Inlägg från: lykantrophona |Visa alla inlägg
  • lykantrophona

Kulturkrock? Berätta!

Jag känner att svenskar har en större tendens till falsk artighet och intetsägande smicker ("spännande!", "speciellt!") än vad finnar har.

Sen finns det kulturkrockar mellan religioner/uppfostran snarare än etnicitet eller nationell kultur. T ex, jag är uppfostrad i ett väldigt sexliberalt hem. Inte bara att det är helt okej att vara homo/bi, utan det är helt okej att t ex syssla med bdsm, klä sig annorlunda, ha diverse fetisher. Inget som vi direkt pratat om så mycket, men det har liksom varit underförstått. Dessutom övergick jag till att uttöva en religion som tenderar att vara mycket mer tillåtande än kristendom i mina senare tonår. Mitt ex var uppvuxen i en familj som bestod av dels sekulära kristna ("jag tror på gud, typ") och frälsningssoldater. Han var själv ateist, men jag märkte ju hur han hade en betydligt konservativare syn på sexualitet. Homosexualitet var okej (bland familjens vänner ingick ett bögpar), men kink, polyamori, sex utan kärlek, avbildningar av könsorgan etc var inte okej. Min mor råkade hitta ett par handklovar (aldrig använt, köpt på skämt) i mitt rum under den här tiden, och skulle då börja prata om säkerhet inom bondage, sådant som att använda rätt utrustning etc. Mitt ex sprang ut ur huset!

• lykantrophona

Det där med "artiga" indier har jag också märkt, även om alla indier inte håller på så. Tror också det är bredare än just Indien,  t ex även pakistanier. Man vill gärna slippa bråka om saker, och tar inte upp problem som finns. När jag frågar om något ("När ska jag komma tillbaka hit?") så får man inget klart svar ("Någon gång efter lunch... någon gång"), och så blir de upprörda över att man kommer det inte blev exakt som de tänkt sig.

Min danslärare (lärare i indisk dans) tenderar också att prata väldigt mycket om "indisk tid". Dvs, svenskar och indier har olika syn på punktlighet.

• lykantrophona
    amatullah99 skrev 2013-07-08 16:50:03 följande:
    Nakenhet 

Min dotters lärare berättade för mig att när hon va liten att hennes  föräldrar gick nakna  i huset  framför henne 

Förvånad Förvånad Förvånad

Ja, så växte jag också upp. Iofs med en ensamstående mor, så har aldrig sett min far naken. Men min mor skylde sig inte när hon gick från duschen till garderoben för att klä på sig.

• lykantrophona

Just ja. Bastubad. Jag är van vid att  folk sitter nakna i  bastun. Därför bastar man med sin familj, eller med folk av samma kön eller någon annan konstellation som gör folk lite mer bekväma. I Sverige har jag sett väldigt många basta med badkläder på sig! Även om de bastar med sin egen familj! Jag tänker på hur äckliga det där badkläderna måste bli av allt svett... och det måste ju vara lättare att rengöra sig själv också om man är helt naken.

En del svenskar fattar inte det här med björkriset i bastun alls. Jag gjorde en kvast åt min svärmor, och hon tittade på den och frågade "vad är det för något?", hade aldrig sett en sak som jag tycker är självklar. :(

Svar på tråden Kulturkrock? Berätta!