• Anonym (barnbarnet)

Mormor ger bort saker hon redan lovat mig. Ledsen

Det fanns några små saker i mormors hem som betytt mycket för mig, det var en lampa som mormor sytt skärmen till, en hylla som morfar gjort. Dessa två saker hade mormor i åratal lovat mig att jag skulle få en dag. Jag hade trott att jag kanske skulle få dem när jag flyttade hemifrån, men inte, ville inte tjata eller påminna, för en gåva måste ju komma från den som ger. Nu är det snart 20 år sen jag flyttade hemifrån, min kusin har nyss flyttat hemifrån, och döm om min förvåning när hon får dessa saker, sen lägger hon ut bild på dem på facebook med orden att de var fula och omoderna och hon undrade hur mormor tänkte när hon gav henne dem.
    Jag blev så ledsen så jag började gråta när jag såg det. mormor hade ju lovat mig, jag hade uppskattat sakerna och vårdat dem med mitt liv, men tydligen så betydde det inget. Nu är de i min kusins ägo och uppskattas inte alls om man ska tro kommentarerna på hennes facebook. Jag kan ju inget säga till mormor, för det var ju hennes att göra vad hon ville med.
    Men jag minns ju löftet och det sårar mig att hon gav bort dem till någon annan.
    Det sårar mig också att jag tydligen slutade fylla år i mormors värld för två år sen, inte ens ett grattis fick jag på min 35 årsdag. Jag förväntar mig inga fancy presenter jag vill bara inte bli glömd. Övriga barnbarn fyller fortfarande år, och jag brukar skickas på uppdrag att hitta dem något fint att köpa från henne.

Jag är den som kör henne när hon behöver handla, när hon vill hälsa på morfar på hemmet, och om hon behöver på sjukhus, som pratar med hemtjänsten när hon har åsikter och den som hälsar på, och lyssnar på henne när alla andra inte orkar för de har hört samma tjat i åratal. Men det gör mig så ledsen att jag inte uppskattas, jag vill inte ha pengar, eller presenter, jag vill bli sedd och hågkommen,

Det hade inte gjort något om hon bidrog lite till bensinen, för jag kör nog 20 mil i veckan för henne, och handlar mat och andra saker, hon sticker till en tjuga ibland, men jag kräver inget för hon är min mormor.

• Svar på tråden Mormor ger bort saker hon redan lovat mig. Ledsen
  • Anonym (o)

Berätta för kusinen hur du känner. Om hon inte gillar grejerna så har hon säkert inget emot att ge dem till dig. 

Har ju ingen aning om hur din mormor fungerar men hon kanske bara har glömt att hon lovat dig sakerna. 

• Anonym (iris)

Finns det en möjlighet att mormor kan ha blandat ihop dig och kusinen, vad jag förstår är det över 20 år sedan hon lovade detta, inte lätt att komma ihåg allt alla gånger.

Att du tycker det är jobbigt att göra saker utan att få uppskattning förstår jag men du har tre val. Antingen låta det fortsätta som nu, att sluta, eller att prata med din mormor om det.

• sextiotalist

Skriv till din kusin att du alltid har älskat dessa saker, så om hon inte känner att de passar i hennes hem så tar du gärna över dessa, blanda inte din mormor i det hela.

• SophiaN

Jag förstår att du är ledsen, dessa saker har ju ett stort sentimentalt värde för dig. Jag tror dock inte att din mormor hade något ont uppsåt, 20 år är lång tid. Kan hon ha glömt sitt löfte? Eller trott att du inte längre vill ha sakerna?

Att hon glömmer din födelsedag är tråkigt.

Kan det vara så att hon har börjat ta dig för given, och du blir då som skomakarens barn utan skor?

Du bär en besvikelse i dig och jag tror att du skulle kunna försöka fundera på om och hur du kan ta upp det med mormor?

Hon är gammal och det finns nog ingen anledning att tro att hon plötsligt ändrar sitt beteende. Och som sagt- jag tror att hon har glömt och inte reflekterar kring hur hon är mot dig+ är omedveten om hur du känner.

• Anonym (Emma)

Skulle med pratat med din kusin om att de sakerna betyder mycket gör dig å erbjud dig köpa dem kanske. Eller byta mot något annat som kusinen tycker om. Tänker oxå att din mormor kan blanda ihop dig o din kusin.

• ymmmi

Ta mod till dig och prata med din kusin och som (Emma) skriver, erbjud henne något annat

• FruLarsson

Ja jag tror nog din mormor glömt bara. Tycker kusinen grejerna är fula så finns säkert nått billigt på IKEA som hon kan tänka sig byta ut grejerna mot. Och det kan det väl vara värt om du gärna vill ha din mormors gamla grejer.

