Sen utveckling eller bara nojjig?
Odetta skrev 2013-05-14 04:28:33 följande:
En liten uppdatering.Vi har varit till logopeden nu. Logopeden bedömde att hans språkliga utveckling är som en 9 månaders bebis. Frågade vad som kan ligga bakom och hon sa mild utvecklingsstörning, autism eller annan npf diagnos som tex adhd så nästa steg är Bvc psykologen för vidare utredning.
Vi ska få gå en kurs i TAKK nu och ska få teckenhatten och ett annat hjälpmedel att kunna jobba med bilder med honom (på tavla med olika färger för varje dag). Känns tungt och känner mig lite ledsen just nu men är glad att jag följde min magkänsla...
Beklagar resultatet. Hoppas ni får det stöd och hjälp ni behöver nu för att hjälpa honom på bästa sätt. Det finns många bra trådar under barn/funktionshinder om utredningar och specifika diagnoser om det är något du är intresserad av.
Min dotter har också varit språkligt sen (dock ej lika mycket som din son) och vi har gått teckenkurs och tragglat TAKK. Det kan kännas som ett ständigt nötande med ord, som fastnar, för att sen försvinna. Mitt råd är att gå på din egen magkänsla och våga göra saker på ditt sätt och lägga tid och energi på det som känns rätt och lev i nuet.
Känns det rätt med en tavla med olika färger för olika dagar kör på det. Känns det bättre att sätta upp den 10 mest intressanta leksakerna på tavlan, gör det istället.
Det finns få 2 eller 3-åringar som begriper tidsbegrepp.