Inlägg från: Twin Dad |Visa alla inlägg
  • Twin Dad

15 åring som vill ta proteinpulver för att bygga muskler??

Proteinpulver är inte ett dugg farlig. Men se till att det är producerat i ett "pålitligt" land. Skandinavien, central eller västeuropa. Handla enbart hos de stora kedjorna och jag kan rekomendera vassleprotein som man köper från gymmgrossisten eller mmsports.
    Protein är helt enkelt koncentrerat protein som kroppen måste ha. vassle är gjort på mejeriprodukter vilket gör det väldigt naturligt.

• Twin Dad
    hon mot strömmen skrev 2013-04-13 21:47:11 följande:
    Jag hade sagt NEJ till detta, eftersom det kan finnas ingredinser som är dopingklassade utan att man är medveten om det. Sedan vet jag också att det görs rajden på gym med dopingkontroller. Det går tyvärr inte att skylla på andra eller vad som står på innehållsförteckning om man åker dit. Det är utövarens uppgift att hålla koll på vad man stoppar i sig. 

Behöver man tillskott av proteiner så finns det andra bättre vägar att gå. Men det bästa är att skynda långsamt eftersom sonen fortfarande växer och kan tyvärr få problem med sin kropp på äldre dagar.  
    Det finns skojare inom alla branscher tyvärr. Det man kan göra är att man kollar upp vad man köper och varifrån man köper det. Det finns ju många märken ett pulver kan ha från diverse tävlingsarrangörer och förbund där tester har gjorts på utövare som tagit exakt det tillskottet.
    Proteinpulver gör ingenting egentligen. Enda gången det är bra är om man har underskott på protein, vilket man lätt får när man tränar, oavsett ålder. 
  • Twin Dad

Du kan ju alltid ringa en personlig tränare från en av de stora kedjorna för konsultation och kanske en snabbkurs i tillskott, näringslära o.d.

• Twin Dad
    linnn89 skrev 2013-04-13 22:00:25 följande:

Av  ren protien? det är såna saker jag är rädd för..
    Om man äter för mycket. Jag tror att livsmedelsverket rekommenderar 0.8-1 gram rent protein/kilo kroppsvikt. De som kör tung styrketräning äter 1,5-2g/kg. Jag tror att om du räknar på 1 gram/kg på din son finns låg/ingen risk för ökad belastning på njurar. Det står på nästan alla förpackningar hur mycket protein de innehåller. 100 gram kött innehåller t ex 20-25g rent protein lite beroende på vilken sorts kött det är såklart. Sätt dig med lite vanliga produkter och bildad dig en uppfattning om hur mycket protein din son kan få i sig på en dag och se om det är i underskott eller överskott. Pricker han mycket mjölk får han i sig en hel del protein där.
  • Twin Dad
    Trevligt skrev 2013-04-14 10:42:22 följande:
    Varför gå över ån efter vatten ?
    Är du hungrig efter träningen och anser att din träning kräver mer "bränsle" åt kroppen ät naturligt fast mer !

Skillnaden är att man inte vill ha i sig en massa fett med proteinet. Det vanliga köttet vi äter innehåller dessutom ganska mycket fett.
Svar på tråden 15 åring som vill ta proteinpulver för att bygga muskler??