• Anonym

Byta handläggare på försäkringskassan? Min knäcker mig. :,(

Jag har varit sjukskriven ända sedan jag blev myndig, och haft aktivitetsersättning sedan 2007 som blivit omprövat 2 ggr. Ända sedan jag fick det har jag bett om rehabilitering eller typ någon sysselsättning. Jag har ett funktionshinder, har inte gått ut grundskolan, aldrig jobbat pga detta. Jag fixar inte så mycket som krävs för att överhuvudtaget få en inkomst. Mitt mående går upp och ner, när det går ner så har jag svårt att få saker gjorda. Jag tar på mig mysbyxor på morgonen,  och gör det allra nödvändigaste. Jag har en son som är ett par år gammal som jag lägger all min energi på de dagarna.

Så fick jag ny handläggare på FK för ca 1 år sedan, som i början var väldigt trevlig men sen under hösten bara blev otrevligare och otrevligare. Så bad jag själv om att få gå hos arbetspsykolog och göra en arbetspsykologisk utredning vilket jag gick sen vid 5-6 tillfällen i september.
    Sen tog det tid och jag blev kallad till ett möte i slutet av november. I början av november blev jag dock väldigt sjuk, började med halsfluss som utvecklades, som blev så illa att jag fick lägga in mig på sjukhus. På sjukhuset upptäcktes att jag var gravid i fjärde månaden, men de var fel på barnet. Jag maila till min psykolog och bad henne avboka mötet. Hon ringde mig o bekräfta. Jag klarar inte att ringa till "vem som helst" när jag mår dåligt, vilket jag gjorde som ni kanske förstår. Samma dag som mötet skulle vara, ringer handläggaren o frågar mig "vart är du nånstans" jag svarade att jag var hemma och då säger han "jaha varför är du inte här". Jag frågade då om hon inte hade ringt till honom som hon sa att hon skulle göra, och jo det hade hon gjort, men att jag inte kan avboka ett möte som han har kallat till, så nu satt allihopa och väntade på mig där. Jag förklarade att jag var sjuk o mådde jättedåligt även psykiskt. (hade då det sjuka barnet i magen fortf och han visste då inte om att jag var gravid, men jag sa detta om halsflussen o att jag legat inne några dagar tidigare). Så sa han att han skulle kalla till ett nytt möte, och att jag kanske inte skulle få ersättning om jag inte kom på det. Mådde ännu sämre av det samtalet i flera dagar.

Sen har jag inte hört någonting nu på alltså 3 månader. Jag födde barnet i v16 i december och var sängliggande nästan hela månaden ut. Sen har jag mått lite bättre med tiden. Fått jättebra stöd av förskolan med utökad tid för min son, och bra stöd från min psykolog. Så mailade jag till komvux nu för 2 veckor sedan och frågade om dom har någonting när man har funktionsnedsättning och inte har grundskola.. Dom ringde upp och hon berätta att dom hade en stödklass, och frågade om jag kunde komma på besök redan 3 dagar senare. Jag åkte på det bara mest för att kolla hur det funkar. Jag har tidigare kollat om man får studera med aktivitetsersättning vilket jag får fast inte heltid då. Läraren hade god kontakt med handläggaren eftersom han tydligen va samma handläggare som till flera av hennes elever som har samma ersättning. Så jag skrev in mig på 2 ämnen och jag ska gå 6 timmar i veckan.

Så sa läraren till mig att jag borde ringa och fråga handläggaren, eftersom man kan få ersättning för böcker mm då dom är ganska dyra. så ringde jag till handläggaren idag och han är jätteotrevlig. Jag frågade hur det blev med den planering vi hade, om vi ska göra en ny eller hur det funkar nu när jag lyckats ordna detta. Då säger han att jag har förstört den planering vi hade, och började skälla på mig för att mötet i nov blev avbokat. Jag sa till honom att han vet om min sjukdomsbild, och hur svårt jag har att ringa runt eller få saker gjorda när jag mår dåligt. Han säger med arg röst: Jaha, men du lyckades ju ringa runt till massa andra. Jag sa att jag hade skrivit mail till psykologen som sen ringde mig och att de faktiskt är en ganska stor skillnad pga mitt funktionshinder. Och då säger han ännu argare att "jaha så du vill inbilla mig att komvux har ringt dig helt appropå?". Näe sa jag, att jag mår ju lite bättre nu, men ja, på andra sätt ordnade jag så att dom kunde ringa till mig.

Han sa då att jag ska dyka upp på mötet som jag fått kallelse till, annars blir jag av med ersättningen. Jag undrar vilket möte, då jag inte fått kallelse till något. Då säger han ett datum och att arbetsförmedlingen, arbetspsykologen och han själv ska vara med. Jag frågar om psykologen eftersom hon skulle varit med på mötet i nov. Han svarade att ja men nu är det jag som kallar vilka som ska vara med.
    Vi avslutade samtalet och sedan dess har jag haft världens panikångest pga hans bemötande. Jag är så jävla stolt över att jag klarat gå detta 6 timmar denna vecka till komvux, även om jag bröt ihop för att jag missade bussen en av dagarna, och även fast jag fått 3 timmars sömn per natt pga oro. Jag har äntligen tagit mig en liiiiten bit i mitt liv, och med detta samtal idag så har han helt tagit bort det från mig och jag vet inte om jag kommer att klara att gå dit på måndag. Jag sitter nu och gråter, istället för att natta sonen, känner mig som en hemsk mamma, och detta pga handläggaren på FK.

så jag undrar om man kan byta handläggare för hans attityd gör att jag inte klarar detta.jag behöver uppmuntran och positiv attityd annars kommer jag inte klara detta.

• Svar på tråden Byta handläggare på försäkringskassan? Min knäcker mig. :,(
  • Anonym

Hur kommer man i kontakt med en chef? Är det på fk huvudkontor eller kan man ringa till vanliga kundservice och be om det?

• Anonym
    Anonym skrev 2013-02-28 19:06:05 följande:
    Hur kommer man i kontakt med en chef? Är det på fk huvudkontor eller kan man ringa till vanliga kundservice och be om det?
    Jag skulle prova med vanliga kundservice, de brukar faktisk vara bra om man talar till dem i en vänlig ton.
Svar på tråden Byta handläggare på försäkringskassan? Min knäcker mig. :,(