Inlägg från: Stora My |Visa alla inlägg
  • Stora My

99 dagar kvar... Någon som vill följas åt sista biten?

Det är ingen idé att kämpa som en tok. Det är ju tur att det finns ersättning. Jag har helt flaskmatat ett barn så jag har ingen måste-amma-till-varje-pris. Men ni vet när man i tanken tänkt på ett sätt., hade velat amma till 4 månader. Nu är han ju 3 månader så en månad hit eller dit spelar ju roll. Nu är det som det är, kan ju inte röra mig pga smärtan och då är det inte värt det. Så nu pumpar jag från ena (som gör ont, och för att få bort stockningen) och ammar från ena och ger bröstmjölk i flaska efter. Nu kör vi så här ett tag, kanske går det amma sen om ett par dagar, om inte går vi nog helt över på ersättning.

• Stora My

Jag var på bvc med syskonen och tog upp att jag vill kolla vikt på fredag när lilla killen ska få sitt vaccin. Tror han har tappat lite/inte gått upp lika mycket när det strulat med maten. Sa att jag provar nu men att om det inte går så lägger jag ner amningen. Kändes som jag fick attityd tillbaka. Hon frågade hur gammal han är och ja det var ju inte så bra (synd om honom inte få bröstmjölk). Tack för den! Jag tar inte åt mig men såna kommentarer ska man slippa och särskilt från bvc.

• Stora My

Nu har jag fått feber, har fortfarande smärta i bröstet. Blir besök hos bm och läkare senare idag.

• Stora My

Idag känns det bättre. Ingen feber längre men fortfarande ont i bröstet som är rött och svullet. Tur att det i alla fall går bra pumpa.

• Stora My

Tycker också hösten gått snabbt. Det snurrar på allt snabbare. Alve blev nog till på Lucia förra året. Jag mår bra nu. Antibiotikan har gjort verkan, smärtan (inflammationen) är borta i bröstet. Jag funderar på att prova amma från det bröstet imorgon.

Vad ska du ge som första smak?

• Stora My

Barnmorskestudenten jag träffade förra veckan fortsatte tjata om amning fastän jag grät och sa att jag inte orkar längre i och med inflammationen. Bm var mer "går det inte, så går det inte". Ordinarie Bvc sköterskan tyckte också att jag måste göra som jag känner medan vikarierande förespråkade amning.

• Stora My

Tur att jag inte tar åt mig men jag tycker de ska tänka sig för. Det kan finnas mammor som är helt förtvivlade över att det inte funkar och så går hon på om amningen hela tiden. Näe fy, trodde de lärde ut bättre nu förtiden. Men jag misstänker det där var studentens personliga åsikter som kom fram.

På tal om amning så vågade jag mig på låta lillen amma på det andra bröstet i natt och det gick bra. Och det bästa, han sov 4.5 timme sen.

• Stora My

Sara: härligt Tor långtuter!

Oldy: det är ju så bra med flaskan, att de små kan få lite extra, komma till ro bättre osv. Skönt Stina tar flaskan så bra och tycker om det.

Fru mia: kul Evelin gillade purén. Ser också fram emot börja ge lite potatis.

Svar på tråden 99 dagar kvar... Någon som vill följas åt sista biten?