• Tröttpåallt

Försöker gå ner i vikt - blir motarbetad av sambo

Har en underbar sambo här hemma, MEN han envisas med att alltid köpa hem kakor, bullar, vitt bröd, läsk, saft godis mm även om jag påpekar att jag försöker gå ner i vikt och att det han gör inte hjälper det minsta.
    Han vill inte äta grönsaker, därför köper han inga heller. Det får jag göra.

Om jag till exempel handlar en gång för 500 kr så är det mestadels fisk, grönsaker, frukt, kyckling, riktig grädde, riktigt smör mm, medans han lägger sina 500 kr på margarin (uäck!), matgrädde, bröd, kakor, massor av läsk, snacks, glass, massor av juice osv.. Det känns som att han inte bryr sig om vad jag vill och hur jag mår?

Oftast handlar vi tillsammans och då har jag svårt att säga ifrån när han börjar packa korgen full med onyttigheter, så oftast är det sånt som vi har hemma.
    Är det enbart jag som handlat de senaste två veckorna (frysen full med kött, grönsaker och fisk plus salladsskålar i kylen, då tycker han att det inte finns något att äta hemma och åker iväg och handlar hem det han vill ha istället...

Handlar jag så som jag skrev ovan att jag gjorde, då tycker han att det blir för dyrt...
    Vi lägger likadana summor pengar men på helt olika saker, bara det att han tycker att det jag köper är onödigt och då plötsligt är det "dyrt och inget att ha"...

Jag har ca 10 kg övervikt och vill verkligen bli av med dem, men känner inte att jag får det stöd hemifrån som jag skulle vilja ha.
    Även han är lite överviktig med ett par kg, men han tränar och cyklar nästan varje dag och anser att "tränar man så kan man äta vad man vill" vilket jag inte riktigt håller med om.

Häromkvällen gjorde han en skål glass med tillbehör till sig själv och frågade om jag också ville ha, då sa jag nej men lik förbannat kommer han ut med en skål till mig ändå..

Hur ska jag lägga fram det här för honom, att jag VILL ner i vikt och att jag inte tycker vi borde handla hem så mycket onyttigheter i fortsättningen? :(
    Jag blir bara seg och får ont i huvudet av det vi äter nu, därför är motivationen till träning inte heller på topp.. 

• Svar på tråden Försöker gå ner i vikt - blir motarbetad av sambo
  • Tonårsmamman1

Ja, du får prata med honom. Och om han inte förstår så handla var för sig. Så kan han äta sin mat och du din. Jag tycker han är taskig. han ska inte behöva avstå, men han kan visa hänsyn. Det finns nyttigare snacks också.

Min man vill också ibland handla hem chips, men brukar vänta med att äta det tills jag inte är hemma eller har gått och lagt mig. Ibland gör jag en god efterrätt (utan tillsatt socker) som vi har på lördagkvällen istället för godis.

• MammaMila

Han vill inte ändra sig och är nog rädd att du ska gå ner i vikt och kräva saker av honom också. Eller att du ska hamna i en annan liga :-P Så blir det i många förhållanden.
    Ett bekant par har liknande problem som ni, killen går upp mycket i vikt av livsstilen men inte tjejen så hon bryr sig inte. Han kämpar sig ner i vikt då och då (har ibland gått ner 40kg fört att sen gå upp 20 igen på bara några mån). Jag blir lite arg på henne då han mår dåligt av att pendla så där. Hon kan väll ta och hjälpa till lite. Köp inte hem så mycket godis, skitmat etc. Det är din älskades liv du spelar med. Viss övervikt + att pendla så där är inte bra för hälsan, speciellt för honom som har ett hälsoproblem. Annars ser jag inte det som ett problem att ha lite hull om man trivs med det

Jag tycker du ska vara mer bestämd och försöka hitta en kompis etc som kan hjälpa dig och som kan peppa lite med mat och tips och livsstil. Ta kontroll över ditt liv... låt inte det slinka mellan fingrarna.

Lycka till!  

• annniel

Kanske borde ni  göra så att var och en handlar sin mat? Han måste ju få handla och äta det han vill och du likaså. 

Jag vet att det är tacksamt att ha någon att skylla på men även om han ger dig en skål med glass är det ju du som äter den. Vet att det är svårt när någon sitter och äter godsaker bredvid men då är det ju desto roligare när du motstår.

Ett tips är att göra egen lchf glass eftersom han verkar gilla glass, den är godare dessutom.

• Tröttpåallt

Tack för era svar!
     Tror det får bli så att vi får handla var för sig, han får köpa sitt och jag får köpa mitt.
    Han har inte alls lika mycket övervikt som jag, dels för att jag går upp i vikt väldigt lätt och dels för att så mycket godsaker inte funnits i mitt liv innan jag träffade honom. Alltså det är kakor, läsk mm varje dag här hemma.
    Han går inte upp särskilt mycket i vikt av detta och därför tror han väl att det är likadant för mig..

Vänner har jag inga.

anniel: Självklart är det inte bara hans fel, men jag själv tycker det är så tråkigt och otacksamt av mig att slänga en skål med glass eftersom han alltid anstränger sig så när han fixar något gott. Lägger upp fint och toppar med diverse sötsaker och godissåser. Att någon annan sitter bredvid och äter glass/godis är inga problem alls för mig, det är bara det att han blir ledsen och lite stött ifall jag inte äter och istället går och ställer ifrån mig godsakerna. Jag säger fortfarande inte ifrån, MEN jag äter bara hälften av vad han ger mig, säger sen att jag inte orkar mera och att han gärna får ta resten om han vill. Vilket han alltid gör.. :P

Glass älskar han :) hur gör man en LCHF-glass?

• Lowika

Är det LCHF du tänker dig eller? 

