• tösami

Någon relativt ung som ska göra sitt första IVF-försök?

Nu börjar det dra ihop sig till första IVF-försöket! Vore kul att hitta någon/några i ungefär samma ålder som går igenom samma sak. Själv är jag 26 år och vi har försökt få barn i 2 år. Utredningen hittade inga fel, jag vet inte riktigt om det är positivt eller negativt när det kommer till IVF.

Ska vi följas åt? 

• Svar på tråden Någon relativt ung som ska göra sitt första IVF-försök?
  • tösami
    TJ9 skrev 2013-04-29 20:16:28 följande:
    Hej jag är 27 år och min man 28 år och vi har försökt få barn i snart två år, kan jag va med i tråden? Vi håller just nu på med vår första IVF. Vi har testat två omgångar med pergotime för jag inte får ägglossning på egen hand men det gick ju inte så bra. Min man har dessutom färre och långsammare spermier än medel så nu gör vi en IVF.

Jag har tagit nässpray i två veckor och tre dagar och var på min första kontroll idag. Ultraljud + blodprov och imorrn får jag veta när jag ska börja med sprutorna. De hittade en blåsa som var 28x20mm stor vilket inte verkade spela så stor roll. Jag blev chockad för de största blåsorna med pergotime jag fick var ca 14mm stora.

När ska ni börja? Har ni gjort andra behandlingar innan?
    Hej! Så klart du kan vara med! Hur fick ni reda på att du inte hade ägglossning? Var det under utredningen? 

Vi ska dit 24 maj så det är ett tag kvar. Tidigare har vi gjort en utredning som inte visade på något förutom att jag hade för lågt sköldkörtelvärde så har ätit Levaxin ett tag nu. Men annars har vi inte gjort någonting, bara väntat. Vi fick höra under 1 års tid att vi var så unga så det säkert skulle lösa sig av sig självt. Vi bytte tillslut gyn och där fick vi hjälp på direkten. Så skönt! 

Var i Sverige gör du din utredning? Usch vad jobbigt med blåsor! 
  • tösami
    Marengen skrev 2013-04-29 20:59:58 följande:
    Hej! Tänkte komma med lite pepp! Gjorde ivf då jag va 25, började utredning när jag va 23-24. De hittade inget fel på oss alls men det slutade med att de fick göra icis, stoppa in spermien i ägget. Juli 09 kom vår dotter, då va jag 26.
    Vi fick ett ägg till frysen som vi satte till baka i september förra året så om några veckor kommer våra efterlängtade pojke!
    Lycka till!!!
    Åh, vad kul att höra! Grattis!!! Skönt att höra lite lyckade historier :) Lyckades ni på första försöket båda gångerna?
  • tösami
    TJ9 skrev 2013-04-29 21:26:45 följande:
    Marengen: Å vilken solskenshistoria! Det ger mig hopp om att vi kommer lyckas. Vi kommer också göra icis.

tösami: Jag slutade med p-piller 2011 och fick inte mens förrän hösten 2012 när vi väl var inne på utredning. Jobbigt att höra att man är för ung för att få hjälp! Det är ju liksom upp till var och en att bestämma när man vill ha barn tycker jag. Skönt i alla fall att ni blev tagna på allvar när ni bytte! Vi gör i Östergötland. Var gör ni utredning? Förstår att det måste kännas som en evighet till 24 maj. Har ert ställe öppet på sommaren? Tror inte man får starta IVF så nära sommaren här eftersom de stänger under sommaren. Så misslyckas vi nu så måste vi vänta till augusti innan vi får göra försök nummer två.

Vi gör i Stockholm och det är samma sak här, sommarstängt hela juli. Jag pratade med kliniken idag om det och om allt går enligt kalendern (som det brukar) så ska jag få mens bara ett par dagar efter besöket. Får jag det så hinner jag starta behandlingen på direkten, så vi har faktiskt fått två tider inbokade samma dag. En för info och en för praktisk genomgång så jag kan sätta igång. 

