Inlägg från: Redmilk |Visa alla inlägg
  • Redmilk

Hur kan vi förändra köttindustrin och människors inställning?

Jag minns när min katt fick ungar. Jag fick INTE röra dem! Inte på en hel vecka fick jag röra! Hon vaktade dem genom att morra. Hon som annars var så kelig! Modersinstinkter kallas det
    Jag tror inte jag förmänskligar.

• Redmilk

Du utgår från att djurs känslor är mer primitiva än människors. Du utgår från att vi är högre stående varelser med större förmåga att skapa band och nära relationer till våra egna. Du menar att djuren är grymmare i sin natur.
    Jag håller inte med dig.

• Redmilk

Jag tror att du regnig måndag inte vet vad du pratar om... Sett "ett liv som gris"?

• Redmilk

Fanny b: min katt fick 2 ungar. En dog 3 dagar efter födsel och en överlevde å den behöll jag.

• Redmilk

Regnig måndag... Jag känner dessa terrorister... Personligen. Och de är inga terrorister. Snacka om fördomar!

• Redmilk

Fanny b: du har rätt! Har man många barn så kan inte alla få lika mycket uppmärksamhet! Både inom djur och människovärlden. Tror du en kvinna med fyrlingar hinner min sin "kull"? Nej det gör hon inte. Hon får hjälp från socialen eller om hon är rik så hyr hon en barnflicka. Djur har inte samma förmåner. Ever thought about that?

Ni är båda två inne på samma spår: att djur är till för att ätas.
    Jag säger: avveckla djurätandet successivt! För djurens, miljöns och hälsans skull!

Jag ser ingen skillnad på djur och människor! Vi är jämställda!

Fel! Jag förmänskligar inte! De som klär sina djur i gulliga kläder och låter dem åka dockvagn förmänskligar djuren.

Jag säger bara: underskatta inte djurens känsloliv och förmåga till att tänka!

Och jag ställer er frågan: vill du bli inseminerad? Vill du spendera ditt liv instängd i en cell för att sedan ätas upp?

Besitter du förmågan att kunna " gå i någon annans skor" för en dag?

Byt då en dag mot ett slaktdjur och känn efter hur det känns.

• Redmilk

Min mammas katt bar omkring ett litet svart gosedjur i flera år efter sin kull. Hon satte den framför sig och jamade... Beteendet började efter att ungarna flyttat ut. Hon blev aldrig sig lik efter det. Veterinären trodde att hon var deprimerad. Så mamma steriliserade henne. Hon blev gradvis bättre.

Ät ni ert kött å dissa allt jag säger, spelar ingen roll. Jag vet vad jag tror på, en jämställd värld. Ät ni ert äckliga sorgliga kött och må väl så äter jag min gröna kost och mår väl. Jag har i alla fall ett rent samvete and it feels good!

• Redmilk

Läs trådstart smartass

Jag bad veganer/ vegetarianer om råd! Inte köttätare! Varför då tror du?
    Just för att slippa dessa hätska diskussioner... Som tråkar ut mig något enormt!

Trist att nästan bara köttätare svarade... Men jag fattar ju varför. Ingen orkar argumentera om detta eftersom det är som att prata med en vägg. Ni vill enbart vinna diskussioner men missar poängen- djuren lider. Kommentera det!
    Det är nån enstaka som kommenterat den faktan men de flesta förnekar att djuren mår dåligt och lägger fokus på mig som person, försöker knäcka mina argument. Men det handlar inte om ära eller att vinna diskussioner. Det handlar om den verklighet som slaktdjur lever i. Att de mår dåligt och allt handlar om ekonomi! Branschen tjänar multum på köttindustrin! vem tror ni står bakom lchf dieten tro? googla på det....Djuren är de stora förlorarna.

Se länk: www.svt.se/nyheter/sverige/kottdiet-sponsrad-av-kottindustrin

Jag var köttätare fram till november 2012. Då åt jag ekokött ibland. Alltså rätt nybliven vegan men mycket glad åt mitt beslut! Jag tröttnade på att ha dåligt samvete. Biffen slutade smaka gott helt enkelt.
    Började med veggierecept och insåg att det var mycket gott man kunde göra utan kött
    Och nu är jag vegan! Det enda som har hänt kroppsligt är att jag har gått ned tre kilo och är snyggare än någonsin

• Redmilk

Och regnig måndag- de du kallar för terrorister brukar baka kakor och bjuda folk på stan för att visa på att vegansk mat också kan vara god! Och de som du kallar för terrorister använder varken bomber, vapen eller kidnappar! De tar sig in med dolda kameror...på sin höjd! Och om det är någon de gör illa är det sig själva genom att bli påkörda, slagna och fängslade av polis när de protesterar helt lagligt!

• Redmilk

Det är väl jättebra med småskalig köttproduktion! Långt bättre än den storskaliga, såklart! Och det är väl klart att alla inte kommer bli veggisar! Men det är bra att som köttätare IFRÅGASÄTTA köttindustrin! Och vara öppen för kritiskt granskande?

