Inlägg från: hundpuss |Visa alla inlägg
  • hundpuss

Två tikar som börjat bråka med varandra...vad göra?

Vad aktiverar du hundarna med TS? Hur ser deras dagar ut?

• hundpuss
    shocktoyoursystem skrev 2013-04-17 10:36:04 följande:
    Det beror på lite hur saker runt omkring ser ut. I vissa perioder har vi skitmkt att göra och då blir de mindre aktivierade, och andra perioder har vi mer tid. Sen aktiveras de i regel lite mer under tidig höst, vår och sommar än under själva vintern.

Men ja, promenader blir det, ibland sticker vi ut i skogen och så får de springa omkring där, ibland kan vi sparka lite fotboll, kasta lite frisbee, eller kasta pinnar osv och på sommaren får de bada maassoor. Mest lek med andra ord. De aktiveras inte med någon träning, trots att jag länge tänkt att de behöver det men har inte riktigt hittat något som jag tycker  verkar kul än.

Men ja, de skulle nog må bra av att få jobba med något roligt.
    Jag tänkte främst kring aktiveringen då jag läste raserna samt åldern på hundarna. 

En treåring behöver få arbeta, "med huvudet" blir de bra mkt tröttare och mer nöjda än lek och skoj.
    En ettåring är ju fortfarande "barn" jämförelsevis, men det är inte helt omöjligt att dina hundar (åtminstone delvis) agerar i ren understimulans.

Kan det vara så att de är uttråkade? JAg menar det absolut inte som kritik, jag menar mer att det kan vara värt att tänka på.

Raserna du nämner är arbetande raser, de måste göra något som stimulerar. Och tänk gärna på att bollkastning och frisbee är stressande för hundar, de kan få ur lite energi tillfälligt, men kan samtidigt verka otroligt triggande vad gäller energipåslag.

Jag säger mao inte att problemet hundarna emellan kommer försvinna per automatik när du tränar dom, men  trötta hundar är harmoniska hundar och jag tycker du borde se över deras vardag.

Vad har du tidigare tränat med hundarna?  
  • hundpuss

När jag gick viltspårskurs hos lokal avdelning i Jägarförbundet så kostade den 700 om jag inte minns fel. Jag gick med två hundar, det var inga problem. Helt vanlig grundkurs, och sitter väl grunderna kan man göra det själv efter det. 
    Sålänge man har koll på var man lägger spåren, så det inte är privat mark osv. Jag kör ut till samma ställe i skogen som där vi gick kursen, då vet man att det är okej mark att lägga spår på.
    Det är inte särskilt dyrt i övrigt heller, tvättklämmor hittar man för en tia, och ett färglatt band för samma summa. Spårlinor säljs billigt bla på Rusta och Granngården.
    Det jag vill ha sagt är att det är en väldigt billig aktivering att hålla på med, när man väl lärt sig grunderna en gång.
    Blod kan man, som nämnts ovan, be mataffären ta hem och viltklövarna kan man få gratis om man känner en jägare.

Viltspår är en fantastisk aktivering, min hund ligger helt utslagen en halv dag efter att vi varit i skogen, han blir verkligen trött i huvudet av det. Och jag har ännu inte hittat en hund som inte gillar att spåra. Tror dina hundar hade tyckt om det! 

Svar på tråden Två tikar som börjat bråka med varandra...vad göra?