Hur funkar det med andra försöket? Får man alltså göra det direkt efteråt?  
  • tösami
    Marengen skrev 2013-04-29 22:26:34 följande:
    Vi lyckades på första försöket och sen hade vi ju bara ett ägg i frysen så det va ju väldigt nervöst och osäkert plus att vi fick bekosta det själva men som tur va har allt fungerat bra hittills!
    Vad skönt att det gick så bra, då blir man själv lite hoppfull också! {#emotions_dlg.flower}
  • tösami
    semlorna skrev 2013-05-02 20:36:41 följande:

Jag tycker det är mycket att hantera och då är det inte konstigt om man inte alltid fixar andras tankar kring det hela. Eller snarare tycker jag prat om själva processen är roligt men inte "tycka synd om"-prat eller så. Jag orkar helt enkelt inte bemöta det om jag inte just då vill prata om hur jag mår eller hur det går.
    Nä usch, inte jag heller. Vi har berättat för min familj och några få nära vänner + min chef då jag har ett lite speciellt jobb och inte bara kan vara ledig för doktorsbesök utan att meddela det i god tid innan. 

Jag har sagt till mina vänner att om jag blir gravid så kommer jag berätta det, men är det misslyckas så säger jag ingenting och då får dom inte heller fråga. Vet med mig att jag inte kommer vilja prata med det med någon förutom min sambo och mamma.  
  • tösami
    TJ9 skrev 2013-05-02 19:33:50 följande:
    Vi har berättat för några i familjen, närmsta vänner och några på jobbet. Det är inte alltid helt lätt att smyga med nässprayen eftersom jag måste ta den fyra gånger per dag nu varav två är på arbetstid.

Hur har de ni berättat för reagerat över att ni ska göra IVF?
    Förstår att det kan vara lite svårt att smyga med :)

De vi har berättat för har varit med under hela resan så det har inte varit någon nyhet direkt. Alla tycker det ska bli otroligt spännande men jag har fått ett par kommentarer som "äh, du kommer säkert bli gravid innan ni börjar" vilket stör mig något så otroligt. 
  • tösami

Sorry att jag inte har varit så aktiv i tråden, har varit så mycket just nu! Vi var på mötet förra veckan och började spruta i lördags. Ska dit igen på fredag för att kolla hur det står till. Hur går det för er andra? 

• tösami

Ni skriver så flitigt och jag är så dålig på att kolla Skäms

Vad roligt att det är så många som är i samma situation och att flera nu ruvar, ja eller inte kul att behöva gå igenom det men ni vet vad jag menar.

Jag är på sprutdag 9 idag och ska på VUL i morgon igen, troligtvis blir det ÄP på fredag :) Är lite rädd för det måste jag säga men det verkar ju som det gått bra för er! Vågade mig på att tänka positivt för första gången på väldigt väldigt länge igår och smygkollade till och med lite på barnavdelningen på Lindex. Om det inte blir denna gång så tänker jag att inom 4 år borde jag ha barn, antingen genom IVF eller adoption. 

• tösami
    Jorun skrev 2013-06-04 11:05:29 följande:
    Tösami: Nej du behöver inte oroa dig för äggplocket, det går fort och man är lite off. Sen får man vila i en skön säng med värmedyna och lite senare får man gott fika! Kommer säkert gå kanon

Bra tänk där, vi resonerar lite likadant. Har sagt att vi ska göra minst fyra ivf, just för att jag hört så många som klarat det på det fjärde. Har kollat på adoption också men det är dyrt! Man kan ju göra 6 ivf för de pengarna! Vi är lite kluvna där.. Hur många är det lönt att man gör? Hur många orkar man? Vi får se efter fyra helt enkelt. Men föräldrar ska vi bli på ett eller annat sätt
    Tack för pepp! Det är klart att det blir på fredag nu och återföring på måndag. Hade 12 äggblåsor. Det känns lite lite?

Ja, usch. Hur många orkar man? Vi har sagt 6 stycken. Att om det inte funkar med de första 3 gratisförsöken så köper vi ett 3-pack. Sen får det vara nog. Men det där vet man ju aldrig. Adoption tror jag nog att vi lånar till om det blir fallet. Förstår inte hur man ska ha råd med både och? 
Svar på tråden Någon relativt ung som ska göra sitt första IVF-försök?