Inlägg från: Fröken Vargh |Visa alla inlägg
  • Fröken Vargh

Bra mat för viktnedgång..?

Mycket protein och lite kolhydrater och fett is the shit!

Har själv startat med projekt viktminskning för en vecka sedan, ska kolla vikten imorgon!
    Bloggar om det på slimandfit.blogg.se/ om du vill kika in. Olika metoder fungerar olika bra för oss, man får testa sig fram helt enkelt så kolla runt på bloggar och inspireras av andra, sätt ihop tips och metoder från andra och anpassa det till dig själv så kommer du lyckas

Att du VILL ta tag i övervikten är ett bra steg på vägen - samt att du är medveten om var det ofta går snett. Du behöver nog först och främst äta regelbundet, sedan får du testa dig fram vad du ska äta

Lycka till!

• Fröken Vargh
    skogsvitter skrev 2013-05-10 00:08:13 följande:
    Förövrigt, vad är det för fel på helt vanlig, sund, normal kost?! Folk är ju hela galna nu för tiden, LCHF!? Det spelar ingen större roll vad man äter så länge det är normal mat i normal mängd och på normala tider. Allt eftersom kommer man ändå märka vad man mår bra av och ej. Husmanskost kan man också gå ner i vikt av, jag gick ner 10 kg på helt vanlig mat. Jävla jidder att man ska behöva ha metoder för att gå ner i vikt när det i själva verket handlar om att faktiskt ta tag i sitt liv.
    Men ibland kan det hjälpa att bryta sina gamla dåliga vanor genom att följa en striktare "metod" ett tag och sedan när man nått sin målvikt sakta men säkert introducera alla livsmedel på nytt, men i en mer rimlig mängd. Istället för att äta en hel bytta med pasta kanske man då nöjer sig med en näve, ex. Och har man hållit sin nya vikt länge går man i regel inte upp sedan trots att man börjar äta godis på helgerna, snabba kolhydrater m.m. om man äter dem i en rimlig mängd. Sedan fungerar det ju olika för alla, vi har olika rutiner, olika ämnesomsättning, olika nivåer av hormoner i kroppen m.m. En del behöver se resultat direkt för att hålla sig motiverade medan andra bara kan göra små förändringar för att se mirakel efter 6 månader.

Grattis förresten till minus 10!
  • Fröken Vargh
    skogsvitter skrev 2013-05-10 00:21:12 följande:
    Det var många herrans år sen jag gick ner den övervikten. TS har inte problem med att äta för mycket mat, hon äter ju tvärtom för lite... har ni ens läst vad hon skrivit?
    Ja, hon vräker i sig på kvällarna... Man kan lätt käka 4000-5000 kcal på en kväll, jag kan det iallafall. Beror ju på vad man äter.
  • Fröken Vargh
    skogsvitter skrev 2013-05-10 00:28:25 följande:
    Tror du hon sitter med en bytta pasta på kvällen?
    Jag menade mer, äta normalt. På dagen. Så som man brukar göra... klart hon kan vräka i sig tonvis av kalorier kvällstid, men det är ju knappast mat i traditionell mening vi snackar om då.
    Nej, det har ingen påstått heller, att hon sitter hemma och kränger "vanlig" mat, vilket ju också kan vara väldigt individuellt vad "vanlig mat" innebär. Alla är nog med på att det första hon ska ändra på är att få in regelbundna matrutiner. Att skippa kolhydrater kan hjälpa henne ytterligare att gå ner i vikt, om hon kan/vill sluta med det är upp till henne.

Annars är en raw food diet jättebra för viktminskning med ca 80% kolhydrater, 10% protein och 10% fett. Men då ska man nog ha lite intresse av mat.

Periodisk fasta kan också vara något att rekommendera om det passar för en. Mig passar det inte alls till exempel, andra mår kalasbra och rasar i vikt och bygger muskler.
  • Fröken Vargh
    Sorrena skrev 2013-05-10 10:01:13 följande:
    & anledningen att jag inte vill äta lchf är för att jag gjorde det för 2 år sen men mådde konstant illa och endå åt jag inte den fett mängden som man skulle..

nu äter jag lätt produkter bl a lättmjölk, lättyoghurt, margarin osv.. min mage mår inte bra av fett. 
    Du behöver inte äta till punkt och pricka efter en viss "kostplan" eller "diet" eller vad man nu vill kalla det, du kan sätta ihop en kost själv som passar just dig. Är du nöjd med din kost idag så behöver du kanske bara minska mängden mat och inte äta mesta delen på kvällen. Om du inte kan äta på morgonen t.ex. så kanske du bara kan göra en liten smoothie på ev. lättkvarg/yoghurt med bär/frukt, man kan slänga i lite havre eller nötter eller vad man man vill. Sen kanske du kan äta ett mellanmål före lunch istället.

Vad vill du? Vill du förändra när du äter på dygnet eller vill du också förändra vad du stoppar i dig? Du har alla möjligheter. Vill du gå ner snabbt eller vill du göra små förändringar som leder till viktminskning över ett par år?
  • Fröken Vargh
    skogsvitter skrev 2013-05-10 10:47:44 följande:
    Ännu fler extrema metoder och kosthållningar, finns det ingen som helst balans för dig?
    Allt måste inte vara så extremt.
    Jag vet inte vad TS är ute efter, hon frågar efter "bra mat för viktnedgång" vilket jag svarade på.
    Det behöver verkligen inte vara extremt, om man inte vill.
Svar på tråden Bra mat för viktnedgång..?