Hur mycket ska en blivande 16 åring få av barnbidraget?
Min dotter börja tjata om månadspeng av barnbidraget. Men vad är rimligt?
Hade tänkt att hon betalar allt förutom mat på bordet och hygien produkter.
Min dotter börja tjata om månadspeng av barnbidraget. Men vad är rimligt?
Hade tänkt att hon betalar allt förutom mat på bordet och hygien produkter.
Jag hade hela barnbidraget att röra mig med när jag var 16 år, min dotter likaså. Det är en bra början på livet att lära sig ha hand om pengar.
Min son får hela studiebidraget. Han får köpa duschgrejer(m han vill ha speciella), parfym, hårgrejer, nöjen, vissa kläder för det. Men kläder som är dyrare som jackor och skor hjälper jag till med.
Det beror på familjens ekonomi, om ni har råd att avvara pengarna eller inte.
Våra barn fick betala sina kläder själva (inte vinterskor/-kläder eller festkläder till släktträffar) och bussresor under "cykelhalvåret", övrigt fick de ändå. De hade också olika uppgifter hemma som städa toaletter och tvätta tex.
Ska hon alltså även stå för alla kläder (även vinterkläder och skor), busskort, avgift för aktiviteter osv? I så fall bör hon enligt mig självklart ha hela bidraget. Bor ni i storstad (exvis Stockholm) så skulle jag säga att det är i underkant också. Bara SL-kort här går på rätt mycket per termin, och även under sommarlovet.
Min dotter har haft hela BB. Hon köper alla kläder utom vinterkläder och vinterskor. Jag står för hygien, klipp o slingor. På den tiden det begav sig betalade jag hennes aktiviteter med.
Då hon har tagit på sig extra sysslor så innebär det att jag står på hennes mobil abb. I dag är hon 18 och samma regler gäller än. Nu har hon dock fått extrajobb så lite komemr det säkert att ändras.
Jag hade hela bidraget ungefär från den åldern. Det skulle räcka till alla kläder (även vinterkläder) och diverse nöjen som skivor, konserter, festivaler och annat smått och gott.
Busskort behövdes inte där vi bodde och mobiltelefoner var det bara yuppies som hade på den tiden . Den vanliga telefonräkningen betalade föräldrarna, likaså en fritidsaktivitet och körkortet när det blev dags för det.
Jag hade inga problem med att få det att gå runt, men då köpte jag mycket kläder begagnat och gick gärna i samma jacka flera år i rad. Så jag tycker absolut att du ska ge din dotter hela bidraget om du kan avvara det och om du vet att hon är ansvarsfull nog att hantera pengarna på ett bra sätt.
Enligt konsumentverket är förresten 1460 kr en rimlig summa. Men det varierar ju såklart från familj till familj beroende på hur mycket man har att röra sig med totalt.
http://www.konsumentverket.se/Vara-omraden/Privatekonomi/Kostnadsberakningar/Hushallets-kostnader/Flickor-10-17-ar/
Mina har fått hela o har med det köpt alla kläder, frissan och telefonkort. Dyrare klädinköp som vinterjacka, stövlar och liknande har jag dock hjälpt till med.
Hygienartiklar står jag för, men har de velat haft massa specialschampon o liknande har de fått köpa det själva.
Är det inte nödvändigt för familjens överlevnad tycker jag absolut att hon ska ha hela.
Vi sparar nu barnbidraget(dottern är 1 år),men när hon kommer upp i tonåren kommer hon få välja om vi ska fortsätta spara till henne eller om hon vill ha hand om bidraget själv.