följas åt sista biten?