• Anonym (jobbigt läge)

bostad i samband med separation

Hej!

Jag sitter i en jobbig sist i samband med en kommande separation. Jag undrar om någon vänlig själ med kunskap om bodelning kan komma med råd.

Problem: Jag och min nuvarande sambo har tillsammans köpt en bostadsrätt som vi planerat flytta till inom en månad. Jag har lagt in kontantinsats + en summa pengar till för att vi ska slippa topplån (papper på detta finns) och sedan har vi tagit halva lånet på lägenheten var. Nu ska vi alltså separera i samband med flytten. Min nuvarande sambo vill att vi säljer lägenheten och försöker få vinst på den. Att vi ska vinna pengar på en lägenhet vi just köpt, utan att renovera den, känns inte så troligt tänker jag. Jag skulle även kunna tänka mig att bo kvar i lägenheten och ta över hans lån. Detta för att vårt barn ska slippa tre nya bostäder under kort tid.

Nu ställer sig min sambo emot detta och säger att jag inte ska bo kvar i lägenheten utan att den ska säljas tillsammans. Nu undrar jag om han har rätt till detta? Han har inte lagt in några pengar i bostaden, men vi står båda som ägare av bostaden. Vad gäller när den ena vill sälja och den andra inte?

Tack på förhand!!

• Svar på tråden bostad i samband med separation
  • Orcha

Hittade på Jurekas sida;

Du ska inte "köpa" ut honom. Du ska se till att du tillskiftas fastigheten i en bodelning till så lågt värde som möjligt.

Om bodelning kan du läsa här http://www.jureka.eu/Jureka/jurisprudence.asp?Id=1355

Du kan inte tvinga honom till något.
    En bodelning bygger på att att parterna blir överens.
    Blir ni inte det så kan en av er begära att bodelningsförrättare utses av tingsrätten.  Det blir ganska dyrt så det finns anledning att ni blir överens för att slippa kostnaden.

Hoppas att det hjälper något.

Finns dårar med utbildning här. Ryggen mot väggen rek.
  • Anonym (jobbigt läge)

Tack för ditt svar! Nej, tingsrättskostnader vill vi förstås undvika. Men jag tänker mer att om inte bostaden har ökat i värde, utan det blir en +-0 affär, och jag har ekonomisk möjlighet att bo kvar - verkar det löjligt att jag ska behöva flytta "bara för att". Då är det dessutom ett mäklararvode som som ska betalas.

Eftersom jag lagt in pengar i bostaden och är den enda av oss som möjligen skulle ha råd att bo kvar - kan han ändå tvinga fram en försäljning?

• h8him
    Anonym (jobbigt läge) skrev 2013-04-04 09:42:58 följande:
    Tack för ditt svar! Nej, tingsrättskostnader vill vi förstås undvika. Men jag tänker mer att om inte bostaden har ökat i värde, utan det blir en +-0 affär, och jag har ekonomisk möjlighet att bo kvar - verkar det löjligt att jag ska behöva flytta "bara för att". Då är det dessutom ett mäklararvode som som ska betalas.

Eftersom jag lagt in pengar i bostaden och är den enda av oss som möjligen skulle ha råd att bo kvar - kan han ändå tvinga fram en försäljning?
    Men även insatsen som du lagt in kommer att delas på så det kommer att bli så att du köper ut honom ändå om jag inte minns fel. Även fiktivt mäklararvode räknas in vid en bodelning.

Han kan anlita en bodelningsförättare och försöka få igenom en försäljning på så vis.
  • Anonym (jobbigt läge)

Men vi har papper oss i mellan att de pengarna jag lagt in, är mina vid en försäljning. Om jag kan visa att jag har ekonomisk möjlighet att bo kvar och inte vill sälja (utan betala ev. värdeshöjning till honom) - har jag ändå ingen rätt att bo kvar? Väger hans vilja att sälja tyngre tror ni?

• h8him
    Anonym (jobbigt läge) skrev 2013-04-04 10:43:24 följande:
    Men vi har papper oss i mellan att de pengarna jag lagt in, är mina vid en försäljning. Om jag kan visa att jag har ekonomisk möjlighet att bo kvar och inte vill sälja (utan betala ev. värdeshöjning till honom) - har jag ändå ingen rätt att bo kvar? Väger hans vilja att sälja tyngre tror ni?
    Är det ett juridiskt bindande papper? Jag menar, ni verkar inte vara speciellt överens om saker och då är det inte heller säkert att ett papper ni skrivit själva håller om han sätter hårt mot hårt.

