• TJ9

Någon relativt ung som ska göra sitt första IVF-försök?

Hej jag är 27 år och min man 28 år och vi har försökt få barn i snart två år, kan jag va med i tråden? Vi håller just nu på med vår första IVF. Vi har testat två omgångar med pergotime för jag inte får ägglossning på egen hand men det gick ju inte så bra. Min man har dessutom färre och långsammare spermier än medel så nu gör vi en IVF.

Jag har tagit nässpray i två veckor och tre dagar och var på min första kontroll idag. Ultraljud + blodprov och imorrn får jag veta när jag ska börja med sprutorna. De hittade en blåsa som var 28x20mm stor vilket inte verkade spela så stor roll. Jag blev chockad för de största blåsorna med pergotime jag fick var ca 14mm stora.

När ska ni börja? Har ni gjort andra behandlingar innan?

• TJ9

Marengen: Å vilken solskenshistoria! Det ger mig hopp om att vi kommer lyckas. Vi kommer också göra icis.

tösami: Jag slutade med p-piller 2011 och fick inte mens förrän hösten 2012 när vi väl var inne på utredning. Jobbigt att höra att man är för ung för att få hjälp! Det är ju liksom upp till var och en att bestämma när man vill ha barn tycker jag. Skönt i alla fall att ni blev tagna på allvar när ni bytte! Vi gör i Östergötland. Var gör ni utredning? Förstår att det måste kännas som en evighet till 24 maj. Har ert ställe öppet på sommaren? Tror inte man får starta IVF så nära sommaren här eftersom de stänger under sommaren. Så misslyckas vi nu så måste vi vänta till augusti innan vi får göra försök nummer två.

• TJ9

tösami: Hoppas det går som det ska! Bra att de bokar in tider så snabbt så ni verkligen har en chans. Jag fick besked igår att jag måste ta nässprejen i ytterligare en vecka och gå tillbaka för undersökning igen. Min slemhinna var tydligen inte tillräckligt tunn. Eftersom jag var stressad när de ringde glömde jag fråga hur tunn den bör vara. Är det någon här inne som vet, min var ca 3mm.

• TJ9

Vi har berättat för några i familjen, närmsta vänner och några på jobbet. Det är inte alltid helt lätt att smyga med nässprayen eftersom jag måste ta den fyra gånger per dag nu varav två är på arbetstid.

Hur har de ni berättat för reagerat över att ni ska göra IVF?

• TJ9
    semlorna skrev 2013-05-02 19:48:55 följande:

Det är väldigt blandat. Jag själv gör ingen stor sak av det och om de jag berättar för gör det försöker jag lugna ner det. De flesta tar det bra, frågar lite och sen pratar vi om annat.
    Vad skönt! Jag blir ibland lite trött på tex min syster som frågar hur det går med sprejandet, kollar så jag inte glömmer bort den osv. Jag vill att hon och några till ska veta men samtidigt orkar jag inte med alla frågor.
  • TJ9
    semlorna skrev 2013-05-02 20:13:04 följande:

Har du sagt det till henne då? Jag har varit tydlig med att de gärna får fråga hur det går till och så men inte massa frågor om hur jag mår och absolut inte massa "när du är gravid" (som svärmor höll på med innan). Jag tycker det har accepterats bra :)
    Jag har sagt ifrån så jag hoppas det blir bättre nu. Vet inte varför jag blir irriterad egentligen men så är det.
  • TJ9

Håller med er om att det är skillnad att prata om själva processen jämfört med att folk ska tycka synd om en och som min syster vilja påminna så jag inte glömmer medicinen. Jag berättade också för min chef för att jag inte heller kan vara borta hur som helst för läkarbesök. Det visade sig att hon själv genomgått samma sak så hon var väldigt förstående vilket kändes jätteskönt. Då behöver jag liksom inte förklara så mycket om det skulle misslyckas och jag skulle bli jätteledsen och kanske vara borta från jobbet någon dag extra. Man vet ju aldrig hur man reagerar.

Hur mycket info har ni fått om själva äggplock och återinföring? Behöver man vara hemma båda dagarna eller kan man jobba efteråt? Av det jag läst mig till så bör man vara beredd på att vara hemma efter äggplocket men funderar på om man ska vara hemma efter återinföringen också beroende på hur känslosam man blir. Hur tänker ni?

• TJ9
    semlorna skrev 2013-05-03 13:14:59 följande:
    Jag har ju gjort ett äggplock innan och jag hade inte kunnat jobba på ett par dagar efter. Nu har jag ett rätt aktivt jobb och jobbar med människor så jag kan inte ta det lugnt när jag behöver det. Återförande vet jag inte, kom aldrig dit, men jag kan inte tänka mig att jag skulle behöva vara hemma efter det utan i så fall är det sviterna efter äggplocket som fortfarande sitter i.
    På vilket sätt mådde du dåligt dagarna efter äggplock? Hur gjorde du med jobbet, tog du ledigt för själva äggplocket och sjukskrev dig sen eller var du sjukskriven hela tiden?
  • TJ9
    semlorna skrev 2013-05-03 13:52:00 följande:
    Jag fick ut rätt många ägg så var svullen och hade ont. Jag är vikarie så såg helt enkelt till att inte ha jobb inbokat. Maken fick betald ledighet äggplocksdagen och jobbade dagen efter. Sen var han sjukskriven resten av veckan i och med att vi fick dåliga besked. Den här gången vet jag inte om han får betald ledighet men han planerar att vara hemma resten av veckan (vi kommer göra ÄP på en måndag eller tisdag troligtvis).

