• Jorun

Någon relativt ung som ska göra sitt första IVF-försök?

Kan väl hoppa in här också

Är 27, min man är 29. Försökt i två år och fick för ett halvår sedan veta att han har väldigt lite spermier. Gör första ivf-en nu och var på äggplock igår. De fick ut nio ägg och tillräckligt med spermier från honom för att befrukta äggen med ICSI. Ska tillbaka imorgon för insättning om de inte hör av sig under dagen och talar om att inget ägg blivit befruktat.

Eileme87: Vi har berättat för ganska många, orkar inte hålla allt för oss själva. Hur har ni gjort?

• Jorun

De vi berättat för blev väl inte så förvånade, de flesta visste att vi försökt ett tag. En del var riktigt nyfikna på hur hela processen går till så det har man ju förklarat.

Det är jobbigt när folk runt omkring blir gravida, som tur är har ingen nära vän eller familjemedlem blivit det ännu utan bara kollegor och bekanta. Hade varit jobbigare att hantera om det var någon nära som man måste träffa hela tiden.

Har inte fått något tråkigt samtal idag, hoppas de inte ringer imorgon heller!

• Jorun

Eileme87:
    Skönt att du har en så förstående kompis ändå! Annars kan ju vissa gravida var helt uppe i sin egen lycka och tycka att deras graviditet är det största som hänt. Men man kanske blir lite sån själv sen om det lyckas någon gång

Jag tyckte inte de där pennorna var så svåra, gick förvånansvärt lätt. Däremot sprutan som förhindrar för tidig ägglossning var inte så rolig! Det var ju en riktig spruta med tjockare nål och gjorde lite ont efteråt. Men det gick det med

• Jorun

Kan det vara så att hur man mår vid äggplocket är beroende på hur många ägg man har? Alltså hur svullna äggstockarna är och om man blir överstimulerad. För jag hade knappt ont alls efter äggplocket, lite öm bara men jag har mer ont vid vanlig ägglossning. Hade bara 9 ägg. Var på jobbet idag precis som vanligt, det var inga problem. Jag som hade ställt in mig på flera dagar av pain, blev ganska lättad
    Det värsta för mig under äggplocket var bedövningssprutorna, annars kände ja inte så mycket.

Insättningen kändes ingenting faktiskt.

Fördelen med kanylen man får i armen är att man inte behöver sätta dit den själv och därmed slipper titta. Sen fick iaf jag en lugnande tablett innan, kan ju vara skönt om man tycker det är obehagligt.

• Jorun
    lillis87 skrev 2013-05-03 15:10:43 följande:

Hallå! Jag är också 26 (min sambo är 30) och detta är vårt första IVF-försök. Vi satte in en blastocyt (5-dagars embryo) i onsdags så här är man i full gång.... Vi har också försökt få barn i 2 år. Inte en käft som vet om det, jag klarar inte av att känna press så vi hemlighetshåller in i det sista... Oskyldig 

Vi satte in ett tvådagarsembryo idag! Känns jätteläskigt! Låter skönt att ingen vet, vi börjar ångra oss att vi varit så öppna. Innan har det känts så abstrakt och långt bort men nu när man har ett embryo så blev det plötsligt jobbigare. Om det inte går den här gången så kommer vi inte säga något vid nästa ivf iaf. Hoppas det kommer gå bra för er
  • Jorun

semlorna: Ja det var ju nästan dubbelt så många som jag! Hoppas att du inte får lika ont nästa gång iaf och att ni får sätta in ett embryo sen

Lillis87: Ja jag är en sån som måste prata av mig om jobbiga saker så jag har babblat på! Ska nog vara tyst i fortsättningen
    Hehe ruvarklubben.. Känns overkligt! Jag pendlar mellan att tro det kommer gå kanon och att tro vi kommer få göra 4-5 ivfer till.

• Jorun

Semlorna: Vad skönt att du känner så iaf
    Jag mår bra! Känner av lite vad som helst men betyder ju inget ännu. Säkert bara biverkningar från alla hormoner man proppar i sig, som enligt bipacksedeln ska vara ungefär samma som graviditetssymptom. Väldigt bra

• Jorun

Semlorna: Suprecusblödningen? Mens? Men då får du iaf sätta igång snart Hur känns det?

• Jorun

Mikispikis: Oj vad länge du måste vänta! Men skönt att du får korta metoden, den verkar 'lindrigare'

Svar på tråden Någon relativt ung som ska göra sitt första IVF-försök?