• Exxentric

Värt att täta om det står så här?

Hej! Jag vill köpa ett akvarium och har hittat en som jag tkr passar mina behov. Dock står det så här: "Akvariet är tätt, men silikonet på vänster sida (högkant) behöver läggas/tätas om." Min fråga är, är det värt att köpa detta akvarium? Eller går det snabbt att täta? Kan säga att det är 300 liters välvd akvarium. Mycket snyggt. Ifall man ska täta räcker det att bara lägga nytt silicon över gamla eller måste man (skräckscenario) ta isär allt och sätta ihop på nytt med nytt lim osv? Jätte tacksam för svar!

• Svar på tråden Värt att täta om det står så här?
  • Whitetrash86

jag skulle ta bort gamla silikonet och täta om ordentligt på nytt.. Men man behöver ju inte ta isär hela tanken för att täta om 1 sida. Bara att skrapa av det gamla...

om det är värt att köpa beror ju på vad säljaren vill ha.. 

• Regnig måndag

Jag skulle aldrig i livet ens tänka tanken att börja täta det utan det är omlimning av hela akvariet som gäller.
    Dels för att om det läcker på ett ställe så brukar det snart börja läcka på ett annat, dels för att silikonet inte mår bra av att stå torrt för länge.

Om det är värt att köpa beror på vad det kostar och hur mycket jobb du tänkte lägga ner. Ställ dig frågan om det är värt risken att akvariet börjar läcka som ett såll efter ett tag om du bara kletar på lite nytt silikon.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Exxentric

Akvariet kostar 2000 men då får man också med massa saker t.ex BTN gnejs och Fluval 305 ytterfilter som bara det är värd pengana tycker jag. Aquael är märket på akvariet också..

Om man behöver ta isär hela akvariet vill jag nog ändå inte köpa den för det är inte så att jag inte vill utan för att jag inte kan. Kommer bara göra saken värre och då står jag där med endaat tillbehören.

• Regnig måndag
    Exxentric skrev 2013-01-23 08:19:29 följande:
    Akvariet kostar 2000 men då får man också med massa saker t.ex BTN gnejs och Fluval 305 ytterfilter som bara det är värd pengana tycker jag. Aquael är märket på akvariet också..

Om man behöver ta isär hela akvariet vill jag nog ändå inte köpa den för det är inte så att jag inte vill utan för att jag inte kan. Kommer bara göra saken värre och då står jag där med endaat tillbehören.
    Det är inte så svårt men jag skulle inte börja med en 300burk.
    Hör efter med en glasmästare eller akvarieförening.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
Svar på tråden Värt att täta om det står så här?