roffe skrev 2013-04-14 00:42:17 följande:
Varför ska man vara försiktig med styrketräning, vad kan hända menar du? Så länge man lyfter rätt får man mer muskelmassa och möjligen träningsvärk.
Många fysiologer idag rasar över att folk tror att barnen ska vara slapprövar istället för att träna och bli starka. Jag har varit på föreläsningar där det framkommit att det i princip inte finns eller funnits någon bevisande forskning på att det skulle vara skadligt, utan att det bara varit en myt. Precis som myten om att mödomshinnan skulle vara en verklig hinna, nu vet man att det är en slidkrans och att den inte går sönder och rinner ut utan töjs.
Kommer inte ihåg vad mannen hette som talade senast jag var på föreläsning, men jag ska försöka hitta mina anteckningar så jag kan komma med något mer konkret än bara vad jag har hört.
Men tränar man på rätt sätt och samtidigt får i sig alla näringsämnen så ska det inte vara skadligt.
Alltså vissa av er är helt emot detta och andra tycker att det är ingen fara.. Jag tycker att min bror är duktig och bryr sig om sin kropp.Att han tränar flera ggr i veckan och spela fotboll... Han googlar mycket om detta verkar som han vet mycket men när jag säger till honom att han ska försöka äta mer protein via maten då svara han "jag vet vad man ska äta med det hjälper inte lika mycket, du måste fortsätta käka ändå om du börja spy, pga av att äta så mycket" Då blir jag tveksam på honom! då känner jag att han vill bara övertala oss för att få ta proteinpulver.. men samtidigt eftersom han vill så gärna tycker jag att han ska få prova men det är inte jag som bestämmer utan mamma. Och jag vill inte ge mamma fel info heller bara för att övertala henne och vara på min brosas sida!