Inlägg från: roffe |Visa alla inlägg
  • roffe

15 åring som vill ta proteinpulver för att bygga muskler??

Läs på förpackningen vad den innehåller. Vanligt proteinpulver t ex från Hälsokosten är inte farligt. Muskler byggs av proteiner. Tränar man hårt och mycket behöver man ofta tillskott. 

Googla produkten och se vad andra skrivit, googla produktnamnet och ordet biverkningar och läs själv. Det är ju omöjligt för oss andra att avgöra om du inte ens skriver vad produkten heter. Vi kan ju inte gissa bland tusentals olika märken och sorter. 

Jag hade lätt låtit min 15-åring ta extra proteiner. Upplever han att han inte växer tillräckligt av den mängden styrka han tränar så får han ju bevisligen i sig för lite protein i kosten just nu. Antar han kan en del om träning och kost då han spelar fotboll, tränarna borde ju ta upp det. Man får även lära sig sånt på idrotten i högstadiet. Jag gjorde det i alla fall, det stod i boken och var med på provet.

• roffe

Det där hade jag själv kunnat köpa och ta efter träning, så ja jag skulle våga ge det till ett barn/ungdom oxå :)

• roffe

Läs ingredienserna. I den ts länkade fanns inget olagligt. Det är proteinpulver, inte ett prestationshöjande medel vi talar om. 

Antar en del syftar på det prestationshöjande som innehöll ett derivat på metamfetamin. Det hade väl inte hunnit bli narkotikaklassat i vårt land ännu iom man inte hade stött på det tidigare. 

Handla på Life, då kan du prata med en som jobbar där. Eller gå in på ett gym och fråga vilket proteintillskott som skulle passa din grabb bäst.  

• roffe

Skulle proteinpulver vara så skadligt att man får njursvikt av en shake per dag, hade det ju inte fått säljas. Och så hade alla som tränat hårt och ätit detta dött av njursvikt. Jag vet inte om en enda som tränar på gym flera ggr i veckan som fått njursvikt. Och de flesta jag känner som tränar, tränar jävligt hårt. Dom är pigga, starka och friska. 

Det där med att det är farligt för unga att träna och att man skulle t ex stanna i växten är bara skitsnack, det finns väl inte ens någon forskning som bevisar det påståendet utan är en myt som skapades för 50 år sedan eller något. Dagens forskning visar att träning är bra för barn och för vuxna, ökar självkänsla såväl som kroppsligt välmående, och gör att man håller sig frisk längre och lever längre. 

Hur skulle annars elitidrottare bli längre än 160 cm, leva tills dom är gamla osv. Om det nu är så farligt att träna och äta proteiner menar jag :) 

• roffe

Fast Life är ju hälsokosten. Dom säljer typ vitaminer och skoinlägg. Det är inte en knarklangare på gatuhörnet i slummen =)

Om dom ger dig dåliga grejer får dom dåligt rykte. Dom är alltså beroende av att ge bra råd och erbjuda bra produkter :)

• roffe
    Tom Araya skrev 2013-04-14 00:27:44 följande:
    Jag skulle inte uppmuntra barn till att bruka sådana produkter, inte för att de nödvändigtvis är farliga, utan för att de är dyra och sällan nödvändiga.

Som ung och fortfarande växande ska man vara lite försiktig med styrketräning, även om man vid 15-16 års ålder kan börja köra lite tyngre.

Lär grabben om hälsosam och näringsrik kost istället för att ta till kosttillskott.

Om grabben med tiden har behov av att träna hårdare och få i sig mer protein än vad som är möjligt via maten så kan man börja fundera på saken då.
    Varför ska man vara försiktig med styrketräning, vad kan hända menar du? Så länge man lyfter rätt får man mer muskelmassa och möjligen träningsvärk.

Många fysiologer idag rasar över att folk tror att barnen ska vara slapprövar istället för att träna och bli starka. Jag har varit på föreläsningar där det framkommit att det i princip inte finns eller funnits någon bevisande forskning på att det skulle vara skadligt, utan att det bara varit en myt. Precis som myten om att mödomshinnan skulle vara en verklig hinna, nu vet man att det är en slidkrans och att den inte går sönder och rinner ut utan töjs. 

Kommer inte ihåg vad mannen hette som talade senast jag var på föreläsning, men jag ska försöka hitta mina anteckningar så jag kan komma med något mer konkret än bara vad jag har hört.

Men tränar man på rätt sätt och samtidigt får i sig alla näringsämnen så ska det inte vara skadligt. 

Svar på tråden 15 åring som vill ta proteinpulver för att bygga muskler??