• Sara H

99 dagar kvar... Någon som vill följas åt sista biten?

Idag blev Tor skrämd för första gången. Han sov i bärselen medan jag grejade i köket, när en kastrull plötsligt ramlade ur diskstället en bit bort och ner på golvet. Det skramlade och smällde såklart som tusan. Lillälskling skvätte till och började gråta. Men somnade strax om igen efter tröst och pussar. <3

• Sara H

Här har Tor blivit bättre i munnen och det gör inte så ont när jag ammar. Men de rosa bröstvårtorna blir jag inte av med lika lätt... Har behandlat mig sedan i onsdags kväll och Tor sedan i torsdags kväll. Vädrar så gott jag kan, men jag läcker mycket så det är svårt. Sover i bara bh utan inlägg. Provade att sova utan bh, men läckte i sängkläderna, och de har jag ingen lust att byta varje dag. Hjälpte inte att sova på en handduk...

• Sara H

Haha, lustigt

Av det jag har läst blir bröstvårtorna rosa av svampen. Att de ska ha samma färg som vårtgården när de är friska.

Handduken skyddade lakanet jättebra, dessvärre sölade jag ner täcket. Nu när gravidmagen är borta snurrar jag runt när jag sover, så därför blev det läckage lite överallt.

Idag har jag i stort sett inte använt inlägg alls, och det har funkat bra!

• Sara H

Jag smörjer också morgon och kväll. Försöker tajma in så att den får sitta på så länge som möjligt. Men det är ju svårt att veta Tors agenda; antingen går det fyra timmar eller 45 minuter mellan amningarna.

• Sara H
    oldy skrev 2013-10-15 15:38:24 följande:

Min lilla Stina är nu 6 veckor gammal & inte så liten längre, 5250 gram tung & fin tjej! Storlek 56 börjar bli lite tajt nu.. Drömmer

Sötnosen!

Tor blir sex veckor imorgon och ska till BVC och vägas, vi får se om han fortsätter hålla jämna steg med Stina.
  • Sara H
    oldy skrev 2013-10-15 19:39:52 följande:

Känns ju som de följs åt Sara H ;) De borde nog gå på dejt i framtiden!

Eller hur!
  • Sara H
    oldy skrev 2013-10-16 02:01:35 följande:
    Åh vad tiden går smile1.gif

Stina var vaken mer eller mindre hela dagen igår, kämpade i många timmar på kvällen att hon skulle somna. Till sist somnade hon vid 21 & sov tills nu!! Wow fem timmar alltså! Jag somnade strax efter 22. Det är ju som man fått en hel natts sömn smile2.gif
    Åh, så skönt!

Tor ammade tre gånger mellan 23 och 02, kissade ner sig, kräkte ner sig och var inte det minsta trött. Som tur är sov jag nån timme innan på soffan, för jisses vad intensivt det blev. Hoppades sen få sova till 06, men blev väckt 04.30, så nu är det käk igen... Zzzzzz...

Någon här som tydligen vill göra sig så tung som möjligt inför vägningen på BVC idag.
  • Sara H
    oldy skrev 2013-10-16 06:53:12 följande:
    Huga vad jobbigt! Stina hade kräk- & bajsdag igår haha.. Vilar du nåt på dagen?

Stina har vaknat varannan timme sen det långa passet, klarvaken kl 5 så vi kollade på modern family då.. smile1.gif

Lycka till på BVC!
    Usch ja, Tor brukar nog köra nån slags varannan-dag-variant. Varannan dag äta/kräkas/bajsa jämt och varannan dag sova i 3-4 timmarsintervaller. Nån enstaka natt har han sovit 5 timmar i sträck, det är ju guld värt! Ser fram emot att det förhoppningsvis glesar ut sig snart...

Äter Stina länge varje gång?
  • Sara H
    oldy skrev 2013-10-16 08:28:32 följande:
    Ja det är första gången hon sov så länge, men resten av morgonen har det varit varje timma, puh.

Nej hon äter inte så länge, oftast runt 15-20 min. Hur länge äter Tor?
    Det är väldigt olika, lite varannan dag där med. Men senaste dygnet har det varit runt 45 minuter varje gång.

Glömde skriva förut förresten, att jag oftast sover en stund på dagen/tidiga kvällen. Mellan 11 och 14 brukar det vara fullt ös, då är Tor som kinkigast. Så framåt eftermiddagen är jag ofta trött... De första veckorna blev jag lite stressad av tanken på att bara ha sovit si och så många timmar på natten. Men då lyssnade jag på min mammas kloka råd; att försöka få sova när jag är som tröttast, oavsett tid på dygnet. Och i den mån det går att tillämpa har det gjort stor skillnad. Även om jag verkar ha kommit i nån trötthetssvacka nu. Har förkylning i kroppen så jag hoppas att det beror på det.

Sover du nåt på dagarna?
  • Sara H

Alltså, min fantastiska, underbara, duktiga, älskade Tor! <3

Igår var en jobbig dag, eftersom jag är förkyld. Vi var på BVC på eftermiddan och sköterskan blev lite orolig över att jag får för lite nattsömn pga att Tor äter så utdraget och tätt. Det gjorde mig lite låg, vet inte riktigt varför, men mest för att jag inte vill börja bråka med amningen liksom. Men visst, lite bortskämd har nog Tor blivit av att få ligga och snutta på amningsnappen.

Efter han blivit vägd på BVC vaknade han till och började signalera hunger, 2,5 timme efter senaste målet. Jag hade ju såklart inte räknat med att amma just DÅ eftersom jag skulle hinna storhandla innan jag skulle hämta min man på jobbet. Så Tor fick en napp så länge. Jag kände mig sååå usel... Jag är så mån om att lyssna till hans signaler, och här får han en jäkla napp! (För första gången.) Men han blev jättenöjd. Snuttade på sin napp medan jag handlade och blev allt tröttare av min dumma förkylning.

När vi kommer hem är Tor hungrig, han har gått ca 1 timme över "tiden". Min man byter blöja och ger medicin medan jag kastar i mig en skål med fil. Men trots att Tor alltså fått vänta längre än vanligt är han på gott humör. Han ammar på båda brösten utan amningsnappen för första gången på 3 veckor. Dock tömmer han inte det ena tillräckligt, så jag pumpar ut 60 ml som min man ger på flaska. För jag är så trött... Har inte hunnit vila nåt på dagen, så jag går och lägger mig en stund (var tanken). Klockan var 19, så om jag fick sova tills 21 åtminstone. Jag skulle dessutom på provtagning klockan 08 imorse , och bävade för hur det skulle gå att ta sig iväg så tidigt...

Vid midnatt vaknar jag första gången. Tor sover! Och han har ju inte ätit på 5 timmar?! Jag somnar om. Vid 01.30 väcker Tor mig. Han har sovit 6,5 timme i sträck! Är hungrig, men inte ledsen. Ammar utan nappen igen. Tar dock lång tid på sig att somna, vid 03 är det sängdags igen.

Strax efter 07 skulle vi behöva åka hemifrån. Vid 06 vaknar Tor, ammar intensivt utan nappen i 10 minuter, somnar direkt, sover sig igenom hela bilresan, sjukhusbesöket och bilresan hem igen. Nu i skrivande stund vid 09 sover han fortfarande. Pga förkylningen är jag jättesliten, men så himla bubblig inombords tack vare att jag fått sova så många timmar inatt och att denna morgon förflutit så perfekt!

Svar på tråden 99 dagar kvar... Någon som vill följas åt sista biten?