• Sara84

Någon relativt ung som ska göra sitt första IVF-försök?

Tossen skrev 2013-06-03 13:03:11 följande:
    På min kallelse från fertilitetsenheten står välkommen till nybesök.

Alltså första besöket på kliniken.

Jag var på nybesök på fertilitetsenheten på KS i Huddinge idag. :)
    Vi fick prata med överläkare, gå igenom provsvar, gå igenom vilken IVF behandling (vi vet vad problemet är redan) samt när vi ska börja med den.
    Vi kommer göra vårt första IVF försök i Augusti, superspännande! Längtar redan =)    

• Sara84
    Tossen skrev 2013-06-03 14:51:23 följande:

Tack för svar! Ingenting att vara nervös över antar jag? :) har några blodprover att komplettera vet jag. Tas prover där eller får man göra det på sin vanlia VC?

Hur gick det på nybesöket idag?
  • Sara84

Tossen: då börjar ni samtidigt som oss!
    Min mens kommer i mitten på Augusti så då planerar vi att köra igång
    Känns väldigt skönt, lättande och väldigt pirrigt!

• Sara84
    Tossen skrev 2013-06-04 17:57:32 följande:

Kul! Då blir det precis efter Huddinges sommarstängt? Jag hoppas vi hinner till augusti men tror inte min mens kommer matcha. Om jag inte börjar med sprayen under ledigheten. Kommer du göra så?

Jag kommer inte köra med sprayen alls, utan enbart sprutor för min del.

Om beräkningarna stämmer så kör jag igång med det runt 13:e Augusti, äggplock 12-13 dgr senare och sedan återiföring ett par dagar efter det (slutet av augusti)... Undrar om jag förstod allt rätt då :)?

Ska du spraya?   
  • Sara84

Grattis Tösami!

Vad spännande med så många bekfrutade ägg :) Oavsett hur många som blir befruktade, sätter de alltid tillbaka endast ett? Eller kan ni önska att de sätter in 2 exempelvis om ni skulle vilja det?
    Är lite nyfiken på hur de ställer sig till det :)

• Sara84
    tösami skrev 2013-06-10 13:13:56 följande:
    Tack tack! Ja det blir bara ett :) Jag frågade vår barnmorska om det var så att man satte in två om kvalitén var dålig. Hon sa att det stämde men att i vårt fall skulle de vara halvdöa för att man skulle överväga sätta in två med tanke på vår ålder och eftersom vi inte har någon känd problematik. Det är ju så klart en riskgraviditet med tvillingar, men oj så gärna jag skulle vilja ha det!

Ja, tvillingar skulle ju vara en dröm! Speciellt som det ju inte är helt enkelt att få ett syskon sedan... 
    :)
    Hur gamla är ni? Hade vi ingen lista i den här tråden.. eller har jag drömt :)?

• Sara84
    Klinik och antal IVF: 

Fwoida - Sahlgrenska (1a IVF)
    tösami - IVF kliniken Stockholm (1a IVF)
    Sherdil - Sahlgrenska (1a IVF) 
    Victrix - RMC Malmö (1a IVF)
    Sara84: Fertilitetsenheten, KS Huddinge (1a IVF)

Spraystart: 
    Sprutstart:
    Fwoida - 3 okober
    tösami - 26 maj
    Sherdil - 5/6
    Victrix - 1 juni 

Sara84 -  12 Augusti

VUL:
    Fwoida - ca 14 oktober
    Sherdil - 11/6 
    Victrix - 7 juni

Äggplock:
    Fwoida - ca v.42
    tösami - 7 juni

ET/FET:

Ruvare och testdag:

Gravida:
  • Sara84
    Kort presentation:
    Victrix: 23 år, bor med sambo och hund. PCOs är troligtvis orsaken till vår barnlöshet, har ingen egen mens och därmed ingen ägglossning. Har tidigare behandlats med provera, pergotime och injektioner (gonal-f).

tösami: 26 år, bor med fästman och två katter. Vi har ingen känd problematik men har de två gångerna vi lyckats bli gravida på egen hand fått väldigt tidiga missfall. Vi har aktivt försökt i 2 år men inte blivit gravida på 1,5 år.