Hade jag inte varit vikarie hade jag definitivt sjukskrivit mig vid äggplocket istället för att ta en ledig dag men det är så olika hur man mår efteråt. Hade jag haft ett kontorsjobb hade jag säkert kunnat jobba :)
    Vilken "tur" att du var vikarie så det var lätt för dig att vara hemma. Låter som att ni hade en tuff tid efter förra äggplocket. Hoppas det går bättre denna gång för er! =)

Hur långt har ni kommit i er IVF nu?
  • TJ9
    semlorna skrev 2013-05-03 14:04:10 följande:
    Det var väldigt jobbigt men vi fixade det och vet att vi kan fixa det igen om vi behöver. Själva IVFen med allt vad det innebär var däremot inte så illa, jag tyckte det gick över förväntan och är inte orolig över sprutorna eller så den här gången :)

Har sprayat sen i måndags så det blir äggplock i slutet av månaden.
    Skönt att höra att du tyckte behandlingen inte var så farlig. Det man hör och läser är att det är tungt och omfattande men än så länge känner jag mig inte så påverkad. Kanske blir annorlunda när jag får börja med sprutorna. Är så otroligt spruträdd men vill bara få börja med det så det blir gjort. Vi skulle haft äggplock vecka 20 men antar att det blir uppskjutet eftersom jag fick ökad dos sprej under en extra vecka. Det jobbiga är att jag varit genomförkyld i några dagar så vet inte hur mycket sprejen hjälper nu. =( Hoppas verkligen det hjälpt tillräckligt för att jag ska få börja med sprutorna.
  • TJ9
    semlorna skrev 2013-05-03 14:24:23 följande:

Du kan använda vanlig nässpray först om du är täppt.

Medicinerna har jag inte mått dåligt av. Överlag är det ju sprayen, nedregleringen, som ska vara värst men det känner jag inte av. Sprutorna gjorde att jag blev lite öm i magen vilket är naturligt med tanke på att man får rätt många ägg, annars var det inget direkt. Jag var väldigt spruträdd innan allt detta men nu är jag van, hoppas du också blir det :) Testat emla? Vad för sprutor har du sen?
    Jag tycker inte om vanliga nässprejer men min man lyckades övertala mig att använda det ändå. Har gjort det ibland men ibland har jag glömt ta den i tid så då har jag inte kunnat ta den alls. Man ska ju inte ta någon annan nässprej inom ca en halvtimme har jag förstått.

Hoppas verkligen jag vänjer mig vid sprutorna! Jag har ju tagit två stycken pregnyl innan (i samband med pergotime) och dessutom fått provsticka mig med den nya och det har inte varit några problem men är ändå nojjig. Under IVFen ska jag ta gonal-f och när jag provstack mig så kändes den ännu mindre än pregnylen. Sen ska jag ta en pregnyl också innan äggplock. Tror du skrivit att du ska ha gonal-f? Vad ska du mer ha?
  • TJ9
    semlorna skrev 2013-05-03 14:41:13 följande:

Ställ klockan så du hinner ta det i tid? Jag är extremnoga med sprayen och tar den precis var 8e timme.

Gonal F-nålen är himla tunn och känns inte mycket och med emla inget alls. Jag tar ovitrelle innan äggplocket, samma typ av spruta som gonal F. Det kommer nog gå bra, pennorna är himla smidiga att använda.
    Ser att jag skrev lite otydligt, det var nog febern som inte hade släppt helt. Nässprejen för IVF är jag jättenoga med, har larm på telefonen för att jag inte ska glömma. Eftersom jag tar den fyra gånger per dag nu så tar jag den var sjätte timme. Det är förkylningsnässrayen jag glömt att ta ca 30min innan IVF sprejen. Man får ju inte ta vanlig nässprej för nära IVF sprejen (glömmer jämt vad den heter).

Jag önskar satt jag hade fått ovitrelle istället för pregnyl för nu har jag förstått att det är en penna precis som gonal-f. Pregnylen måste man blanda själv. Vet inte vad det är som gör att man får den ena eller den andra. Vad är emla för något??
  • TJ9
    semlorna skrev 2013-05-03 16:43:26 följande:
    Suprecur heter min nässpray i alla fall. Emla är en bedövningskräm, jag har den på en timme innan jag ska ta sprutan. Det hjälper mig psykiskt att fixa sprutor och blodprov.
    Ja juste så heter den. Jaha så man kan ta emla innan blodprov? Vet du om man kan ta det innan de sätter in "nålen" vid äggplock. Min hjärna verkar inte fungera idag. =) Läkaren har sagt att de ska sätta in en "nål" i armen vid äggplock för att kunna ge morfin osv. Detta är jag väldigt nervös inför, kan man ta emla innan dess?
Svar på tråden Någon relativt ung som ska göra sitt första IVF-försök?