Lycka till! 

• duntoss

Be att få köpa av din kusin, hade det varit något jag verkligen velat ha hade jag nog gjort det

• Vinterankan

Tycker också du ska kontakta kusinen. Tycker inte du ska behöva köpa sakerna om hon nu inte ens gillar de. Säg som det är att du blev ledsen när du såg att mormor gett de sakerna till henne då hon alltid lovat att du ska få och att de betyder mycket för dig. Och kanske att mormor blandat ihop det och råkat ge till henne istället. Ska en mycket märklig människa till för att inte ge dig sakerna då. Fast det är klart. Om man lägger ut saker man får från mormor på Facebook och kallar de fula så kanske man är rätt märklig.

• Anonym (barnbarnet)

Jag skrev till min kusin att om hon inte uppskattade sakerna, och hellre ville ha något annat, så erbjöd jag att byta. Har ej fått svar än.

Jag vet inte om mormor glömt eller blandat ihop, det skiljer 15 år mellan mig och kusinen, och hon är visst lite märklig, hon är jättesnäll, men väldigt bortskämd och impulsiv. Men väldigt trevlig charmig och hjälpsam när hon sätter den sidan till.

Mormor är ju 85, så kanske hon börjar blanda ihop oss, eller så har hon en annan plan. Hon kom till sverige som krigsbarn, så hon har ju upplevt tider då man sparade på allt, och snålade på allt, så att hon är snål och så vet jag ju men det känns dumt att behöva be henne om pengar, en dag kanske jag måste om hon vill ha hjälp och mina pengar inte räcker, morfar brukar sticka åt mig en 5hundring emellanåt, men får då på skallen av mormor att det var mycket pengar att bara ge bort. Det handlar kanske om 1000 kr om året, och bara bensin och mat som jag bjudit på är betydligt mycket mer. Kanske är det demens eller att hon inte har någon uppfattning om vad saker kostar idag som gör att hon inte tänker så. Min mamma brukar tanka bilen åt mig nån gång om året, för att jag är så snäll och hjälper mormor, kanske är det samvetet då hon inte orkar åka dit.

Att glömma min födelsedag är inte så viktigt, men jag hade nog tänkt mindre på det om hon glömt de andra kusinernas födelsedag också. Förra julen köpte jag henne ett fint satinbäddset i julklapp, julen som var fick min kusin det i julklapp. Det kändes lite märkligt, jag köpte det ju åt henne, för hon har bara sänglinne som är ungefär sen de gifte sig hon och morfar, för snart 65 år sen. Jag fick en allers årskalender från 1984 med dagsnoteringar vad som hände dag för dag det året. Den blev jag glad över tro det eller ej, men det var kul att se vad jag gjorde hos morfars när jag var barn.

• Anonym (b)
    Anonym (o) skrev 2013-04-25 09:02:19 följande:
    Berätta för kusinen hur du känner. Om hon inte gillar grejerna så har hon säkert inget emot att ge dem till dig. 

Har ju ingen aning om hur din mormor fungerar men hon kanske bara har glömt att hon lovat dig sakerna. 
    precis vad jag tänkte! :)
    fråga och lycka till! 
  • dec2010

Hoppas det löser sig för dig.

Fint av dig att ställa upp på din mormor sådär. Det är inte många idag som gör det på samma sätt som förr.

• MissMf

Vad snällt av dej att ställa upp. Kan ju va så som andra skrivet, hon kanske tar dej för given. Eller tyvärr en begynnande demens kanske :( hoppas du får sakerna av kusinen.

• Anonym (Stackare)

Stackare.

Det är kännsligt det där med saker. Jag är också mycket känslig för sådant. När jag var liten så gjorde min mormor sig av med ett hus som betydde mycket för oss alla. Några av sakerna var sååå fina. De gav mormor bort till en släkting (som är jätte rik och kan köpa sig vad som hälst. Privatplan om så skulle vilja) Dessa var gamla bodsaker. Helt värdelösa pengamässigt.  Var så arg på släktingen som tog emot dem fast hon borde fattat att vi som levt med dem kanske också ville ha.

Förra året råka jag av en händelse få en dopklänning som många släktingar blivit döpta i. Bla min släkting. Vet att hon vill ha den men jag kommer aldig säga att den ligger längst ner i en byrå hos mig.

Svar på tråden Mormor ger bort saker hon redan lovat mig. Ledsen