Inlägg från: Odetta |Visa alla inlägg
  • Odetta

Sen utveckling eller bara nojjig?

Vi har en liten pojke som nu är 2 år och 3 månader gammal som ja...ger mig lite huvudbry.

Han är inte riktigt som andra barn i samma ålder...

Han pratar inte utan har bara ljud för sig. Säger inte ens mamma eller pappa. Med talet har vi fått tid till logoped och hörseltest, så det är under utredning.

Men sen det här med att peka ut kroppsdelar, han kan inte det. Vi kan prata om näsan i flera dagar men frågar vi "var är näsan" sträcker han fram en bil eller annat. Inte näsan. Samma om vi läser böcker "var är hunden?" eller "var är bollen?" är helt meningslösa frågor.

Däremot kan han kroppsdelar tillsammans med annat. Håller man tex i en strumpa och ber om foten så får man foten. Men frågar man honom utan strumpan var foten är händer ingenting.

Han är annars en go och glad liten kille som älskar livet och som upptäckt 2-års trotset...precis som det ska vara. Men det oroar mig att han inte kan mycket av det som 1.5-2 åringar ska kunna. Han hade flera andningsuppehåll som bebis (ett blev ambulans in) så jag oroar mig nog mest att han fick någon hjärnskada då...kan en hjärnskada yttra sig såhär? Han är min nummer 5 av 6 barn och ingen av mina andra barn har varit såhär...sena?

Ni andra med barn i samma ålder...skulle ni oroa er eller tycker ni han låter som han fortfarande är innom det normala? Det har varit så mycket kring hans hälsa hela hans liv att jag vet inte om jag kanske är lite hönsig vad gäller honom...

♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥ www.mindoula.nu
  • Svar på tråden Sen utveckling eller bara nojjig?
  • Odetta

Ja vi har funderat på hörseln...det känns som hellre en hörselskada än en hjärnskada liksom

Det som också talar för hörseln är att han själv är väldigt högljudd av sig i sina ljud han har för sig. Samtidigt har han reagerat om man pratar till honom utan att han ser. Men jag kanske inte pratade tillräckligt tyst?

Han hämtar inte saker man ber honom om men lägger saker på sin plats som man ger honom...åh hoppas att det är hörseln om det nu ska vara nått

• Odetta

Tack för tipset om teckenstöd! Vi har använt oss utav teckenstöd med dom andra barnen men kom aldrig riktigt igång denna gången efterdom vi ju har förstått vad han vill ha ändå (och han oss). Tecken vi använder dock är mer, färdig, mat och byta men sen som sagt har vi inte kommit längre. Men vi ska definitivt ta tag i teckenstödet, jag gillade liknelsen med krypträningen för visst är det så.

• Odetta

En liten uppdatering.

Vi har varit till logopeden nu. Logopeden bedömde att hans språkliga utveckling är som en 9 månaders bebis. Frågade vad som kan ligga bakom och hon sa mild utvecklingsstörning, autism eller annan npf diagnos som tex adhd så nästa steg är Bvc psykologen för vidare utredning.

Vi ska få gå en kurs i TAKK nu och ska få teckenhatten och ett annat hjälpmedel att kunna jobba med bilder med honom (på tavla med olika färger för varje dag). Känns tungt och känner mig lite ledsen just nu men är glad att jag följde min magkänsla...

• Odetta

Tusen tack för er response!

Jag börjar kanske landa lite i beskedet, samtidigt som jag kommer på mig själv att vara jävligt ledsen. Jobbigast är när man ser andra barn i samma ålder eller yngre...det blir så tydligt hur han är annorlunda då. Min fina lilla pojke liksom

Hur lång tid brukar en utredning ta? Någon som vet?

Känner att min hjärna skulle behöva veta VAD som är fel (i brist på bättre ord) så man utifrån det kan göra en handlingsplan och börja se framåt. Just nu känns det så väldigt som att man står i ett vakuum i ingemansland liksom...

• Odetta
    k girl skrev 2013-05-21 22:03:07 följande:
    Logopeden sade ingenting om att det kunde vara en generell språkstörning? Det behöver ju inte vara så att det är någonting annat - än språket i sig självt - som ligger bakom. Vi väntade fyra månader innan vi fick komma till logopeden för en ordentligare utredning och behandling, och det var jättejobbig väntan.

