• Millan83

Mjölkallergiker - Vad äter ni ute?

För att undersöka om mjölkproteinallergin finns i släkten tyckte min dotters läkare att även jag skulle testa att äta mjölkfritt en månad. 

När man lagar mat själv finns det ju massor av tips och produkter man kan byta ut, men hur gör ni när ni är ute och äter på restaurang? Finns det ofta mjölkfria alternativ?

Jag har totalt hjärnsläpp. Känns som att det finns mjölk i allt!

Jag reagerar på laktos ibland men läkaren tyckte att jag skulle testa så här, och sedan lägga till komjölksprotein men inte laktos en månad och se om jag reagerar. Självklart vill jag hjälpa till att ställa min dotters diagnos!

Hon är 7.5 månad och har konstaterad komjölkproteinallergi. I min släkt är många "känsliga" mot laktos (odiagnosticerade) men läkaren sa att det kan  vara proteinet även de reagerar mot.  

• Svar på tråden Mjölkallergiker - Vad äter ni ute?
  • KLAJSHUH

Min son är allergisk och jag ammar. Jag har i stort sett slutat äta ute. Äter i så fall lilla menyn på McDonalds, Max har mjölkfritt om man ber om det. Kan ta typ kyckling o pomme etc på nån pizzeria. Men jag äter inte på "riktig" restaurang. Känns som det kan finnas massa med spår av mjölk i maten.. Inte värt att riskera.

• lövet2

Kan säga vad min (vuxna) dotter brukar äta: Sallad. Räksallad tar hon då oftast, men det finns ju även andra alternativ när det bara är mjölken du måste undvika. Äggsallad t ex. Undvik däremot att ta något med kött, eftersom du inte vet hur det är tillagat.

• Apopan

Som fd vegan i storstad så hade jag aldrig problem att hitta mjölkfria alternativ, i annat fall kunde en alltid be dem göra utan ost eller vad det nu var på. Tyckte sällan det var något problem. I värsta fall fick en väl ta en sallad med vinegrette ^^

Nu har jag bott i närheten av en liten stad de senaste åren, men de har det rätt bra ställt med mjölkfria alternativ de med. På cafeer framförallt, men båda de små lokala hamburgerställena har bra valmöjlighet.

Kan ju säga att det känns jobbigt när en inte är van, men när en väl har kommit in i det så brukar det fungera bra, trots att en får vara lite omständig som kund/restaurangbesökare ibland ^^

• sha

Verkar som mitt långa inlägg inte kom med, gör ett nytt försök! Jag åt mjölk- och glutenfritt under flera år och vägrade låta det begränsa mig! Mitt tips är att fråga, fråga och fråga när du går på restaurang. Och var tydlig med att det är allt som har med mjölk att göra och inte "bara" laktos. Kött/fisk kan man ofta få serverat, antingen steker restaurangen alltid sina grejer i olja eller gör de det special åt dig. Fler såser än man kan tro är mjölkfria! På café är det inte ovanligt att dressingar och röror till bakpotatis är gjorda på endast majonäs som ju är mjölkfritt:) Lättmajonäs innehåller (innehöll förr iaf) dock mjölkprotein så var noga med att fråga även det!
    Sen är ett tips att gå till restauranger du vet har god service och bryr sig om sina kunder! Hoppas du vågar dig ut på restaurang och inte får i dig mjölk pga restaurangens slarv/okunskap!

• Millan83
    sha skrev 2013-03-13 19:14:50 följande:
    Jag åt mjölk
    Haha detta såg så roligt ut!

Såg att du skrev mer sedan!

Tack för alla era svar! Vill ju verkligen göra detta ordentligt, trots att jag inte "lider" av det. Det påverkar ju inte mig så jag kommer inte märka om jag får i mig mjölk eller inte. Vill ju därför iaf försöka ha koll!  
Svar på tråden Mjölkallergiker - Vad äter ni ute?