• semlorna

Någon relativt ung som ska göra sitt första IVF-försök?

Vi gjorde första försöker i februari och har precis påbörjat försök två så helt passar jag inte i tråden. Är 26, snart 27 och vi var oförklarligt barnlösa fram till IVFen, sen fick vi veta att vi har befruktningsproblematik.

• semlorna
    TJ9 skrev 2013-05-02 19:33:50 följande:
    Vi har berättat för några i familjen, närmsta vänner och några på jobbet. Det är inte alltid helt lätt att smyga med nässprayen eftersom jag måste ta den fyra gånger per dag nu varav två är på arbetstid.

Hur har de ni berättat för reagerat över att ni ska göra IVF?

Det är väldigt blandat. Jag själv gör ingen stor sak av det och om de jag berättar för gör det försöker jag lugna ner det. De flesta tar det bra, frågar lite och sen pratar vi om annat.
  • semlorna
    TJ9 skrev 2013-05-02 20:07:39 följande:
    Vad skönt! Jag blir ibland lite trött på tex min syster som frågar hur det går med sprejandet, kollar så jag inte glömmer bort den osv. Jag vill att hon och några till ska veta men samtidigt orkar jag inte med alla frågor.

Har du sagt det till henne då? Jag har varit tydlig med att de gärna får fråga hur det går till och så men inte massa frågor om hur jag mår och absolut inte massa "när du är gravid" (som svärmor höll på med innan). Jag tycker det har accepterats bra :)
  • semlorna
    TJ9 skrev 2013-05-02 20:28:27 följande:
    Jag har sagt ifrån så jag hoppas det blir bättre nu. Vet inte varför jag blir irriterad egentligen men så är det.

Jag tycker det är mycket att hantera och då är det inte konstigt om man inte alltid fixar andras tankar kring det hela. Eller snarare tycker jag prat om själva processen är roligt men inte "tycka synd om"-prat eller så. Jag orkar helt enkelt inte bemöta det om jag inte just då vill prata om hur jag mår eller hur det går.
  • semlorna
    Eileme87 skrev 2013-05-03 09:34:54 följande:
    Ja det har verkligen varit skönt, det blir en prövning av vänskapen.

Jag har bara sprutor inga pennor, trodde jag skulle få pennor det hade kännts lite lättare men bara att bita ihop och göra det. Man vet ju varför man måste göra det och vad man förhoppningvis kommer få ut av det Gravid

Vet ni om det är viktigt att man tar sprutorna vid ungefär samma tidpunkt varje dag? Jag har menopur nu i första sprutorna.

Jag hade Gonal F men jag skulle ta dom vid samma tid +- en halvtimme. Då är sprayen viktigare att den tas samma tid men jag antar att ni kör korta och inte har det :)
  • semlorna
    tösami skrev 2013-05-03 10:37:00 följande:
    Nä usch, inte jag heller. Vi har berättat för min familj och några få nära vänner + min chef då jag har ett lite speciellt jobb och inte bara kan vara ledig för doktorsbesök utan att meddela det i god tid innan. 

Jag har sagt till mina vänner att om jag blir gravid så kommer jag berätta det, men är det misslyckas så säger jag ingenting och då får dom inte heller fråga. Vet med mig att jag inte kommer vilja prata med det med någon förutom min sambo och mamma.  

Jag har också sagt att jag inte vill ha några frågor om det gått, vill vi berätta så gör vi det. Förra gången ringde jag min pappa och storgrät så jag antar att jag kommer berätta även om det går kasst men just det att jag själv får välja är viktigt. Även om det går vägen vill jag inte att det görs en stor grej av det, det kommer ju i så fall komma ut till familjen långt innan vi hade valt att berätta i en "normal" situation.
  • semlorna
    TJ9 skrev 2013-05-03 13:00:34 följande:
    Hur mycket info har ni fått om själva äggplock och återinföring? Behöver man vara hemma båda dagarna eller kan man jobba efteråt? Av det jag läst mig till så bör man vara beredd på att vara hemma efter äggplocket men funderar på om man ska vara hemma efter återinföringen också beroende på hur känslosam man blir. Hur tänker ni?
    Jag har ju gjort ett äggplock innan och jag hade inte kunnat jobba på ett par dagar efter. Nu har jag ett rätt aktivt jobb och jobbar med människor så jag kan inte ta det lugnt när jag behöver det. Återförande vet jag inte, kom aldrig dit, men jag kan inte tänka mig att jag skulle behöva vara hemma efter det utan i så fall är det sviterna efter äggplocket som fortfarande sitter i.
  • semlorna
    TJ9 skrev 2013-05-03 13:38:03 följande:
    På vilket sätt mådde du dåligt dagarna efter äggplock? Hur gjorde du med jobbet, tog du ledigt för själva äggplocket och sjukskrev dig sen eller var du sjukskriven hela tiden?
    Jag fick ut rätt många ägg så var svullen och hade ont. Jag är vikarie så såg helt enkelt till att inte ha jobb inbokat. Maken fick betald ledighet äggplocksdagen och jobbade dagen efter. Sen var han sjukskriven resten av veckan i och med att vi fick dåliga besked. Den här gången vet jag inte om han får betald ledighet men han planerar att vara hemma resten av veckan (vi kommer göra ÄP på en måndag eller tisdag troligtvis).

Hade jag inte varit vikarie hade jag definitivt sjukskrivit mig vid äggplocket istället för att ta en ledig dag men det är så olika hur man mår efteråt. Hade jag haft ett kontorsjobb hade jag säkert kunnat jobba :)
  • semlorna
    TJ9 skrev 2013-05-03 13:58:04 följande:
    Vilken "tur" att du var vikarie så det var lätt för dig att vara hemma. Låter som att ni hade en tuff tid efter förra äggplocket. Hoppas det går bättre denna gång för er! =)

Hur långt har ni kommit i er IVF nu?
    Det var väldigt jobbigt men vi fixade det och vet att vi kan fixa det igen om vi behöver. Själva IVFen med allt vad det innebär var däremot inte så illa, jag tyckte det gick över förväntan och är inte orolig över sprutorna eller så den här gången :)

Har sprayat sen i måndags så det blir äggplock i slutet av månaden.
  • semlorna
    TJ9 skrev 2013-05-03 14:13:44 följande:
    Skönt att höra att du tyckte behandlingen inte var så farlig. Det man hör och läser är att det är tungt och omfattande men än så länge känner jag mig inte så påverkad. Kanske blir annorlunda när jag får börja med sprutorna. Är så otroligt spruträdd men vill bara få börja med det så det blir gjort. Vi skulle haft äggplock vecka 20 men antar att det blir uppskjutet eftersom jag fick ökad dos sprej under en extra vecka. Det jobbiga är att jag varit genomförkyld i några dagar så vet inte hur mycket sprejen hjälper nu. =( Hoppas verkligen det hjälpt tillräckligt för att jag ska få börja med sprutorna.

Du kan använda vanlig nässpray först om du är täppt.

Medicinerna har jag inte mått dåligt av. Överlag är det ju sprayen, nedregleringen, som ska vara värst men det känner jag inte av. Sprutorna gjorde att jag blev lite öm i magen vilket är naturligt med tanke på att man får rätt många ägg, annars var det inget direkt. Jag var väldigt spruträdd innan allt detta men nu är jag van, hoppas du också blir det :) Testat emla? Vad för sprutor har du sen?
Svar på tråden Någon relativt ung som ska göra sitt första IVF-försök?