• tösami

Någon relativt ung som ska göra sitt första IVF-försök?

Fy fan vilka timmar detta har varit. Började blöda ordentligt vid 18 och åkte in till akuten. Fick sitta och vänta medan blodet rann i ca. 1,5 timme. Jag var helt säker på att det var över. Har aldrig gråtit så mycket. Men vi fick se ett levande foster mot alla odds. Läkaren sa att det kan nu gå åt vilket håll som helst. Antingen är det början till ett missfall eller "bara" blödningar. Förstår inte hur jag ska överleva. 

• tösami

Nu är vi nyss hemkomna från läkaren och ultraljud. Bebisen lever och mår bra!! Den sprattlade som en tok därinne och läkaren sa att vi kommer få det jobbigt med den lilla i framtiden ;) Tydligen beror mina blödningar på att moderkakan ligger fel, den täcker utgången och skaver därför. Han sa att vi får se vid RUL om den flyttat sig eller inte.

Är så himla himla himla lycklig nu!!! 

• tösami
    Victrix skrev 2013-08-06 21:37:51 följande:
    Vad underbart att höra! förstår dig precis när det gäller blödningar och oron som kommer :( men nu vet du ju vad orsaken är och att lillen mår bra =). Tycker det verkar som att det är många som har blödningar på ett eller annat vis, konstigt att man inte hört mer om detta.

Imorgon ska vi på inskrivning och hälsosamtal hos BM. Hoppas vi får en bra. 
    Tack :) Ja, du om någon vet hur orolig man kan bli över blödningar! Superkonstigt att man inte hör mer om det, då hade man kanske inte fått lika stor panik.

Åh vad kul! Efter inskrivningen tycker jag att det kändes lite mer "på riktigt". Som att det här kanske faktiskt ska hända. Hoppas också att du får en bra och lycka till!

Ps. vår BM bokade ju in läkartid för att det ingick för alla IVF:are enligt hennes rutinpärm (?) men när vi var hos läkaren igår sa han att det inte alls ingick och förstod inte varför hon bokat in mötet. Nu är jag ju extremt glad för det då vi fick UL hos honom pg av blödningarna men vi ska alltså inte på några extrabesök.  
  • tösami
    Kärleksdröm skrev 2013-08-06 21:38:15 följande:
    Åh vad glad jag blir för din skull att din lilla bebis lever. Själv precis gjort ÄP i måndags o väntar nu med spänning. Längtan är stor! Är också 26 försökt med sambon i 3 år. Vet hur det känns. Styrke kramar till er
    Tack! :) Oj, vad spännande!!! Hur många ägg fick du ut? Tycker du att det gjorde ont? Håller alla tummar för dig!
  • tösami

Vore kul om ni nya (och gamla så klart) ville uppdatera listan! :)

Kort presentation: 

Victrix: 23 år, bor med sambo och hund. PCOs är troligtvis orsaken till vår barnlöshet, har ingen egen mens och därmed ingen ägglossning. Har tidigare behandlats med provera, pergotime och injektioner (gonal-f). 

tösami: 26 år, bor med fästman och två katter. Vi har ingen känd problematik men har de två gångerna vi lyckats bli gravida på egen hand fått väldigt tidiga missfall. Vi har aktivt försökt i 2 år men inte blivit gravida på 1,5 år. 

Sara84: 29 år, bor med man, 2 barn (ett varsitt sedan tidigare relationer), ett halvt zoo (hund, katt och 2 dvärghamstrar). Utomkvedshavandeskap 2012 i v 9, ena äggledaren sprängd av trycker och den andra har ingen passage.    

Jorun: 27 år, bor med min man och våra katter och hundar. Försökt bli gravida sen maj 2011 men det har inte hänt något alls. Efter utredning i oktober 2012 fick vi veta att min man har väldigt få spermier så det är ivf som gäller.

Fwoida - Är 24 år och bor med min sambo i en liten mysig småstad i Dalsland. Vi har försökt att få barn i ca 2-2½ år. Enligt utredningen har min sambo få och trötta spermier så att bli gravida normalt kan bli svårt.

