Inlägg från: Nordkristall82 |Visa alla inlägg
  • Nordkristall82

Negerboll..

JagÄrHärNu skrev 2013-02-28 18:04:30 följande:

Det finns inget folkslag som heter "Neger", jag är svart, från kontinenten Afrika och "neger" har aldrig använts i positiv klang, syfte, eller sammanhang.

Andra raden avslöjar mer om dig själv än om någon annan.

Jag har aldrig behövt någon PK människa för att förstå att "neger" är ett skällsord.

Vilka svarta objekt kallar vi för "neger"? Det verkar mycket svårt för vissa att förstå varför vi inte vill bli kallade för "neger" även fast man praktiskt taget bokstaverar det för er.

Jag säger bara att det inte var ett skällsord i Sverige på 70 och i början på 80-talet, varken svarta el vita reflekterade ens.

Men idag har det gjorts till något fult och det är därför du tar illa upp.
  • Nordkristall82

Jaja, meningslös diskussion och jag lämnar tråden nu.

Tycker man får kalla bakverket för det man vill och om någon blir kränkt av ordet negerboll så bör personen jobba med sin självkänsla.

That´s it!

• Nordkristall82
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-02-28 18:19:25 följande:
    Det kan sägas om allt, att man får skaffa bättre självkänsla. Men du accepterar förstås att bli kallad hora, för din självkänsla är det inget fel på.
    Ok, ett sista inlägg i tråden.

Nej, bryr mig inte ett jota om någon kallar mig hora. Varken anonymt på ett forum eller IRL.

Jag arbetar med något helt annat och vet mycket väl vem jag är och hur jag är. Rasistiska glåpord i form av svennehora har jag också fått slängt efter mig ett antal gånger.

Min analys av det är jag är svensk men inte hora, jag vidhåller att personer som blir kränkta av ditten och datten har problem med sin identitet och självkänsla.

Rasisterna och idioterna som bara vill nedvärdera andra lär man aldrig bli av med, så bättre att skaffa ett försvar i form av självkännedom.
  • Nordkristall82
    JagÄrHärNu skrev 2013-02-28 18:39:49 följande:

Jag bryr mig inte heller om någon kallar mig för "neger", däremot accepterar jag inte lögner om att det är ett neutralt ord när det är ett skällsord.

Du fortsätter ignorera mitt inlägg om varför vi inte kallar svarta objekt för "neger" och kan heller inte bevisa att det finns ett folkslag som heter "neger".

Jag vet mycket väl vad jag är: Svart. 

Vad jag inte är, är ett påhittat ord som "neger" vars enda syfte är att förminska mig som person, precis som alla andra skällsord.

Förstår inte hur du tänker? Du säger att neger är ett "påhittat" ord? Ja det är det precis som skorsten och stege, och när man kallar en stege för stege så säger man det inte för att förminska stegen.

Neger är ett gammalt ord och har åtminstone inte på våra breddgrader varit avsedd att förminska någons värde utan är ett vanligt ord för att benämna afrikaner, varför är det bättre att bli kallad för svart?

Som jag sagt förut så är det sveriges politiskt korrekta som kämpat för att göra ordet fult och det är dom som egentligen ser ner på svarta. För mig är en neger en människa med ursprung i Afrika och jag lägger inte ner någon värdering i det. Varför skulle jag?

Hur kan det komma sig att just du ser ordet som nedsättande? Jag gissar på att du smittats av sveriges pk-mentalitet?
  • Nordkristall82
    Fridiz86 skrev 2013-02-28 19:01:32 följande:
    nej jag är inte gift, men tar inte åt mig ändå. är mer vuxen än så.
    och nej jag kallar inte nån för nått. jag säger inte nigger för det är grundat från början att vara ett själsord.
    dock neger är från början negress en beskrivning. se skillnaden. läs på.
    men dock säger jag inte ens det.
    förutom till en kaka som jag är uppvuxen och heter än idag till och med på fik
    Bra att du tog upp ordet negress, för det har ingen som helst negativ klang ens i det moderna Sverige. Varför är det så?

• Nordkristall82
    JagÄrHärNu skrev 2013-02-28 19:12:53 följande:
    Jag är kvinna och svart. Nej, jag vill inte bli kallad för "negress" *ryser*
    Men vad är anledningen? Skäms du över ditt ursprung som afrikansk kvinna? Och du måste väl hålla med om att negress inte är lika värdeladdat som neger, eller är det bara jag som upplever det så?

