bostad i samband med separation
Hej!
Jag sitter i en jobbig sist i samband med en kommande separation. Jag undrar om någon vänlig själ med kunskap om bodelning kan komma med råd.
Problem: Jag och min nuvarande sambo har tillsammans köpt en bostadsrätt som vi planerat flytta till inom en månad. Jag har lagt in kontantinsats + en summa pengar till för att vi ska slippa topplån (papper på detta finns) och sedan har vi tagit halva lånet på lägenheten var. Nu ska vi alltså separera i samband med flytten. Min nuvarande sambo vill att vi säljer lägenheten och försöker få vinst på den. Att vi ska vinna pengar på en lägenhet vi just köpt, utan att renovera den, känns inte så troligt tänker jag. Jag skulle även kunna tänka mig att bo kvar i lägenheten och ta över hans lån. Detta för att vårt barn ska slippa tre nya bostäder under kort tid.
Nu ställer sig min sambo emot detta och säger att jag inte ska bo kvar i lägenheten utan att den ska säljas tillsammans. Nu undrar jag om han har rätt till detta? Han har inte lagt in några pengar i bostaden, men vi står båda som ägare av bostaden. Vad gäller när den ena vill sälja och den andra inte?
Tack på förhand!!