I hans värld är kanske mat-grädde istället för "riktig" grädde, och margarin istället för smör är att vara nyttig? (Sen är kakor och chips mm aldrig nyttigt....) Det är ju iofs bevisat att mättade animaliska fetter är onyttiga... Äter man kolhydrater så är det ju helt rätt att dra ner på fettet....

Men jag känner igen mig i problemet. Maken kommer med glass, dricka mm. Jag dricker vatten. Punkt. Men en och annan glas slinker nog ner (men så försöker jag mig inte på LCHF heller så i min värld är glass ok, om jag tränat)

• Lowika

Nästa gång han frågar om du vill ha glass; säg ja, MEN bara EN skopa.

• Elin 885

fy vad elakt!
    Min man stöttar mig i min hälsosamma livsstil och det enda godiset som han äter utom på helgen är laktits som jag skyr som pesten ungefär.

visst vi äter gottis på helgen det gör vi.

Jag tycker att du ska fråga din man vad han är så rädd för, för han verkar rädd för att du ska gå ned i vikt.

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, men jag är snäll egentligen =)
  • Tröttpåallt
    Lowika skrev 2013-05-14 10:50:26 följande:
    Är det LCHF du tänker dig eller? 

I hans värld är kanske mat-grädde istället för "riktig" grädde, och margarin istället för smör är att vara nyttig? (Sen är kakor och chips mm aldrig nyttigt....) Det är ju iofs bevisat att mättade animaliska fetter är onyttiga... Äter man kolhydrater så är det ju helt rätt att dra ner på fettet....

Men jag känner igen mig i problemet. Maken kommer med glass, dricka mm. Jag dricker vatten. Punkt. Men en och annan glas slinker nog ner (men så försöker jag mig inte på LCHF heller så i min värld är glass ok, om jag tränat)
    Nja inte helt och hållet LCHF, tänker mig mer att kunna äta måttligt av allt :) Äter fiberhavregrynsgröt med lite blandade frön och gryn i till frukost (annars blir jag bara hungrig och sötsugen inom ett par timmar), till de större målen tar jag en potatis eller en matsked ris/pasta sen resten grönsaker och det köttslag vi har till.

Ja det är nog så han tänker, att det med lägre fettinnehåll är nyttigare än riktig grädde och riktigt smör, plus att det är väldigt mycket billigare. Dock gillar jag inte alla tillsatser som finns i dessa produkter, och då vill jag hellre ta mindre mängd av de "riktiga" produkterna.

Vatten dricker jag också även om han försöker tuta i mig att Cola Zero är ju såååå bra och att det är ofarligt att dricka eftersom det inte innehåller några kalorier.
    Ett glas juice då och då gör ju inte speciellt mycket heller om man ser till det stora hela, tycker jag. :)
    Tycker inte man ska begränsa sig alltför mycket.
  • Tröttpåallt
    Elin 885 skrev 2013-05-14 10:54:42 följande:
    fy vad elakt!
    Min man stöttar mig i min hälsosamma livsstil och det enda godiset som han äter utom på helgen är laktits som jag skyr som pesten ungefär.

visst vi äter gottis på helgen det gör vi.

Jag tycker att du ska fråga din man vad han är så rädd för, för han verkar rädd för att du ska gå ned i vikt.
    Vilken stöttande karl du har :)
    Lakrits är inte människoföda haha, vidrigt.

Någon annan skrev det också här ovan, att han skulle vara rädd för att jag går ner i vikt och därmed "hamna i en annan liga". Min kärlek till honom försvinner ju inte med fettet haha, så det behöver han ju inte oroa sig för. :)

Vad tror du att du skulle gjort om din man gjorde/gör som min sambo..? 
  • Rosabollen
    Tröttpåallt skrev 2013-05-14 11:07:44 följande:
    Nja inte helt och hållet LCHF, tänker mig mer att kunna äta måttligt av allt :) Äter fiberhavregrynsgröt med lite blandade frön och gryn i till frukost (annars blir jag bara hungrig och sötsugen inom ett par timmar), till de större målen tar jag en potatis eller en matsked ris/pasta sen resten grönsaker och det köttslag vi har till.

Ja det är nog så han tänker, att det med lägre fettinnehåll är nyttigare än riktig grädde och riktigt smör, plus att det är väldigt mycket billigare. Dock gillar jag inte alla tillsatser som finns i dessa produkter, och då vill jag hellre ta mindre mängd av de "riktiga" produkterna.

Vatten dricker jag också även om han försöker tuta i mig att Cola Zero är ju såååå bra och att det är ofarligt att dricka eftersom det inte innehåller några kalorier.
    Ett glas juice då och då gör ju inte speciellt mycket heller om man ser till det stora hela, tycker jag. :)
    Tycker inte man ska begränsa sig alltför mycket.
    Ja och fett ska man inte vara rädd för, det är socker och tillsatser man ska undvika. Och ja självklart fett i stora mängder är heller inte bra, inget i stora mängder är bra, man äter allt med måtta och väljer bra fetter. Margarin är INTE bra fett, det är en kemisk sörja! Visa din man denna bild: www.underbaraclaras.com/wp-content/uploads/2010/02/smor.jpg

Tänk också att många fettsnåla produkter innehåller sjukt mycket socker!!!

Om din man vill köpa massa skit så låt han göra det, du får stå på dig, handla ditt och när ni handlar tillsammans tar du en egen korg. Sen förhoppningsvis märker han att det du gör är bra och att äta massa skit är inte nödvändigt och dyrt i längden. (Sen kan man ju fortsätta köpa lite gott/socker/snacks lite då och då).

Det där med om man tränar kan man äta vad man vill- BULLSHITT!
Svar på tråden Försöker gå ner i vikt - blir motarbetad av sambo