Lindholm01: 23 år,  bor med min sambo som jag är förlovad med och våra två katter. Vi har försökt i ungefär tre år att bli gravid genom olika behandlingar som bara misslyckats. Problemet är att jag inte har egen mens eller ägglossning. Blev gravid i slutet av förra året som slutade i MA kring v. 8-12 som upptäcktes v. 20. Nu väntar vi barn igen efter första IVF-försöket.

lillis87: 26 år, bor med sambo och hundar. Försökt få barn i 2 år, manlig faktor med för få spermier samt att jag har PCO. Blev gravid på första IVF försöket men slutade med missfall samma dag som plusset kom. Andra FET-försöket i juni-13 lyckades och nu väntar vi barn.

Helena81: 32 år, bor med min fästman i Uppsala. Försökt skaffa barn i ca 2 år, genomgått två stora operationer pga stora cystor som slutade med att jag fick ta bort cystor och min vänstra äggledare. Trodde då att felet var hos mig men visade sig att allt ser bra ut men min sambo har ej några spermier och detta är sen han föddes men ej vetat om. Gjort 2 st inseminationer med donerad sperma och nu väntar IVF i augusti.

Klinik och antal IVF:  
    Fwoida - Sahlgrenska (1a IVF) 
    tösami - IVF kliniken Stockholm (1a IVF) 
    Sherdil - Sahlgrenska (1a IVF) 
    Victrix - RMC Malmö (1a IVF) 
    Sara84: Fertilitetsenheten, KS Huddinge (1a IVF)
    Jorun: Fertilitetscentrum Stockholm (2a IVF)
    Lindholm01: IVF-kliniken Falun (1a IVF)
    lillis87: IVF kliniken Stockholm (2a IVF)
    Helena81: Akademiska , Uppsala

Spraystart:  

Sprutstart: 
    Fwoida - 3 okober 
    tösami - 26 maj 
    Sherdil - 5/6 
    Victrix - 1 juni 
    Sara84 -  12 Augusti 
    Jorun - Augusti
    Lindholm01: 25 april
    Helena81: Augusti 2013

VUL: 
    Fwoida - ca 14 oktober 
    Sherdil - 11/6  
    Victrix - 7 juni, 10 juni 
    Lindholm01: 30 april, 2 maj, 6 maj

Äggplock: 
    Fwoida - ca v.42 
    tösami - 7 juni 
    Victrix - 12 juni
    Lindholm01: 10 maj 
    Helena81: v.37 2013

ET/FET: 
    tösami 12 juni
    Victrix 14 juni
    Lindholm01: 15 maj
    lillis87: 12 juni

Ruvare och testdag: 
    tösami 27 juni
    Victrix 30 juni
    Lindholm01: 29 maj
    lillis87: 27 juni

Gravida:
    tösami
    Lindholm01
    Victrix
    lillis87 

• tösami
    mirror1988 skrev 2013-08-07 15:23:45 följande:
    Hej hoppar in här :) första försöket för mig och mig sambo är 25 år och försökt i fem år utan att lyckats fick besked att min sambo har slöa simmare. Idag har vi varit och satt in en fin blastocyst så nu börjar väl de svåraste (hålla sig ifrån graviditetstest ) :)
    Välkommen och GRATTIS! Kul att ni fick en fin blastocyst! Haha ja, vet precis hur det är med att hålla sig från att testa sig. Jag kunde det inte. Testade väl någon vecka innan testdagen :) Hur mår du nu efter insättningen? 
  • tösami
    Victrix skrev 2013-08-07 11:10:24 följande:
    Ja, hade varit bra med mer info kring detta, man hade ju blivit nervös ändå, men kanske inte riktigt lika mycket som om man visste att det är relativt vanligt. Ska bli spännande, dags om några timmar. Hoppas vi får extra ul istället för kub, hade verkligen velat det. Då hade man kanske kunnat slappna av lite extra (om allt ser bra ut då så klart). Okej, då kommer vi nog inte få gå på extra läkarbesök då, men man vet ju aldrig hur rutinerna ser ut här.
    Så nyfiken för hur det gått för dig! Hur var barnmorskan och fick ni extra UL? {#emotions_dlg.flower}
  • tösami
    Victrix skrev 2013-08-07 18:34:27 följande:
    Barnmorskan var väl bra men inte sådär go och mysig som man hade önskat, dock är det inte hon vi ska ha sedan. Fick inget extra ul tyvärr, hon sa att de inte gav några sådana. Däremot skulle jag få komma om jag fick mer blödningar. Sedan fick vi istället för kub lyssna på hjärtljud vecka 15. Så det är ju alltid något. Hur mår du idag?
    Trist att ni inte fick ett extra :( Men skönt ändå att lyssna på hjärtljudet i vecka 15! Det är ju inte jättelänge kvar :)