Själv ser jag negresser som exotiska och vackra och lägger absolut inte in någon värdering vare sig jag säger neger eller negress.

Negressboll? Blir det en genusfråga då också?

• Nordkristall82
    jashrinah skrev 2013-02-28 19:17:01 följande:
    störtlöjligt att skälla på flickan , det är ju förmodligen nått hon snappat upp av sin mor och inget illa ment , är väll bara att rätta henne och säga " nu för tiden heter det chokladboll " och sedan är diskussionen över. 
    jävla fjanterier.  
    Min fyraårige son sa att han ville ha en negerboll på OK, hela kön på 5-6 personer skrattade, antagligen tyckte dom det var gulligt.

Inte tystnaden som uppstod när någon beställde en negerboll direkt ..... vem säger att det heter chokladboll nu för tiden? Vem bestämmer?
  • Nordkristall82
    JagÄrHärNu skrev 2013-02-28 19:22:29 följande:

*Suck*

Nej, jag skäms inte över mitt ursprung, vilket borde vara rätt så tydligt i och med att jag inte vill bli kallad för "neger" eller "negress". "Negress" är en kvinnlig form men betyder samma sak som "neger".

Jag är svart, härstammar från Afrika. Det finns inget folkslag som heter "neger" i Afrika.

"Negress" påminner mig om äckliga gubbar som ska exotisera ens hudfärg, för de är de enda som använt sig av det ordet i min närvaro *ryser återigen*

Tycker du ryser onödigt mycket. Var stolt över dig själv och ditt ursprung så kommer du inte att känna så. Du lägger själv in värderingar som inte andra överhuvudtaget skulle komma på tanken att tänka på.

Livet är hårt och vi får alla bli kränkta på ett eller annat sätt, men det är bara en själv som kan lära sig att hantera det - gör man sig själv till ett offer då blir man ett offer.

Jag har bestämt mig för att inte vara en svennehora oavsett vad jag får höra då jag passerar rinkeby-torg.
  • Nordkristall82
    livetvänder skrev 2013-02-28 19:30:13 följande:
    Nordkristall:Min lilla sa likadant när vi plockade godis "mamma plocka några negerbollar med"då skrattade många och log..Ha ha att ordet negerboll kan vara så kränkande:)Och du Quennie har väldigt konstiga jämnförelse tycker jag,ser man på din bild så ser faktiskt du ut att ha fastnat i -70 talet så att inte du använder dig av namnet negerboll är mig en gåta..
  • Nordkristall82
    Binary skrev 2013-02-28 19:37:25 följande:

" rel="nofollow" target="_blank">

så.
    Fan, den var skön och jag har redan fått den på hjärnan ....

Neeegerboll ... tralalaala .. neeegerboll ... tralalaala Glad
  • Nordkristall82
    JagÄrHärNu skrev 2013-02-28 19:45:52 följande:

Förlåt, men har du någon störning som gör att du inte kan läsa vad som står? Varför projicerar du din egen dåliga självkänsla på mig?

Jag har inte lagt några värderingar i ordet, ordet är ett skällsord och har varit det sen åtminstone 1970 då även romer och andra "svartskallar" blev kallade för "neger". Så om du inte precis har vaknat ur en dvala så finns det inga ursäkter att vara så obildad när det gäller skällsord.

Jag tror du antar en hel del saker...jag blir inte "kränkt" av ordet, och har inte tagit illa upp av ordets användning sen 1998 då jag var ett barn. Det betyder dock inte att jag ska sitta här och låtsas som att ordet är neutralt, och det betyder heller inte att jag ska acceptera ordet när andra skällsord inte blir det.

Du har bestämt dig för att inte vara en "svennehora" säger du? Varför skäms du över ditt urpsrung? Har du dålig självkänsla? Du är ju en "svennehora", precis som jag är en "neger" eller "negress". Drömmer

Du skriver uppenbarligen i affekt och har problem med nyanserna, läs vad jag skrivit istället.  Visst finns det dom som använder neger som skällsord likaväl som att det finns dom som använder svenne som skällsord.

Dom här personerna kommer alltid att finnas och det är därför bättre att lära sig att hantera det hela istället för att bli kränkt och faktiskt känna sig mindre.

