• Uffesson

Pumpa och låta pappan mata?

Hej! Jag är gravid och går in i vecka 39 imorgon. Bebis kan komma när som helst nu.

Det jag funderar över är tiden efter förlossningen. Jag har tänkt att försöka helamma pojken, men jag vill även att pappan ska få vara med och mata och har därför köpt en bröstpump. Funkar det bra att pumpa och låta pappan mata, och finns det något jag ska tänka på? 

• Svar på tråden Pumpa och låta pappan mata?
  • Frontline

Förutsatt att barnet tar nappflaskan så funkar det bra, vi försökte så med våran nu minsta men han tog inte flaskan...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • milli79

Själv tyckte jag bara att pumpningen störde bröstmjölken. Testade lite i början med 1an för att få sova lite längre men blev yr av att pumpa och så kom det ändå så lite. Hade precis lagom med mjölk till sonen. Nu har vi fått vårt 3e barn och jag tänker inte ge mig på att pumpa igen gjorde det inte heller med 2an. Jag mår inte bra av det. Men kan man pumpa är det säkert bra att dela på matandet. 

Om du ska pumpa ofta kanske det är idé att köpa elektrisk pump (har själv aldrig testat det men det är säkert betydligt enklare).

• KimPossible

Börja med att köpa uppsamlingskoppar på apoteket. De sätter man på det bröst som inte barnet diar för tillfället, sen tömmer man koppen efteråt. Jag hade flera stycken, för när produktionen kom igång ordentligt kunde jag raskt byta när jag bytte bröst vid amning och ibland blev det även flera koppar på ett och samma bröst vid amning på det andra.

Sen häller man bara överskottet i såna där iskubspåsar och fryser in. Lätt och smidigt att bara trycka ut så många man behöver åt gången sen när det ska matas i kopp eller flaska.

Mycket mindre slabb blir det också, speciellt om man har en hög produktion som bebisen inte hinner med att göra av med.

När det gäller pumpning passar jag gärna frågan till någon annan. Jag fick aldrig riktigt in snitsen på min pump, men däremot gick det lättare att "handmjölka". Jag ställde bara en stor degbytta under och "mjölkade", och sen hällde jag över i iskubspåsar även där.

Lycka till och grattis i förskott till bebben! 

People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do.
  • Masken84

Så tänkte jag oxå som du TS. Men vi kom fram till att det finns så mycket som pappan kan göra i stället för att ge mat. Då pumpning inte fungerade för oss. Tex så badade pappan och sonen tillsammans i badkaret det blev lixom deras grej och är fortfarande 14 månader senare :)

• Totoro

Jag pumpade för att min son inte riktigt fick tag om mitt bröst. Jag hade turen att sonen tog nappflaska redan första gången jag testade. Så nu matar både jag och pappan vår son med flaska. Dock så har min mjölk blivit mindre i tuttarna så jag pumpar bara 1 gång om dagen då det knappt kommer ut något :( vilket jag tycker är jätte synd. Men det är skönt att ha ersättning som man kan ge överallt och slippa gömma sig ute för att dra fram bröstet. Jag är lite skygg av mig. Men helst av allt hade jag velat att min son drack bara bröstmjölk

Fett eller bebis? Fett eller bebis? Bebis eller fett? Bebis eller fett? BEBIS!!!!!
  • keron

Funkar säkert bra, om man kan pumpa. Har ingen egen erfarenhet eftersom jag inte kan pumpa, varken med pump eller för hand.

• cloudberry79
    Masken84 skrev 2013-05-24 16:53:03 följande:
    Så tänkte jag oxå som du TS. Men vi kom fram till att det finns så mycket som pappan kan göra i stället för att ge mat. Då pumpning inte fungerade för oss. Tex så badade pappan och sonen tillsammans i badkaret det blev lixom deras grej och är fortfarande 14 månader senare :)
    Samma här. Jag kan inte pumpa alls, men jag har kunnat helamma i sju månader utan problem Dessutom ville vi inte störa amningen genom att ge flaska eftersom första barnet ratade bröstet efter att han fått prova flaskan. Så, maken var hemma samtidigt som mig i nästan fyra månader i början den här gången och han har gjort allt utom matat, dvs bytt blöjor, badat, gått på promenader med selen osv.
    (M)amma till V -07 och E -12
  • Masken84

Cloudberry79: ja jag menar det det finns så mycket annat som pappan kan göra förutom matningen. Som min sambo han gick upp på natten efter amningen och böt blöja osv. Det var mer tacksamt så man fick sova lite extra då i början ammade man nästan vartredje timme! Som nu har de badet och kvällsmaten som är deras grej :) eller så fort pappa kommer hem är det pappa som gäller :) sonen är nu 14 månader och börjar dagis i augusti!