Jag mår bättre idag tack, har inte blött något hittills så det känns skönt. Ska till jobbet imorgon (har jobbat hemifrån idag och igår) och är väl lite rädd för hur det ska gå. 
  • tösami
    Vore kul om ni nya (och gamla så klart) ville uppdatera listan! :)

Kort presentation: 

Victrix: 23 år, bor med sambo och hund. PCOs är troligtvis orsaken till vår barnlöshet, har ingen egen mens och därmed ingen ägglossning. Har tidigare behandlats med provera, pergotime och injektioner (gonal-f). Gjorde vårt första IVF-försök i juni och vi är nu gravida.

tösami: 26 år, bor med fästman och två katter. Vi har ingen känd problematik men har de två gångerna vi lyckats bli gravida på egen hand fått väldigt tidiga missfall. Vi har aktivt försökt i 2 år men inte blivit gravida på 1,5 år. 

Sara84: 29 år, bor med man, 2 barn (ett varsitt sedan tidigare relationer), ett halvt zoo (hund, katt och 2 dvärghamstrar). Utomkvedshavandeskap 2012 i v 9, ena äggledaren sprängd av trycker och den andra har ingen passage. 

Jorun: 27 år, bor med min man och våra katter och hundar. Försökt bli gravida sen maj 2011 men det har inte hänt något alls. Efter utredning i oktober 2012 fick vi veta att min man har väldigt få spermier så det är ivf som gäller.

Fwoida - Är 24 år och bor med min sambo i en liten mysig småstad i Dalsland. Vi har försökt att få barn i ca 2-2½ år. Enligt utredningen har min sambo få och trötta spermier så att bli gravida normalt kan bli svårt.

Lindholm01: 23 år, bor med min sambo som jag är förlovad med och våra två katter. Vi har försökt i ungefär tre år att bli gravid genom olika behandlingar som bara misslyckats. Problemet är att jag inte har egen mens eller ägglossning. Blev gravid i slutet av förra året som slutade i MA kring v. 8-12 som upptäcktes v. 20. Nu väntar vi barn igen efter första IVF-försöket.

lillis87: 26 år, bor med sambo och hundar. Försökt få barn i 2 år, manlig faktor med för få spermier samt att jag har PCO. Blev gravid på första IVF försöket men slutade med missfall samma dag som plusset kom. Andra FET-försöket i juni-13 lyckades och nu väntar vi barn.

Helena81: 32 år, bor med min fästman i Uppsala. Försökt skaffa barn i ca 2 år, genomgått två stora operationer pga stora cystor som slutade med att jag fick ta bort cystor och min vänstra äggledare. Trodde då att felet var hos mig men visade sig att allt ser bra ut men min sambo har ej några spermier och detta är sen han föddes men ej vetat om. Gjort 2 st inseminationer med donerad sperma och nu väntar IVF i augusti.

Tossen: 22 år. Bor med min sambo. Genomgår egentligen IVF/PGD för att jag är anlagsbärare för en genetisk sjukdom. 

Kärleksdröm: 26 år bor med min fästman och två katter. Försökt skaffa barn i 3 år. 