Sara84: 29 år, bor med man, 2 barn (ett varsitt sedan tidigare relationer), ett halvt zoo (hund, katt och 2 dvärghamstrar). Utomkvedshavandeskap 2012 i v 9, ena äggledaren sprängd av trycker och den andra har ingen passage.    

Klinik och antal IVF:

Fwoida - Sahlgrenska (1a IVF)
    tösami - IVF kliniken Stockholm (1a IVF)
    Sherdil - Sahlgrenska (1a IVF)
    Victrix - RMC Malmö (1a IVF)
    Sara84: Fertilitetsenheten, KS Huddinge (1a IVF)

Spraystart: 

Sprutstart: Fwoida - 3 okober
    tösami - 26 maj
    Sherdil - 5/6
    Victrix - 1 juni

Sara84 -  12 Augusti

VUL:
    Fwoida - ca 14 oktober
    Sherdil - 11/6 
    Victrix - 7 juni, 10 juni

Äggplock:
    Fwoida - ca v.42 t
    ösami - 7 juni
    Victrix - 12 juni

ET/FET:
    tösami 12 juni

Ruvare och testdag:

Gravida:
  • Sara84

Hej på er..
    Har varit lite frånvarande pga semester och bröllop här =) 
    Grattis till er tjejer som testat positivt!! :)
    Själv är jag nevös, nästa månad är det dags för oss att starta med sprutorna...
    Känner mig inte speciellt påläst alls.... :(

Men redo som aldrig för och det är väl det viktiga! Ni som räknas som överstimulerade - hur mådde ni under tiden ni tog sprutor och efter återinföringen?

• Sara84
    mikispikis90 skrev 2013-07-09 12:15:42 följande:
    Sara84, då är vi två :)

Är också nygift och startar med min första IVF i mitten på aug :) pirrigt värre :)

Vad roligt med en tillsom är nygift ;) När gifte ni er? 

Börjar du med sprutor i mitten på augusti ?
    Victrix skrev 2013-07-09 20:17:30 följande:
    Skönt med semester! Och tack. Förstår att du är nervös, men det kommer gå bra. Tycker inte man behöver vara direkt på läst utan man får ju instruktioner hela tiden om vad man ska göra. Du får fråga här också om det är några frågor du har så ska jag försöka svara så gott jag kan. Vilka sprutor ska du ta?

Gällande överstimuleringen, under tiden jag tog sprutorna var jag fruktansvärt trött men tror inte det hade med överstimuleringen att göra eftersom den kommer efter äggplock eller gjorde för mig i alla fall. Min mage blev svullen efter äggplock och ömmade och det där släppte inte riktigt. Efter transfer så började det successivt bli värre, öm och svullen. Efter jag hade plussat rd 7 så fick jag kramper och smärta i buken, värst på natten. De kom i omgångar. Efter fem dagar ringde jag och fick komma in på undersökning, då hade jag fullt med vätska i buken och förstorade äggstockar. Blev ordinerad smärtstillande, mycket salt och mycket vätska. Efter ännu en vecka blev det bättre och nu har jag fortfarande lite vätska kvar men inte alls så mycket och det gör inte ont längre.
    Tack för lyckönskningen!

Jag har faktiskt inte så stor koll på vad sprutorna hette nu som jag skulle ta. Har inte hämtat ut dem ännu, har tänkt att göra det i slutet av Juli.

Min läkare pratade med mig om att jag troligen tillhör den skaran tjejer som har risk för att bli överstimulerad och därför undrade jag hur reaktionerna har varit...

Vad jobbigt med så mycket vätska i buken! Vad är tanken - hur länge ska du behöva gå med det och vad kan de göra åt det????

Det låter ju inte riktigt klokt att gå omkring och ha vätska i buken faktiskt.. *kram*         

Svar på tråden Någon relativt ung som ska göra sitt första IVF-försök?