Joysan skrev 2013-03-12 16:10:42 följande:
Såklart känner ni er egna barn bättre än någon annan. Det förstår jag. Min erfarenhet är min svägerska som jag tycker mycket om i övrigt. När hon klagar på att barnen inte sover eller så, då brukar jag kunna flika in med, du skulle inte prova att... Eller hur funkar det om du gör såhär istället? Jag har aldrig sagt till henne ett hon gör fel. Men ändå även när hon klagar och jag försöker vara hjälpsam så snäser hon av mig och säger "det kan du inte veta, du har inga barn". Näe, uppenbarligen har jag inga barn.. och det sårar mig när min största rädsla är att inte kunna få egna...
Men kanske ligger det då snarare hos dig? När din svägerska säger att något barn t.ex. inte sover så kanske hon faktiskt inte vill ha råd, utan mest få beklaga sig lite för att hon är trött. Hon skulle förmodligen blivit irriterad på någon annan som också skulle komma med "goda" råd i det läget. Jag har två små barn och en tra på gång. Barn sover inte som vuxna och ibland känns det som om de inte sover och ibland behöver man mest lätta hjärtat för att man är trött. Det kan gälla andra saker också så klart.
Jag tycker att det låter som du behöver ändra approach. Istället för att komma med goda råd i en situation som du kanske läser av fel, så fråga henne om hon vill bolla tankar eller bara är trött och vill ha lite medhåll

. Sedan låter det som om du behöver berätta hur du känner också och varför du blir sårad.....hon kanske inte vet vad du går runt och oroar dig för.