Klinik och antal IVF: 
    Fwoida - Sahlgrenska (1a IVF) 
    tösami - IVF kliniken Stockholm (1a IVF) 
    Sherdil - Sahlgrenska (1a IVF) 
    Victrix - RMC Malmö (1a IVF) 
    Sara84: Fertilitetsenheten, KS Huddinge (1a IVF)
    Jorun: Fertilitetscentrum Stockholm (2a IVF)
    Lindholm01: IVF-kliniken Falun (1a IVF)
    lillis87: IVF kliniken Stockholm (2a IVF)
    Helena81: Akademiska , Uppsala
    Tossen: Karolinska Huddinge (1a IVF)
    Kärleksdröm: RMC malmö 

Spraystart: 
    Tossen: 6/8
    Kärleksdröm: 6/7

Sprutstart: 
    Fwoida - 3 okober 
    tösami - 26 maj 
    Sherdil - 5/6 
    Sara84 - 12 Augusti 
    Jorun - Augusti
    Lindholm01: 25 april
    Helena81: Augusti 2013
    Kärleksdröm: 23/7

VUL: 
    Fwoida - ca 14 oktober 
    Sherdil - 11/6 
    Lindholm01: 30 april, 2 maj, 6 maj
    Kärleksdröm: 30/7

Äggplock: 
    Fwoida - ca v.42 
    tösami - 7 juni 
    Lindholm01: 10 maj 
    Helena81: v.37 2013
    Kärleksdröm: 5/8

ET/FET: 
    tösami 12 juni
    Lindholm01: 15 maj
    lillis87: 12 juni
    Kärleksdröm: 7/8

Ruvare och testdag: 
    tösami 27 juni
    Lindholm01: 29 maj
    lillis87: 27 juni
    Kärleksdröm: 20/8

Gravida:
    tösami (BF 28 feb)
    Lindholm01
    Victrix (BF 6 mars 2014)
    lillis87
  • tösami

Åh vad kul att ni är så många som ska är mitt i processen nu! Spännande till tusen!!!

Själv går jag in i vecka 12 imorgon, vår nästa målstolpe är UL 20 augusti. Längtar dit. Jag vet att det borde vara i stort sätt omöjligt som förstföderska men jag är verkligen hundra på att jag kände det fladdra till som en fisk i magen i förrgår! Tror ni att det kan vara bebisen? Det var inte gaser och inget jag känt tidigare. Gick över på några sekunder. Kan det vara så att eftersom min moderkaka ligger så långt ner så kan jag känna lite tidigare? 

• tösami

Måste få gnälla av mig lite...är sängliggande pg av blödningarna, illamåendet har fortfarande inte släppt och på det har jag migrän. Haha vem sa att graviditet inte är en sjukdom? 

• tösami
    Kärleksdröm skrev 2013-08-12 19:30:38 följande:

Det är klart att man får gnälla av sig, viktigt ibland. Hoppas de snart går över, vilken vecka va du i?
    Vecka 12 :) Står överallt att man ska börja må bättre nu, haha jag mår sämre för varje dag som går. Men snaaaart så kanske lite börjar släppa. Baby
  • tösami
    mirror1988 skrev 2013-08-14 19:58:11 följande:
    Vid sex nu i kväll gick jag på toa och skulle kissa och då bara börjar de rinna blod och klumpar. Satte på mig binda och den är helt full av blod efter två timmar.ringde sjukvårdsrådgivningen och de gissa på tidigt missfall då de kom så plötsligt och mycket. Ska ringa rmc imorgon :/
    Usch vad jobbigt :( Tänker på dig och hoppas att det finns någon annan förklaring.
  • tösami
    Victrix skrev 2013-08-24 14:14:23 följande:
    Hur går det för alla? Hoppas att allt går bra och att ni mår bra

Själv har jag haft ett par dagar oro och ångest över att det inte ska vara något liv där inne i magen, ingen särskild anledning. Men man känner ju ingenting. Försöker att inte läsa allt negativt här på fl om MA osv, men svårt. Varför skulle vi få lyckas nu liksom? (ja, ni hör ju, negativ). Men försöker släppa det och verkligen tänka hur lyckliga vi ska vara för att ha kommit såhär långt. Innan plus var jag förtvivlad för att jag inte kunde bli gravid, nu när jag är det känner jag nästan samma dåliga mående fast på annat sätt. Så antar att det är en del av allt, oron. Man kan inte slappna av förrän bebisen är i famnen och då är man orolig för bebisen och allt som kan hända. Hoppas tiden går snabbt till 10 september då vi förhoppningsvis får höra ett hjärta klappa på där inne.
    Förstår att du är orolig, det är jag också! Det är så svårt att ta in att det faktiskt är vår tur nu. Helt overkligt och nästan så man inte vågar hoppas för mycket.