• Redmilk

Och visst är lögner inte bra! Kan du ge mig länken till filmen? Vill väldigt gärna se den!

• Redmilk

Så... Vi är alla överens om att ekologiskt kött är att föredra framför vanligt icke ekologiskt. Men hur får vi ner priset? Och hur bemöter vi efterfrågan om alla vill ha ekokött? Kommer priset på ekokött att minska om efterfrågan ökar? Och kommer folk att köpa ekologiskt kött från Sverige eller välja utländskt, som är billigare? Om folk väljer det utländska så gynnar det iaf ingen.

Mitt förslag är(om man inte kan tänka sig att sluta med kött): 1 köttdag/vecka. Resten grönt. För miljön, djuren och hälsan.
    Och då givetvis endast ekologiskt kött, helst från en gård man själv besökt eller vilt.

• Redmilk

Varsågod:

Potatisbullar:

6 potatisar
    1 dl persilja
    1 morot
    2 ekologiska ägg

Koka potatis och morot. Låt svalna. Mosa grovt med gaffel. Blanda i salt, ägg och lite havredryck, bara någon matsked.

Forma till biffar, doppa i ströbröd och stek på medelhög värme!

Goda soppan
    1 palsternacka
    2 morötter
    6 potatisar
    I grönsaksbuljontärning
    1 vitlök
    Persilja
    1/2 broccoli
    Svarta bönor
    1/2 gul lök alt 1/2 purjolök
    Timjan
    Oregano
    Basilika

Stek grönsakerna i rapsolja med vitlök och kryddor i ca 5 min.
    Tillsätt önskad mängd vatten.
    Lägg i buljontärning.
    Koka efter önskad tid!

Toppa med persilja, salt och bönor!

Även god som barnmat! Bara att mosa!

Kikärtsbiffar:

1 pkt ekologiska kikärtor
    1 vitlöksklyfta
    1 msk ströbröd
    1 ägg
    1/2 gul lök
    Valfri krydda.. Curry för indiskt touch... Annars funkar fransk örter fint!
    Mixa snabbt ihop ingredienser i matberedare och stek i pannan!
    Servera med eko creme fraiche och riv gurka i.
    Biffarna passar till allt! Pasta, potatis, ris...

Alla dessa recept är mkt billiga och fulla av proteiner och järn!

Och fler veggirecept:

www.veganrecept.se/
    www.javligtgott.se/

• Redmilk

Lennartsdotter: det där om gödsel har jag aldrig tänkt på.. Men ska fundera på saken.

Svar på din fråga om att pressa priserna:
    Jag förespråkar inte det, en prissänkning alltså. Jag tycker att kött ska vara dyrt!
    Det borde vara en lyxvara som man äter sällan och som kostar.

• Redmilk

Det jag menade med att få ned priset på ekokött är att jag försökte visa på hur många människor tänker... De vill inte betala dyra pengar för ekokött. Då köper de hellre utländskt och det förlorar både sveriges bönder och djuren på.

Så om ekoköttet är dyrt kanske folk inte köper, precis som det redan är idag.
    I min icabutik är ekoköttet mycket dyrare, tex köttfärsen som är kravmärkt kostar ca 139 kr/ kg medan den vanliga köttfärsen kostar ca 99 kr/ kg.
    Hur ska fattiga ha råd med kött då? Jo, äta mindre kött såklart! Man behöver det inte varje dag.

• Redmilk

Gjorde en jättegod och billig soppa igår. 6 portioner-kostade mig ca 30 kronor
    Och det var verkligen gott! Som en gulasch utan kött! Bönor ersatte köttet.

• Redmilk

Men i alla tidningar kan man läsa artiklar som påstår att köttindustrin är den största miljöboven! Det är bara att googla så finner man det snabbt! Ljuger tidningarna eller?

Sojan som odlas i hyvlade regnskogar går främst till foder åt boskap! Boskap, som borde äta hö och gräs matas istället med soja...
    Den sojan kunde ha gått DIREKT in i VÅRA munnar istället! Det är inte bra! Vilket slöseri på mat!

Tänk om hälften av jordens befolkning blev vegetarianer! Skulle det bli någon större förändring egentligen? Nej!
    Den sojan som djuren skulle ätit skulle vi äta upp. MYCKET bättre för miljön.

Djuruppfödning i småskalighet, som kaniner hemma är inte så aktuellt i frågan eftersom det är den storskaliga köttindustrin vi måste fokusera på att göra något åt!
    Människors inställning kan bara ändras genom kunskap. Alla känner inte till hur vidrigt vissa djur har det. Även i Sverige ja! Det är inte bara utomlands som djur lider.

Mindre kött
    Mer ekologiska gårdar
    Mindre gårdar
    Mer kontroller av gårdar
    Mer näringslära i skolan som lär eleverna att kött INTE är den enda proteinkällan och att man lugnt kan leva som vegetarian utan att få brister
    Mer mediatid i rutan och radio som informerar om köttätandets direkta effekter på miljön, djurens lidande och vegetariska matprogram!

Svar på tråden Hur kan vi förändra köttindustrin och människors inställning?