Nej, jag skäms uppenbarligen inte över mitt ursprung, men varför gör du det? Neger eller negress är fortfarande bara en benämning på människor med afrikanskt ursprung. Det oavsett om Oisin Cantwell eller Åsa Linderborg kämpar för att göra ordet rasistiskt. Tänker du låta dom lyckas?
  • Nordkristall82
    JagÄrHärNu skrev 2013-02-28 20:00:18 följande:

Läser du överhuvudtaget det jag skriver?

Oja, och jag suckar febrilt över din onyanserade världsbild. Vill man inte ge upp sina förutfattade meningar så vill man inte.

Tycker ändå du ska lyssna till mina råd, om du nu läser?
  • Nordkristall82

Det här kan vara en vandringssägen men jag berättar den ändå, jag har en kompis som har en bekant, en väldigt fisförnäm tjej och givetvis politiskt korrekt. Hon stod i en lång kö på ett café och upptäckte tidigt att kassören var en neger. Hon skulle beställa en negerboll och en kaffe och tänkte hela tiden på att hon absolut inte fick säga negerboll, absolut inte ordet negerboll.

När hon kom fram var hon så nervös så att hon sa, jag vill ha en chokladboll neger Skäms

Kontentan är väl att den svarte kassören skulle uppskatta det mer om hon helt enkelt sa att hon ville ha en negerboll och en kaffe och därmed inte la in någon värdering i kassörens ursprung, att undvika rasism handlar om att behandla varandra som jämlikar snarare än att ta bort politiskt inkorrekta ord.

Det här är något som vänsterns politiskt korrekta har för lågt förstånd för att förstå. Allt vänstern gör för att stoppa rasism blir kontraproduktivt, och det beror på svårigheten att nyansera problembilden.

Själv lär jag beställa en negerboll även om kassören/kassörskan är en neger då jag inte lägger in någon värdering i personens ursprung. Gör man det, då är man rasist!

• Nordkristall82
    JagÄrHärNu skrev 2013-02-28 20:34:11 följande:
    Luktar vandringssägen om den, ja.
    Kanske, men förstår du poängen?
  • Nordkristall82
    JagÄrHärNu skrev 2013-02-28 20:37:14 följande:
    Jag förstår Flört
    Bra
  • Nordkristall82
    SillyJokes skrev 2013-02-28 21:03:18 följande:
    Mycket klokt. Soran är en förebild.
    Nej, det är han inte. Han föraktar svensk kultur mens han hyllar kurdisk kultur, undrar varför han inte stannade där i paradiset?
  • Nordkristall82
    SillyJokes skrev 2013-02-28 21:11:48 följande:
    Visserligen kan jag förstå om han tycker om sin egen kultur eftersom det är en del av hans identitet. Han är stolt över det. Det är nämligen en väldigt känslig fråga då kurder blir förtryckta.

Men när har han någonsin föraktat svensk kultur? 
    petterssonsblogg.se/2012/11/14/kurden-soran-ar-rolig/
    avpixlat.info/2012/11/23/soran-ismail-pratar-om-kiss-och-bajskorvar-i-dn/
  • Nordkristall82
    Emola skrev 2013-02-28 21:18:20 följande:
    Men ORKA ha denna diskussion. Är det verkligen så jävla viktigt att få säga neger? Det får dig att låta som en dum inskränkt idiot som hellre riskerar att såra andra än att bara rätt och slätt säga choklad men visst, kör på det spåret om det är så viktigt. Själv säger jag chokladboll och har mig veterligen inte fått några men av det.
    För mig handlar det om principer, att inte låta kulturmarxisterna styra och ta överhanden ...

Ger man dom lillfingret så tar dom hela handen, jag dör inte om jag inte får säga negerboll men om samhället förändras till något jag inte känner igen på bara tjugo år så säger jag STOPP

• Nordkristall82
    Madeleeeen skrev 2013-02-28 22:38:18 följande:
    negerboll, finska pinnar, pepparkaksgubbar m.m.

Blir någon verkligen förnedrad för att man säger namnet på ett bakverk?

På dotterns dagis frågade en förskollärare ett barn om den ville ha en "negerboll" och chefen hörde det och skällde ut sin anställda.

Har inte den där debatten gått för långt då?

Jag iaf väljer mina tillfällen när jag säger negerboll respektive chokladboll det beror helt på vilket socialt sammanhang man är i.
    Bra sagt!
  • Nordkristall82

Har inte sagt det innan, men det blev goda negerbollar - ungarna glufsade så det stod härliga till.

Tack för TS

Svar på tråden Negerboll..