• Jorun

Någon relativt ung som ska göra sitt första IVF-försök?

Sanaa: Jag hade alla möjliga symptom när jag ruvade men litade inte på att något var "på riktigt" eftersom biverkningarna man kan få av lutinus täcker in på i princip vartenda graviditetssymptom! Sen var man ju fullproppad med andra hormoner också. Ömma bröst fick jag redan efter ägglossningssprutan, och brukar alltid få efter ägglossning annars också.
    Oj här blev det negativt! Men hoppas iaf att det är ett graviditetssymptom för dig

• Jorun

Det enda jag märkte av sprutandet var ömma äggstockar. Ingenting annat alls. Väldigt skönt! Sen hade jag sån tur också att varenda besök på kliniken hamnade utanför arbetstid, till och med äggplocket. Behövde inte säga något till någon.

• Jorun

Ja det var smidigt som sjutton

Äggplocket tycker jag inte var så farligt som jag trodde det skulle vara. Det som gjorde ont var besövningssprutorna men de började verka fort. Lite borta var man kanske, som en lätt fylla, men det gick bra. Tyckte jag nyktrade till ganska snabbt efteråt också men jobba är nog rätt dumt. Jag hade inte fått jobba i vilket fall som helst, får inte vara drogpåverkad på mitt jobb Men helt borta var jag absolut inte! Det var jag aldrig, inte ens under äggplocket.

Det som var jobbigast var att jag började blöda jättemycket efter ingreppet, som värsta störtfloden. Blödde igenom både jättetampong och binda och det var blod överallt kändes det som! Då mådde jag dåligt, gillar inte att se så mycket blod Men det gick över snabbt sen var det lugnt igen

• Jorun

Ja Sanaa det är jättemånga som haft mensvärk när de varit gravida! Det ska ju kännas ungefär likadant när livmodern växer

• Jorun

Sanaa: Man ska ju helst vänta till 10 dagar efter ägglossningssprutan då den kan ge falska plus. Men testar du nu och får minus så vet du iaf att det inte är den som spökar när du sen får plus

• Jorun

Tossen: På vårat nybesök så pratades det en del om behandlingen, hur den gick till och så. Sen gjordes ett ultraljud på mina äggstockar. Efter det fick vi träffa en barnmorska som visade och förklarade hur man skulle ta sprutorna. Sen fick vi sätta igång vid nästa mens.

• Jorun

Tösami: Nej du behöver inte oroa dig för äggplocket, det går fort och man är lite off. Sen får man vila i en skön säng med värmedyna och lite senare får man gott fika! Kommer säkert gå kanon

Bra tänk där, vi resonerar lite likadant. Har sagt att vi ska göra minst fyra ivf, just för att jag hört så många som klarat det på det fjärde. Har kollat på adoption också men det är dyrt! Man kan ju göra 6 ivf för de pengarna! Vi är lite kluvna där.. Hur många är det lönt att man gör? Hur många orkar man? Vi får se efter fyra helt enkelt. Men föräldrar ska vi bli på ett eller annat sätt

• Jorun

Tösami: Spännande då! Jag hade 13 äggblåsor, de fick ut 9 ägg varav 6 var mogna. Tyckte det var lite också men de säger ju att det är kvaliten som räknas.

Är det billigare att köpa 3-pack? Får man tillbaka pengar då om man inte behöver de andra två?

Det blir iaf ett väldans sparande oavsett.. Tur banken finns

• Jorun

Helena81: Hej! Oj hade han inga spermier alls? Starkt att göra spermiedonation, hur lång tid tog det att acceptera det? Eventuellt kanske vi hamnar där också till slut då min man har väldigt få spermier men för mig tror jag det skulle kännas jättekonstigt. Och sen om man ska berätta för folk eller inte..
    Skönt att ni valt att göra det ändå och får fullt stöd från alla
    Men håller med, den här väntan är hemsk!

• Jorun

Helena81: Vad bra att ni är överens och superhärligt med familjerna! Jag vette sjutton hur vi skulle göra, men känner inte idag att jag skulle vilja berätta för alla. Man pratar inte "om sånt" i hans familj iaf.. Men klart att det vore speciellt med en graviditet och förlossning, även om barnet genetiskt inte är hans

Det var bra du hoppade in här, jag har funderat på att starta en egen tråd om just spermiedonation för att jag undrar lite. Kul att du ville svara

Svar på tråden Någon relativt ung som ska göra sitt första IVF-försök?