• Hallodar

Måste jag leva med min pollenallergi när inget hjälper?

Jag har fått pollenallergi(Björk) sen några år tillbaka och den blir bara värre och värre för varje sommar. Har testat tabletter, nässprayer, ögondroppar(allt på recept) osv utan resultat. Förra sommarn fick jag även problem med andningen vid ansträngning och när jag skrattar. Tyvärr sitter det kvar ännu och jag undrar om jag inte fått någon slags astma av allergin också. Har även fått två kortisonsprutor förra sommaren men det hjälpte inget, fast dom sa att det skulle hjälpa:(

Nu säger dom att det inte finns något att göra, måste jag verkligen leva med allergin eller vet ni något annat som fungerar ?

• Svar på tråden Måste jag leva med min pollenallergi när inget hjälper?
  • Bingo

Provade du även den där sprayen som är gjort på någon form av plast? En svensk uppfinning, inga biverkningar.

• Hallodar
    Bingo skrev 2013-02-19 15:38:34 följande:
    Provade du även den där sprayen som är gjort på någon form av plast? En svensk uppfinning, inga biverkningar.

Det vet jag inte vad det är? Har antihistamin sprayer och kortisondprayer, men näsan är det minsta problemet tyvärr så har svårt att tro att en nässpray ska ta bort alla besvär som att jag känner mig dödssjuk(ungefär som influensa) ögon som jag bara vill sticka kniven i och ta ut dem och lungor som också har börjat tjorva.
  • Omorfia

Om det verkligen inte går att göra något åt det och du inte vill ta livet av dig så är det nog bara att leva med det som återstår. Alternativt flytta någonstans där det inte finns björk?

• Hallodar
    Omorfia skrev 2013-02-19 15:47:19 följande:
    Om det verkligen inte går att göra något åt det och du inte vill ta livet av dig så är det nog bara att leva med det som återstår. Alternativt flytta någonstans där det inte finns björk?

Men är väl inte bara att flytta, då måste man ju dessutom flytta ganska långt för att slippa pollen. Men jag skrev ju här för att se om det finns något annat som jag inte prövat...ja, annars får jag väl leva med det:(
  • Omorfia

Har du förresten provad lomudaldroppar till ögonen? Det ska man ta 2 ggr per dag under hela pollensäsongen. Det finns andra ögondroppar som man tar vid behov, men lomudalen tar man i förebyggande syfte.

• Bingo
    essamino skrev 2013-02-19 15:35:27 följande:
    ... Nu säger dom att det inte finns något att göra, måste jag verkligen leva med allergin eller vet ni något annat som fungerar ?
    Sånt ska man ta med en nypa salt ts. Det är så lätt att tro alla inom sjukvården kan lika mycket och är lika intresserade av att hjälpa till. Men så är det inte. Är du inte nöjd med den "hjälp" du får, så får du söka vidare, hitta någon annan som eventuellt kan hjälpa dig.
  • Omorfia
    essamino skrev 2013-02-19 15:49:18 följande:

Men är väl inte bara att flytta, då måste man ju dessutom flytta ganska långt för att slippa pollen. Men jag skrev ju här för att se om det finns något annat som jag inte prövat...ja, annars får jag väl leva med det:(
    Naturligtvis är det väl inte så "bara" att flytta, men om du får allvarliga hälsoproblem så kan det ju vara ett alternativ. Och ja, det skulle behöva vara långt - utanför Sverige. 
Svar på tråden Måste jag leva med min pollenallergi när inget hjälper?