• AnkiC

Säger ni dagis eller förskola?

Förskola eftersom det är vad det heter.

• AnkiC

Verksamheten har förändrats på många sätt. Innan tillhörde den socialförvaltningen, kallades daghem och dess huvudsyfte var att tillgodose omsorg för de barn vars föräldrar arbetar.
    Nu tillhör verksamheten förskole-och grundskoleförvaltningen och ingår i Sveriges utbildningssystem. Syftet i förskolan är att barnen ska lära sig, utvecklas och få en god förberedelse inför skolan och detta är ett led i att bibehålla den välfärd som vi har i vårt land. Pedagogernas syn på barnen och verksamheten är helt annorlunda och har ett annat fokus. Så har verksamheten förändrats i korthet. Är också emot onödiga namnbyten men detta anser jag nödvändigt då det är en helt annan verksamhet nu.

• AnkiC

Införandet av läroplanen är givetvis den största förändringen!

• AnkiC

Ja 0:an låter urdumt! Så heter det inte. Förskoleklass heter det.
    Förskola har det hetat sen 1998, i 15 år! Knappast nåt nytt.

• AnkiC

Fast förberedelseår? Hur roligt lät det? Jag tycker det är bra med förskoleklass av den anledningen att det fortfarande bör vara förskolevetksamhet. Alltför många skolor som har skolverksamhet istället.

• AnkiC

liv: Det behövs för att tiderna förändras. Samhället är inte som det var förr. Kraven på människorna förändras. Bara för att ditt barn fungerar utan förskola så betyder det inte att alla gör det. Det man i vårt land nu vill är att alla ska ha samma förutsättningar innan man börjar skolan så att ingen ska vara sämre än nån annan. Alla är inte lika bra förälder som du. Därför införde man allmän förskola från 3 år.

• AnkiC

liv:sen tycker jag heller inte att förskolan är livsnödvändig för din 2-åring. Från 3 år däremot kan jag tycka att det är bra. Sen handlar det ju inte om att lära barnen räkna till 10 precis. Finns inga uppnåendemål i förskolan som barnen ska kunna. När man ser på en barngrupp då och nu så ser man ingen skillnad på det barnen gör. Barnen pärlar, målar, gungar, cyklar, springer, bygger, leker mm precis som förut. Skillnaden ser man på personalen som är mer bland barnen, interagerar, samtalar, stimulerar, observerar och dokumenterar.

• AnkiC

Jashrinah: Eftersom det är en annan verksamhet nu så tycker ju jag att det är logiskt att byta namn också. Annars kan man ju tro att det är samma sak som innan. Att det är svårare håller jag inte med om. Mina barn kunde säga det rätt så tidigt och om de nu inte kan uttala det helt korrekt lika tidigt så tycker jag inte det gör nåt alls. Att det blandas ihop med förskoleklass är nog bara en vanesak. Isåfall tycker jag man borde byta namn på förskoleklassen isåfall då förskola har funnits längre än förskoleklassen. Förskola sen 1998 och förskoleklass kom i början på 2000.

• AnkiC

liv: Svårt att förklara för någon som inte är insatt i förskollärarens roll och arbetsuppgifter på förskolan. Men det är en GIGANTISK skillnad på förskollärare då och förskollärare nu. Det handlar om tänk, vad man säger, hur man pratar. Man får barnen att tänka och lära med sitt sätt att bemöta barnen. Hela syftet med verksamheten är ett helt annat. Du får helt enkelt tro på det eller inte. Sen vinner man knappast nåt på att vara en bakåtsträvare. Borde inte förskolan förändras tycker du? Vore det inte konstigt om den INTE gjorde det?

• AnkiC

Jashrinah: Nej skolan har inte bytt syfte och förvaltning.

Till alla som skrivit till mig ovan (kan inte citera): Tråkigt att ni har så dåliga erfarenheter av förskolan! Jag har en helt annan bild av förskolan. Är också lärare i förskolan själv så jag har ju upplevt förändringen. Skulle aldrig vilja gå tillbaka i tiden. Klart förbättringar kan göras. Mindre barn i grupperna absolut! Men annars tycker jag att det funkar super och häromkring finns riktiga toppenförskolor med engagerade förskollärare som är med barnen hela tiden och inte lägger energi på skitsnack.

• AnkiC

pomola: Jag skulle aldrig vara nöjd med min verksamhet om inte föräldrarna tycker att den är bra för då har jag inte gjort mitt jobb.

• AnkiC

Jashrinah: Nej det är inte enbart det syftet längre. Får hänvisa till mina tidigare inlägg. Orkar inte skriva det igen.

Jag har iallafall förklarat varför man ändrat namn på stället. Sen att många av er har dåliga erfarenheter eller möjligtvis är dåligt insatta är en annan sak. Arbetet ska gå till på det sätt jag beskrivit men vissa ställen lever tydligen inte upp till det. Hoppas att ni som föräldrar ställer rektorn till svars för detta. Ni har stor makt som brukare av verksamheten att läroplanen följs. Ställ krav! Det inflytandet hade man inte tidigare. Så DET är väldigt positivt.

• AnkiC

Braindead: Du har missat nåt! Men du är förlåten. Med en död hjärna kan det inte va lätt att snappa upp allt.

• AnkiC

Ja jag måste faktiskt rätta mig själv lite. Det har faktiskt hetat förskola sedan 1972. Men det är ju svårt att ta till sig nymodigheter.

• AnkiC

Braindead: Det är därför det finns utbildade pedagoger som kan se sånt. Vi arbetar med matematik med våra 1-åringar också. Man stimulerar det matematiska tänkandet, genom lek förstås. Allt som lärs på förskolan lärs genom lust, glädje och lek. Det kan man göra hemma också men på förskolan görs det mer medvetet och följs upp. Men förberedande för skolan är inte bara siffror och bokstäver. Man får inte glömma det viktigaste. Den sociala kompetensen. Utan social kompetens kommer man inte så långt och det är det viktigaste arbetet i förskolan. Man kan heller inte få den sociala träningen på så många andra ställen. Pedagoger arbetar mycket medvetet och metodiskt med detta och även på det området är det stor skillnad mot innan.

• AnkiC

Delia: Anledningen till att jag kallar fritidshem för fritidshem eller fritids är för att det inte har bytt namn och inget annat. Jag anser inte att ordet dagis är fult på nåt sätt. När det hette daghem sa jag dagis. Nu finns inte daghem längre och jag kallar det för sitt rätta namn, förskola eftersom det heter så nu.

Ni som hävdar att barnen på förskolan skulle gå i skolan på nåt vis STOPP ETT TAG!! Förskolan är INTE på någotvis en skola! Barnen leker inte mindre bara för att det finns en läroplan! Allt handlar om lek i förskolan. Det är personalen som arbetar på ett annat sätt. Faktum är att skolan borde ta efter förskolans sätt mer att arbeta med lärandet då det sker på ett mer pedagogiskt sätt än i skolan. Lärandet sker hela tiden i alla situationer vare sig man byter blöja eller sitter i samlingen. Att lärandet sker genom LEK är huvudsyftet.

Ni som hellre vill ha era barn hos dagmammor. Jag kan upplysa er att dagmammorna har bytt namn. Numera heter de PEDAGOGISK OMSORG.

Svar på tråden Säger ni dagis eller förskola?