• stelis79

Erfarenhet av att byta förskola? Hur påverkas barnet?

Hej,

Vår dotter (snart 3 år) går på en förskola. För ett halvår sedan flyttade vi till en annan del av stan, ca 5 km från förskolan. Till hösten kommer vi troligen erbjudas plats på en mer närliggande förskola. Det skulle underlätta en hel del för oss som föräldrar vid ett byte, särskilt om ca ett år när vår son också ska börja på förskola. 

Dock funderar vi mycket på hur vår dotter kommer att påverkas. Hade i så fall tänkt göra bytet efter sommaren så att hon under sommaren ev. "glömmer bort" sin gamla förskola. Hon trivs oerhört bra på sin nuvarande skola med allt från pedagogerna till barnen där. Hon pratar ofta om sina kompisar där och verkar nästan längta efter att gå dit. Nu är det ju inget som säger att hon inte skulle kunna trivas på en ny förskola och skaffa sig nya kompisar där, men det känns ändå som att man gör något väldigt egoistiskt eftersom hon trivs där hon är och vi också är nöjda med verksamheten i stort. Får lite dåligt samvete när jag tänker på det eftersom egentligen bara vi som föräldrar har nåt att tjäna på det. 

Så vi velar fram och tillbaka och  vill nu ta del av andra erfarenheter kring detta. Är det en lämplig ålder (3 år) att byta? Kommer hon glömma fort?  

• Svar på tråden Erfarenhet av att byta förskola? Hur påverkas barnet?
  • Hannah76

Vi bytte förskola till vår dotter i den åldern. Hon började på den nya efter sommaren.
    Det gick jättebra med bytet =)

Nu har det gått ett par år och hon har börjat förskoleklass, och jag är glad att vi bytte då, för nu följs de åt (de som har gått med på den senaste förskolan)   

• Vinterankan

Bytte på vår dotter också. Tycker det är jättebra att ha förskola nära ur kompissynpunkt. Min dotter har kompisar på förskolan som bor nära och som bor längre bort (typ 2 km i området bredvid) och hon har kompisar som går på andra förskolor som bor nära också. Och det är helt klart de som både går på förskolan och bor nära som är favoriterna som hon leker mest med. Hon tar aldrig själv initiativ till att fråga efter grannbarnen utan de leker hon bara med om jag tar initiativ eller de frågar.

• mammalovis

Med tanke på att hon troligen redan nu lär känna några av sina blivande skolkompisar, så borde det ju vara en fördel i längden än att komma helt ny till förskoleklassen om hon inte redan nu känner barnen i samma ålder och då känner sig ensam. Barn knyter ju vänskapsband rätt tidigt. Sedan är väl hösten en bra tid då barngruppen ändå förändras av att en del barn flyttar över till skolan och man jobbar mycket med att få barngruppen att fungera som grupp.

Min dotter bytte förskola innan 1,5 så det går ju inte jämföra.  

• cosinus

Mina barn har bytt vid 3 och 1 år respektive 4 och 2 år (inte samma barn).

Båda dagisbytena har gått toppen. Att skola om ett barn från ett dagis till ett annat brukar gå väldigt smidigt för alla jag pratat med. Det är första inskolningen som är jobbig för vissa barn men är de bara van vid dagismiljön brukar det inte vara en stor sak att byta.

Svar på tråden Erfarenhet av att byta förskola? Hur påverkas barnet?