• Sorrena

Bra mat för viktnedgång..?

Jag har ca 38 kg's övervikt, är sjukt dålig på att äta, äter minimalt på dagen och sen äter jag hela kvällen.. 

är urdålig på att hitta ngt som jag håller mig mätt på och som är gott.. någon med tips?

lchf går bort! 

• Svar på tråden Bra mat för viktnedgång..?
  • Sorrena
    Pastell1983 skrev 2013-05-09 23:28:05 följande:
    Ja går LCHF bort är det la antingen räkna kalorier, viktväktarna/viktklubb, VLCD eller nått sådant typ som gäller.
    Har ingen aning hur man gör med ngt av det?
  • Sorrena
    Pastell1983 skrev 2013-05-09 23:30:32 följande:
    googla.
    jag vill ha tips på bra mat och maträtter om jag orkade googla så hade jag inte frågat här.
  • Sorrena
    Emelie 1987 skrev 2013-05-09 23:35:23 följande:
    Det finns massor med bra mat om du börjar med att ändra på tiderna då du äter.
    Jo det är klart men jag vet inte vad som är bra, är jätte dålig på matlagning osv.. har googlat lite recept men jag vet inte vad som är bäst att äta..
  • Sorrena

Jag äter aldrig frukost, har så hemskt svårt att äta, kan peta i mig lite yoghurt och bär..

och jag vill tillägga att jag aldrig äter ute tex pizza, mcdonalds eller så. äter inte godis, dricker ingen läsk eller äter några chips.. så mitt problem sitter inte där.

Maten jag ska äta måste vara anpassad till våran familj (har en dotter på 2 år).. grönsaker äter jag massor av.. men jag lider även av hypotyreos som gör att jag har väldigt låg ämnesomsättning.. 

Men många skriver magert kött, vad är magert förutom kyckling? 

• Sorrena

& anledningen att jag inte vill äta lchf är för att jag gjorde det för 2 år sen men mådde konstant illa och endå åt jag inte den fett mängden som man skulle..

nu äter jag lätt produkter bl a lättmjölk, lättyoghurt, margarin osv.. min mage mår inte bra av fett. 

• Sorrena
    skogsvitter skrev 2013-05-10 10:45:40 följande:
    Men vad är det du sitter och äter "hela kvällarna" då? Mackor?

Mager fisk, vilt, men också magert nötkött är helt ok (max 10%).

Du måste börja äta frukost, yoghurt och bär är ju dock en helt ok frukost. Hur funkar det med smoothie? Man behöver ju inte äta något bastant. Men kom ihåg att fylla på med mellanmål efter 2 timmar igen (det kan räcka med lite bär/nötter/vindruvor tex och en kopp te tex) och sedan se till att få i dig en ordentlig lunch! Det är desto viktigare om man äter en lätt frukost.
    Ja, eller typ mat och så :/ 

Smoothie gillar jag =)  
  • Sorrena
    Fridayyy skrev 2013-05-10 10:04:41 följande:

Men man måste ju inte äta mängder med fett? Det bästa är väl att äta lagom av allt.
    jo det måste man ju visst, äter man för lite fett med lchf så funkar det ju inte,
  • Sorrena
    Fröken Vargh skrev 2013-05-10 10:55:28 följande:
    Du behöver inte äta till punkt och pricka efter en viss "kostplan" eller "diet" eller vad man nu vill kalla det, du kan sätta ihop en kost själv som passar just dig. Är du nöjd med din kost idag så behöver du kanske bara minska mängden mat och inte äta mesta delen på kvällen. Om du inte kan äta på morgonen t.ex. så kanske du bara kan göra en liten smoothie på ev. lättkvarg/yoghurt med bär/frukt, man kan slänga i lite havre eller nötter eller vad man man vill. Sen kanske du kan äta ett mellanmål före lunch istället.

Vad vill du? Vill du förändra när du äter på dygnet eller vill du också förändra vad du stoppar i dig? Du har alla möjligheter. Vill du gå ner snabbt eller vill du göra små förändringar som leder till viktminskning över ett par år?
    jag vill förändra min kost helt och hållet men det ska vara för livet inget snabb skit.. och jag vill gå ner snabbt, helst 46 kg på ett år eller så.
  • Sorrena
    Pinot noir skrev 2013-05-10 14:09:56 följande:
    Jag såg ett program igår, secret eaters. Ett gift par som undrade varför de gått upp så mycket i vikt. Kvinnan hon bantade nämligen och mannen tyckte han åt bra. Kvinnan hon bantade men bara måndag-fredag, på helgen vräkte hon i sig och unnade sig. De hade kollat hur mycket hon egentligen åt på helgen, tänk middag med vin samt kompisar. Hon åt då 4000kcal när de räknat maten, chokladen och allt vin hon drack. Hon fick höra att hon borde prova att äta 1500kcal om dagen, när man fick en uppdatering ca 5v senare så hade hon gått ner närmare 7kg och ätit mer än hon upplevde att hon gjorde innan. Hon var alltså mätt och glad och åt nyttig mat men man fick aldrig veta hur de såg på nyttig mat. 
    Hennes man han drack otroligt mycket öl efter jobbet och unnade sig väldigt mycket mat efter ett träningspass.
    Jag tror att du TS ska göra som kvinnan äta lagom och regelbundet istället för att hålla igen och sen vräka i sig.

Jag pratade med ett par personer som gått ner ca30kg, de skippade så många kolhydrater de kunde och satsade på protein som mättande källa. Fettet åt de inte mer av men mer naturligt, smör istället för margarin, grädde utan e407 osv. Frukt skippades helt då det faktiskt inte alls är särskilt nyttigt och de satsade mycket på ekologiska närodlade grönsaker. 

