Inlägg från: k girl |Visa alla inlägg
  • k girl

    Sen utveckling eller bara nojjig?

    När vi var hos logopeden för en första bedömning med vår son (som har en expressiv språkstörning, dvs att det bara är hans språkproduktion som är påverkat) förklarade hon att barn kan förstå en hel del av sammanhanget, även om de inte förstår språkets innehåll i sig. Så det kan ju vara så att han har kopplat ihop kroppsdelen med en strumpa och ser signalen "ta på strumpa" men inte hör eller förstår orden "kan jag få foten?". 

    Jag skulle också rekommendera stödtecken, det har varit till stor hjälp för vår son som är tre år idag. Vi började med tecken som vi tyckte kändes essentiella att han kunde: förutom äta och dricka t ex banan, mjölk, bajsa och kissa (han pottränades i samma veva). Han var inte intresserad av modellen som RöttÄrSött ger exempel på, utan vi vuxna lärde oss tecknen och så använde vi dem i vardagen. 

  • k girl

    Jo, jag förstod det. ;) Jag menade bara att min son inte var intresserad av att sitta och öva tecken på det sättet, utan bara lärde sig av att vi använde tecknen.

  • k girl

    Iofs har jag nog slarvläst, för att få välja (vill du ha "äpple" eller "päron") har han varit snabb på att använda nya tecken!

  • k girl
    Odetta skrev 2013-05-14 04:28:33 följande:
    En liten uppdatering.

    Vi har varit till logopeden nu. Logopeden bedömde att hans språkliga utveckling är som en 9 månaders bebis. Frågade vad som kan ligga bakom och hon sa mild utvecklingsstörning, autism eller annan npf diagnos som tex adhd så nästa steg är Bvc psykologen för vidare utredning.

    Vi ska få gå en kurs i TAKK nu och ska få teckenhatten och ett annat hjälpmedel att kunna jobba med bilder med honom (på tavla med olika färger för varje dag). Känns tungt och känner mig lite ledsen just nu men är glad att jag följde min magkänsla...
    Jag fick en ordentlig krisreaktion efter att vi varit hos logopeden första gången. Frågor om hur det ska bli, vad som kommer att hända. Jag hade ju dessutom förstått att en majoritet av alla som är språkförsenade vid 2,5 års ålder har en bakomliggande funktionsnedsättning. 

    Nu har det gått nästan ett år sedan dess. Sonen har fått en språkstörningsdiagnos; efter att bedömningen av hans språk var gjord visade sig vara lite bättre än vad logopeden förutsatte under hans första besök. Men framför allt utvecklas han, och han blir hjälpt av vår träning med honom. Han är fortfarande långt efter sin ålder i sitt talade språk, runt ett år skulle jag tro, men ändå. Även lite utveckling ger hopp. 
  • k girl
    Odetta skrev 2013-05-21 21:26:02 följande:
    Tusen tack för er response!

    Jag börjar kanske landa lite i beskedet, samtidigt som jag kommer på mig själv att vara jävligt ledsen. Jobbigast är när man ser andra barn i samma ålder eller yngre...det blir så tydligt hur han är annorlunda då. Min fina lilla pojke liksom

    Hur lång tid brukar en utredning ta? Någon som vet?
    Känner att min hjärna skulle behöva veta VAD som är fel (i brist på bättre ord) så man utifrån det kan göra en handlingsplan och börja se framåt. Just nu känns det så väldigt som att man står i ett vakuum i ingemansland liksom...
    Logopeden sade ingenting om att det kunde vara en generell språkstörning? Det behöver ju inte vara så att det är någonting annat - än språket i sig självt - som ligger bakom. Vi väntade fyra månader innan vi fick komma till logopeden för en ordentligare utredning och behandling, och det var jättejobbig väntan.

    TAKK är ett jättebra sätt att börja. Det finns teckenappar och teckna.se har tecken du kan skriva ut. Börja med några enkla tecken, som mat och vatten.  
Svar på tråden Sen utveckling eller bara nojjig?