• oldy

99 dagar kvar... Någon som vill följas åt sista biten?

Stora My skrev 2013-09-27 11:45:26 följande:

Oldy: jag har flaskmatat min äldsta och det har ju varit lika mycket närhet i famnen som vid amning. Menade att det är ju svårt ibland veta om barnet verkligen är hungrig eller bara vill vara nära fast man kanske bara ammar av farten. Men om ersättningen mättar mer så det kan bli ett längre sovpass är ju bra för det är ju mera sömn man vill ha. smile1.gif

En fråga till: hur värmer du det?

Enligt förpackningen ska det kokas & svalna, men hon hinner ju bli riktigt arg av hunger då. Enligt amningsmottagningen gick det bra att värma i micro.
  • oldy

Ja jag menar vi måste väl ha tillräckligt rent vatten!

Tack så mycket för er expertis nu har jag Iofs pumpat bröstmjölk som jag tar med ikväll för brösten höll på att sprängas & Stina sov så gott..

Trevlig helg allihopa!

• oldy
    Sara H skrev 2013-09-29 13:45:26 följande:

Tor har ammat varannan timme det gångna dygnet, plus varit väldigt vaken, så jag har på sin höjd skrapat ihop 3 timmars sömn inatt. Han hade magknip och ville därför äta ofta, så att det släppte till slut. Samt att han varit extra mammig pga att vi har gäster hemma. smile1.gif

Misstänker att hans magknip berott på att det blivit en del socker i form av godis, kakor och bullar i helgen som vi bjudits på. Min mage är känslig för socker så jag anar att det kan vara likadant för Tor eftersom han var jättegasig inatt. Gäller för mamma att skärpa sig alltså! smile5.gif

Oj så långt har jag inte tänkt, jag stoppar i mig sött varje dag.. :O

Men BVC sa att i princip alla barn får magknip från tre veckorsåldern & jag vill inte påstå att Stina mår jättedåligt. Hon är gasig emellanåt men nöjd för det mesta.

Vad tyckte din släkt om Tor då? har det funkat bra annars i helgen?
  • oldy
    Sara H skrev 2013-09-29 16:21:58 följande:
    På BB sa de att jag ska undvika gasbildande mat med tanke på amningen, och socker har verkligen den effekten på mig om man säger så, så det är väl inte så superbra för Tor då heller tänker jag...

Det har varit jättetrevligt med familjen här! Min mamma, mina två bröder och den enes sambo åkte hem igår, och min pappa med sambo åkte nyss. Alla är glada över att de åkt ner och fått träffa honom nu när han är riktigt liten. Tiden går ju tyvärr så fort! Båda mina föräldrar har burit och myst och insupit de första intrycken av sitt första barnbarn. smile1.gif Och det har fotats enormt mycket! Nästa gång vi ses blir mot slutet av november, då åker jag, Tor och Otto upp till Värmland en vecka när min man ska iväg på jobbresa. Familjen längtar redan, min pappa ska t.o.m ta ledigt då så att hinner umgås med Tor så mycket som möjligt. smile1.gif

Hur funkar det med ersättningen till Stina? Har du fått sova mer? smile5.gif
    Åh vad härligt! Visst är man stolt över sitt barn?

Nej i natt har jag knappt sovit alls, inte Stinas fel så klart men hon ätet varannan timma och jag hinner knappt somna om innan det är dags. Ersättningen har vi bara gett en gång på kalas typ, ammar hellre men skönt med ett alternativ

Allt känns iaf toppen, hade nog bara en dålig dag helt enkelt. Men blir ju orolig för förlossningsdepression när man känner sig så helt plötsligt! Nu har min sambo 4 veckors semester, ska bli skönt med hjälp.

Idag ska vi ha visning, hoppas så på att bli av med denna lägenhet & flytta till hus. Håll tummarna för oss

Hur stor är Tor nu? Kan han också äta - kräka - bajsa - äta - kräka - äta? Haha
  • oldy
    Sara H skrev 2013-09-30 12:05:18 följande:

Åh, lycka till med visningen Oldy! Har ni köpt hus? Spännande!