• Annaïck

Jag personligen tycker det verkar lite jobbigt. Pa BB vill de ju inte att man ska börja med flaska där för da lär sig barnet att suga fel. Kan han inte ansvara för kvällsbadet istället? Det är ju ocksa mysigt att göra med sitt barn. Jag skulle i alla fall inte börja med flaska de första veckorna, men det känner du ju själv: funkar amningen bra och barnet vill ta flaska ocksa, och du tycker att det gar bra med pumpen.

• jashrinah

för mig funkar det utmärkt att pumpa och låta pappa ge i flaska , amningen har till  och  med börjat fungera bättre sedan jag började med det ! 

• Natulcien

Vi valde att inte använda flaska de första 3 månaderna, eftersom vi inte ville riskera att störa ut amningen.
    Det kan gå bra, men det kan också hända att bebisen ratar bröstet när hen väl har fått flaska en gång. Och det ville inte vi riskera.
    Men efter 3 månader så pumpade jag en hel del, och min sambo matade.
    Och innan dess så finns det ju massor med annat som pappan kan göra! Min sambo hade sonen sovande i sin famn, bar massor, bytte blöjor, badade honom etc.

• Coxia

Jag ammade med pump, gick hur bra som helst. På dagarna pumpade jag när barnet sov och på natten pumpade jag när pappan matade. Hade både elektrisk- och handpump. Pumpade direkt ner i flaskan, på med napp och ge barnet nypumpad mjölk. Tyckte det var väldigt smidigt när vi skulle på kalas och liknande. Då pumpade jag alltid i bilen på väg dit och för mjölken håller sig en hel dag i rumstemperatur. Då kunde både jag och pappan mata. 

• gavagai

Vi har delat föräldraledigheten 50/50 från början och pumpat och ammat parallellt. Vår lilla fjupp är nu fem månader. Med det förra barnet försökte vi helamma så länge som möjligt, trots att jag jobbade, bl.a. för att så många andra var helt övertygade om att någonting annat skulle förvirra barnet och förstöra sugtekniken. Det var ingen bra idé. Båda våra barn har utan problem växlat mellan bröst/flaska med bröstmjölk/flaska med ersättning (ett märke av ersättning smakade dock sämre enligt lilla fjuppen). Tips jag kan ge är att skaffa en bra elektrisk bröstpump. Vi började den här gången med Medela Symphony, som vi fick låna av sjukhuset, eftersom jag också donerade mjölk. När vi lämnat tillbaka den så gick jag över till Medela Swing, som funkat lika bra för oss. För oss funkar MAMs "tjocka" flaskor (åtminstone förut fanns det olika modeller, tror jag, och denna skulle mer likna ett bröst). Vi testade tidigt att ge fjuppen flaska och hen tog den bara och åt. Kanske går det så enkelt för er också, kanske inte. Bara att prova. Fråga gärna om du undrar något mer om vår erfarenhet (som naturligtvis är just vår erfarenhet, och det kan mycket väl vara helt annorlunda för andra).

• gavagai

Jag tror nog också att jag snarast hållt igång mjölkproduktionen bättre genom att pumpa. Jag pumpade ju också extra i början för att donera. För några veckor sedan kunde pappan och barnen åka iväg över en helg och jag fick 48 timmars helt ensam tid då jag bara fortsatte pumpa i vanlig takt. Rätt skönt, och fjuppen hade ett extra lager bröstmjölk att ta av när hen kom tillbaka. Glad

• Emmaks

Jag pumpar en flaska ibland så pappan kan mata eller att ta med ut om jag känner mig osäker på om jag vill amma på något ställe. Sonen är 6 veckor nu. Men jag orkar inte pumpa så mycket för det tar tid att både pumpa och sterilisera flaskor.

Svar på tråden Pumpa och låta pappan mata?