Han kan kräva att huset värderas igen och då utgår man från det värdet vid en bodelning.

Har ni bundna lån?
  • Anonym (jobbigt läge)

Nej, inte så överens just nu. Pappret är upprättat av en jurist och är juridiskt bindande. Vi har tagit rörliga lån, men har inte betalat av något ännu eftersom vi ännu inte flyttat dit.

• h8him
    Anonym (jobbigt läge) skrev 2013-04-04 10:51:48 följande:

Nej, inte så överens just nu. Pappret är upprättat av en jurist och är juridiskt bindande. Vi har tagit rörliga lån, men har inte betalat av något ännu eftersom vi ännu inte flyttat dit.

Okej. Hade de varit bundna så hade han fått betala ränteskillnadsersättning vid en försäljning så det hade kanske fått honom att gå med på att du får ta över bostaden.

Varför vägrar han? Är det bara principskäl?

Är barnen gemensamma?

Du kan ansöka om kvarsittningsrätt i tingsrätten kom jag just på.
  • Anonym (jobbigt läge)

Lite principsjäl tror jag, och lite en förhoppning av att göra en vinst på bostaden. Han har idagsläget inga pengar att lägga in i en ny bostad. Det är så klart jävligt jobbigt för honom men jag har även erbjudit honom att "bo kvar" tills han hittar något annat. Inte heller det hjälper. Han tycker att vi köpt den ihop och ska sälja ihop. Kommer säkert blir så också. Detta är en person som aldrig ger sig.

• Kjell2

Samäger ni kan han tvinga fram en försäljning. Nu är det en rätt tidskrävande och dyr process så det brukar sällan bli av i praktiken.

Du får sätta lite hårt mot hårt och dra igång en bodelning. Rätt snabbt när han blir motvalls säger du att nu håller detta inte längre. Nu får vi tillsätta en bodelningsman. Ofta brukar de värsta dumhetern försvinna då när kostnaden för det hela blir uppenbart,

• h8him
    Kjell2 skrev 2013-04-04 11:31:28 följande:
    Samäger ni kan han tvinga fram en försäljning. Nu är det en rätt tidskrävande och dyr process så det brukar sällan bli av i praktiken.

Du får sätta lite hårt mot hårt och dra igång en bodelning. Rätt snabbt när han blir motvalls säger du att nu håller detta inte längre. Nu får vi tillsätta en bodelningsman. Ofta brukar de värsta dumhetern försvinna då när kostnaden för det hela blir uppenbart,
    Men visst är det så att Ts kan ansöka om kvarsittningsrätt också? Eller gäller det bara hyrda bostäder?
  • Kjell2
    h8him skrev 2013-04-04 11:34:34 följande:
    Men visst är det så att Ts kan ansöka om kvarsittningsrätt också? Eller gäller det bara hyrda bostäder?

Jo - men den löser inte problemet med samägandet. Nu är jag inte 100% säker men det kan eventuellt vara så att ett beslut om kvarsittningsrätt ger en rätt till att lösa ut. TS bör kolla upp detta. Kan vara en möjlig väg att gå.

Tycker hur som helst att TS bör driva på processen om bodelning och rätt snabbt acclerare genom att dels hyra in hjälp och dels kräva bodelningman om exet bråkar.
  • h8him
    Kjell2 skrev 2013-04-04 11:44:15 följande:

Jo - men den löser inte problemet med samägandet. Nu är jag inte 100% säker men det kan eventuellt vara så att ett beslut om kvarsittningsrätt ger en rätt till att lösa ut. TS bör kolla upp detta. Kan vara en möjlig väg att gå.

Tycker hur som helst att TS bör driva på processen om bodelning och rätt snabbt acclerare genom att dels hyra in hjälp och dels kräva bodelningman om exet bråkar.
    Ja det var så jag tänkte, och Ts har barn också (som jag inte uppfattar som gemensamma).

Du ger mycket bra råd!
Svar på tråden bostad i samband med separation