TAKK är ett jättebra sätt att börja. Det finns teckenappar och teckna.se har tecken du kan skriva ut. Börja med några enkla tecken, som mat och vatten.  

God morgon

Nej, logopeden sa bara att han ska utredas vidare av Bvc psykologen vi ska dock få hem teckenhatten och något program att skriva ut små bilder med. Och så ska vi få gå kurs i TAKK till hösten (var fullt nu). Och vi frågade ifall vi ska sluta med tvåspråkigheten och bara köra ett språk men logopeden sa att det bara är bra med fler språk så vi behåller engelskan (mitt språk med mina barn).

Vi har börjat att teckna med honom och har gjort så i drygt 3-4 veckor redan. Började lite smått efter tips härifrån och på riktigt sedan mötet med logopeden och det är FANTASTISKT!!! Helt plötsligt förstår vi varandra! Han har aldrig härmat ljud (jo, någon enstaka gång men aldrig ord) och häromdagen satt jag och läste en bok med honom och frågade honom " var är hunden" OCH HAN VISADE DEN! Det var första gången det hände och vi läste hela boken och han kunde visa vart bilen och fågeln var, tack vare tecknen! Så vi tränar mycket med tecknen.

Tecknen som vi använder mycket och som han använder och härmar i olika grad är: bil, flygplan, macka, flingor, vindruvor, mer, tack, pappa, mamma, ja, fågel, hund, häst, färdig, byta, blöja, skor, jacka, byxor, mössa, gå, sitta och nej. Han har också börjat LJUDA, vilket är nytt. Han har börjat säga Pa-Pa (pappa), dAA (car), döö-döö (baby), hÅÅÅ (horse) och nAÅ (no). Pappa använder han dock för flera saker och baby är alla andra barn, horse är häst och no är nej dock och sedan i förrgår säger han nai-nai (night night) också! Han testar också tecknen och ibland vill han något som jag inte alls förstår för han hittar på tecken, han har ju förstått att det är så vi pratar

Så vi får se, jag hoppas Bvc psykologen snart hör av sig. Vår V VILL ju kommunicera, han förstår bara inte vad vi säger och kan inte säga ord själv. Han har kunnat säga en 4-5 ord när han var runt ett år gammal, men dom orden försvann igen så nu skriver jag dagbok för att hålla koll på när vilka ljud/tecken/ord kommer och vad han gör med dom...
  • Odetta
    jordgubbe0812 skrev 2013-05-22 09:39:12 följande:
    Det låter ju som att han kommit igång jättefort och verkligen vill kommunicera. Den snabba responsen får mig också att fundera kring hörseln.

Om du inte redan gjort det. Boka tid för hörselkontroll omgående. Att han svarar så snabbt gör mig misstänksam.

Jag hoppas så att det är hörseln! Vi ska på koll nu den 4/6. Logopeden sa visserligen att det sällan är hörseln det hänger på men jag hoppas ju ändå...
  • Odetta

Liten kort uppdatering.

Han har inte fel på hörseln, den är ju testad nu. Och logopeden satte diagnosen ospecificerad språkstörning på honom och kommer ändra det till generell språkstörning. Han är för liten för att få den diagnosen då alla språkliga områden ska vara påverkade för att få just den och han pratar inte tillräckligt för att vi ska kunna se hur grammatiken är.

Men vi är i full gång med TAKK och han säger nu tack vare tecknen 10-12 ord och vi är uppe i ca 70 tecken vi använder. Det är så häftigt!

För övrigt fortsätter utredningen (utredningarna). Bvc psykologen har bedömt honom att han har en utvecklingsförsening på 9-12 månader (inte klar ännu) och hon ska se om vi får komma till habiliteringen. Vi ska även få träffa bvc läkaren för att diskutera en kroppslig utredning (kromosom) och vi väntar på att få komma till ögonläkaren för att kolla synen på honom eftersom han har börjat att skela också.

Det är mycket med vår lille pojke men det går framåt. Vad det än är så känns det att det viktigaste har vi koll på, nämligen kommunikationen. Livet har blivit så mycket lugnare och roligare sedan vi har fått verktygen att kunna kommunicera, HAN är lugnare och mer tillfreds, det märks verkligen att han har saknat denna pusselbit!

Fortsättning följer (om ni är intresserade)

• Odetta

Rättelse: jag skrev ner råden an säger och det är faktiskt 24 ord! Wooohoo

Svar på tråden Sen utveckling eller bara nojjig?