Men jag tror det är bra för dig att du hittar en matplan som passar dig. Vi är ju trots allt olika och som du nämnt vissa mår bra av lchf du och andra gör det inte.  
    Jag har gått hos diestist och hon rekomenderade margarin, olja och lätt produker samt fullkornprodukter.. 

det där med att äta smör, grädde osv är inget som funkar för mig, mår inte bra av det heller. 
  • Sorrena

Kommer inte kunna äta mycket frukt då jag är allergisk mot det mesta tål endast bananer och melon..

• Sorrena
    Elin 885 skrev 2013-05-10 22:00:19 följande:
    jag studerar heltid på distans.... men jag tränade väldigt mkt även när jag jobbade heltid eller studerade heltid i klassrum, men då tränade jag efter jobbet/skolan en timme.
    då gjorde jag även färdiga matlådor som jag åt både till lunch och middag, perfekt bara att värma på när man kom hem vid 19 efter gymmet.

men då åt jag förståss inte frukost vid 8, jag var på praktik nyligen i en månad och då såg min vardag ut såhär:
    05:45: Frukost, smothie och kaffe.

10:00 mellanmål, banan.

11:30 ca Lunch, medhavd matlåda med grönsaker till.

ca 15:00 mellanmål, proteindrink och kaffe.

ca 17:00- 18:00 träning

ca 18:45 middag.
    Ja jag har ju en man som jobbar 5 skift och en dotter på 2 år så jag har fullt upp som det är.. hon går inte på dagis än heller.. men ska börja i augusti men då kommer jag inte ha tid att springa på gymmet även om jag ville utan då blir det plugga och söka jobb som gäller.. Men jag har beställt en crosstrainer och har ett "hemmagym" så det får duga =)
  • Sorrena
    Elin 885 skrev 2013-05-10 22:50:09 följande:
    ok bara du kommer upp i ordentligt flås och håller det en stund dvs ca 40 min eller mer efter uppvärmningen.
    om du har ditt barn hemma så kan du hu gå prommenader med barnet i vagnen.
    njaa det är typ omöjligt pga att hon inte åker vagn särskilt länge.
  • Sorrena
    Elin 885 skrev 2013-05-11 13:35:01 följande:
    hurdå inte åker vagn?
    Hon åker bara vagn när vi tex är i stan eller så.. hon är alldeles för rastlös för att kunna sitta i vagnen 30 minuter på promenad typ.
  • Sorrena
    Frida73 skrev 2013-05-11 18:07:08 följande:
    Som 40-åring med stillasittande jobb och kilon som hade smugit sig på gick jag med i Viktväktarna online för att lära mig vad som är nyttigt och bra och i vilka proportioner det är lämpligt för mig och mina förutsättningar.  Jag tyckte det var bra och blev nöjd med det jag lärde mig. Fungerade gjorde det också och det har varit väldigt roligt att shoppa sommarkläder nu :)  Så jag rekommenderar att pröva på viktväktarna om du inte redan har den kunskapen därifrån.
    jag har också funderat på det, för det är ju sån mat jag redan äter =)
  • Sorrena
    Elin 885 skrev 2013-05-11 18:40:47 följande:
    det finns ju sele man kan använda =).
    Bärsele? till en 2 åring på 17 kg och 97 cm?
  • Sorrena
    Elin 885 skrev 2013-05-11 18:43:20 följande:
    nej sele till vagnen så att hon sitter still.
    haha jag har ALLTID selen på i vagnen, finns inte en chans att jag skulle låta henne sitta utan det är ju idiotiskt men det jag menade var att hon aldrig skulle palla att sitta still så länge utan att skrika och bli arg osv.. har du barn?
  • Sorrena
    Elin 885 skrev 2013-05-11 18:48:38 följande:
    nej det har jag inte.
    om du har råd så kan du ju köpa en xbox eller wii och så träningsprogram till det.
    vi har en xbox som jag har dansspel till.
    njaa gillar inte såna grejer, har testat hos en kompis sen har jag även testat zumba men det är inget för mig. blir en crosstrainer istället.
  • Sorrena
    Elin 885 skrev 2013-05-11 20:09:38 följande:
    okej.
    men för effektiv  fettförbränning så krävs det en blandning av styrka och kondition.
    att träna styrka är alltid bra, eftersom musklerna då orkar mer och kräver mer bränsle i och med att de blir starkare.
    kroppen behöver dessutom varierad träning för att tillgodogöra sig träningen på bästa sätt.
    jag brukar göra ändringar i min tränar var 8.e vecka ca.
    Min pt säger att det räcker med en crosstrainer om man ska gå ned i vikt, jag ska inte bygga några muskler just nu. det mest effektiva för viknedgång är crosstrainer & PW. 
  • Sorrena
    Nelia82 skrev 2013-05-11 21:00:43 följande:
    Fast detta är inte hållbart i längden. Inte ens för mig Men du kan ju testa att kickstarta i 3-4 veckor om du klarar det och under tiden skriva ner vad du vill ha som delmål och små förändringar i framtiden.

Ja, det är bara ett förslag, men du ville ju ha hjälp med vad man kan äta så here you go....
    tycker det låter bra, jag måste ju ner 46 kg för att må bra. 

Idag har jag ätit
    frukost: smootie på hallon, jordgubbar en halv banan och 1.5 dl lättyoghurt
    Lunch: 2 ägg och en halv avokado
    mellis: 1 banan
    middag: 4 bitar fläskfilé med lite sparris, 5 körsbärstomater och en halv potatis.

Kanske inte optimalt men det är stor skillnad för att vara jag 
Svar på tråden Bra mat för viktnedgång..?