Jag har varit på hela 5 (!) ultraljud nu varav 2 denna vecka. Hittills har bebis mått mycket bra så jag borde försöka slappna av men det är svårt. Tänker att jag efter RUL ska våga mig på att börja handla. Vi har fått besked nu att moderkakan ligger i sådant läge att vi ska ställa in oss på kejsarsnitt. Har läst om väldigt många som får akutsnitt rätt tidigt så jag vill ha allt klart för bebis runt vecka 30 känner jag. 

Åh vad skönt att du ska få höra hjärta så snart! Om vi inte får några mer komplikationer är nästa gång vi ska tillbaka inte förrän RUL 1 oktober. Känns som en evighet. Har du funderat något kring att köpa en doppler? Jag vill gärna göra det men är lite rädd att man bara skulle bli orolig om man inte kan höra ordentligt.  
  • tösami

ÅHHH vad kul att det går bra för så många! 2014 hoppas vi kommer vara ett fantastiskt år med massor av bebismys!! 

Jag har fått foglossning i blygdbenet. Det tillsammans med att min moderkaka är totalt föreliggande gör att jag inte kommer röra mig mycket inom de närmsta 5 månaderna ;) Hoppas ni mår bättre! 

• tösami
    Victrix skrev 2013-09-10 10:39:35 följande:
    Hjärtat galopperade på fint, så lyckliga nu! Skulle kunnat lyssna i timmar på hjärtslagen.

Har dock en väldig huvudvärk nu, antar det beror på spänningar som släppt. Så nu blir det vila en stund.
    Åhhh vad härligt, grattis!!!!!

Vi fick hem vår doppler som vi beställt idag så jag har också fått höra fina hjärtljud idag :) Helt underbart! 
  • tösami
    Victrix skrev 2013-09-10 15:39:53 följande:
    Ja, det var så lättande när vi fick höra hjärtljuden, blev så glad. Har inbillat mig det värsta, men nu känns allt bra, så nu ska jag försöka njuta och inte oroa mig. 

Har funderat på en doppler men eftersom man inte riktigt vet riskerna plus att det kan vara svårt att hitta så försöker jag hålla mig ifrån att köpa en. Vart köpte ni eran?

Och hur är allt annars, bättre?

Förstår verkligen det! Vi har ju varit på så många ultraljud men nu var det två veckor sedan och jag började bli nojjig!

Jag tror inte att det är farligt att använda en med sunt förnuft. Vi tänkte använda den 1 ggr i veckan nu tills man börjar känna rörelser regelbundet och vad blir det, 4 ggr kanske? :) Vi köpte på www.angel-sounds.se 
    Det var lite klurigt och tog ett par minuter innan vi hittade hjärtljudet, men åh så värt det! Vi spelade in och skickade till blivande morföräldrar :)

Annars är det OK! Är deltidssjukskriven pg av moderkakan och foglossningen och jobbar resten hemifrån. Har börjat drömma extremt märkliga och hemska mardrömmar och vaknade igår med väldigt svullna bröst och intorkad "bröstmjölk". Det känns som det händer sjukt mycket i kroppen just nu!

Hur mår du?? 
  • tösami

Igår kom vår älskade son med akutsnitt i vecka 34+2!!! Är så lycklig att jag vet inte var jag ska ta vägen!!! LYCKA TILL till er andra som väntar på plus eller som redan är gravida och TACK för allt stöd jag fått av denna tråd! 

• tösami

Hej!

Hur har det gått för alla? Jag har en liten sovande 1-åring bredvid mig, trodde aldrig i mina vildaste fantasier att jag skulle kunna skriva det :) Börjar att fundera lite smått på syskonförsök som vi planerar börja med nästa år. Har en liten blasto i frysen, men gissar att vi inte har lika tur denna gång!

Svar på tråden Någon relativt ung som ska göra sitt första IVF-försök?