Orolig för stort barn men barnmorskan ignorerar!
Hej!
Jag är gravid i v.41+2. Detta är min andra graviditet och med min första gick jag över tiden en vecka. Ut kom en krabat på 4200 g och 56 cm. Förlossningen gick i det stora hela bra, men jag fick sys lite grann och hade överlag en jobbig upplevelse med det hela.
Jag har hört att andra barnet i stort sett nästan ALLTID är större än första och nu verkar det ju som jag får gå över tiden ännu mer. Jag har försökt berätta om min oro för min barnmorska men hennes svar blir bara följande. Ja, men du är så lång så det är nog ingen fara! (?) Vad då? Hon tycker förmodligen bara jag är löjlig och att man får räkna med att "gå sönder" lite där nere. Menar också att eftersom det inte är så länge sedan förra förlossningen( 1,5 år) så kommer han i stort sett "glida" ut...
Oavsett storlek på barnet så vill jag ha en vaginal förlossning men jag vill mentalt kunna förbereda mig på att barnet är stort!
Blir igångsatt på söndag om inget händer spontant innan dess och det är jag också nervös för! Kan man få barnmorskan att göra en hinnsvepning? Är det något som dom utför nu för tiden?
Erfarenheter från igångsättning?!
Mvh
Maria