Jag tycker att Tor vuxit enormt mycket de senaste dagarna. Trots att han är med mig jämt känner jag nästan inte igen honom ibland! smile1.gif Han vill äta väldigt ofta nu, och är vaken i längre perioder. Bajsvanorna har ändrats, hittills har han inte bajsat idag, det rinner inte rakt igenom längre. Han håller på att bli stor - det går för fort! Har fått byta till större blöjor. smile5.gif

Har du börjat i nån föräldragrupp? Ska börja på onsdag. Hoppas bara att jag fått sova hyfsat natten innan så att jag orkar ta mig dit..! Idag slappar vi bara efter hela helgens besök. Tar även hand om maken som är hemma med förkylning, hehe.

Nej vi har inte köpt & kanske mellanlandar i hyresrätt (med tvättmaskin!) men målet är hus. Vet inte vad vi har råd med just nu med föräldrapenning & så :)

Haha ja visst växer de fort! Oj redan gått upp blöjstorlek med?! Vilket märke använder ni? Stina har libero.

Man måste verkligen njuta av varje sekund, det lär ju inte dröja tills de springer runt här & river ner allt i hemmet & pratar! Haha :)
  • oldy
    Sara H skrev 2013-09-30 20:11:48 följande:
    Längtar verkligen också efter hus. Vi bor jättefint nu med både balkong och uteplats, men inom ett par år kommer bostaden vara för liten. Jag är uppvuxen på landet och mår bäst av stooora ytor. smile5.gif

Tor har också Libero än så länge. 1:orna funkar men sitter allt bra tajt nu, så vi har börjat med stl 2, ser lite mer bekvämt ut. smile1.gif
    Ja jag trivs också på landet, fast jag har aldrig bott där själv :)

Stina har fått en rejäl mage så kanske dags för 2:orka här med snart..

Ikväll har hon varit jätteledsen, hon är sällan otröstlig. Ammade & ammade & ammade men hon verkade aldrig nöjd, så jag gav ersättning & då blev hon nöjd. Har jag inte tillräckligt i brösten eller vad hände tro?
  • oldy
    Stora My skrev 2013-09-30 18:31:05 följande:

Varit trött idag men försökt slumra lite i soffan medan de större pojkarna såg film. Kändes som lillen skulle äta hela tiden i natt. Fast inte varannan timme som ni har Oldy (tungt).

Här har vi också storlek 2 på blöjor. Kör med pampers just nu (brukar variera). Lilla killen har blivit rätt go och rund om kinderna sen hans stora viktökning förra veckan. Vi ska inte tillbaka till bvc förän nästa vecka.

Oldy: hoppas det gått bra med visningen.

Sara: hoppas ni kan gå på föräldraträffen på onsdag.

Vi ska gå luncha med mammagruppen på onsdag, kul!

Tack! Vi håller tummarna här men efter måååånga visningar så har man inte höga förhoppningar..
  • oldy
    Stora My skrev 2013-09-30 22:00:51 följande:

Oldy: tror det bara råkade sig så ikväll. Hon är ju liten än. Kan ha berott på allmän oro, magknip, eller nåt närhetsbehov eller så. Men om det upprepas fler gånger kan man ju börja fundera om det inte är tillräckligt.

För mig började det sina när min son var 4 månader. Märkte det på att han på dagtid ville äta oftare och oftare. Så jag gick över på ersättning och då blev det längre mellan. Ammade 2 gånger per dygn för att fasa ut.

Ja det var nog bara nåt tillfälligt, hon har klunkat bröstmjölk varannan timme hela natten som vanligt & jag riktigt hör hur det skvalpar ;D

Men ersättningen ska tydligen mätta lite längre har jag hört, detta gäller inte min dotter.. Haha
  • oldy
    fru mia skrev 2013-10-01 10:46:12 följande:

Oldy: kanske Stina är i en tillväxtperiod? Då brukar dom vara hungrigare än vanligt & äter hela tiden.

Ja jag läste att det är nåt sånt när de är ca 4-6 veckor gamla.

BVC-besök idag. Vikt: 4535 gram & 56 cm lång nu! Hon växer så det knakar . Även läkarundersökt igen & allt var bra. Så himla skönt.

Imorgon ska vi åka till Ullared hela familjen
  • oldy

Hur vet man om man har svamp på brösten?

Stina har fått andra omgången svamp i munnen nu. Mina bröstvårtor svider & är röda, men annars är det inget konstigt. Jag kör med vichyvatten på både henne & mig.

Svar på tråden 99 dagar kvar... Någon som vill följas åt sista biten?